Les Unitats Didàctiques de Junior Report són materials educatius sobre temes d’interès elaborats amb la col·laboració d’experts i institucions especialitzades. Responen als objectius curriculars, permetent als estudiants connectar els continguts amb el seu entorn mitjançant activitats pràctiques i dinàmiques participatives.

Unitat Didàctica

Autisme

Articles

  • Autisme: una manera diferent de veure el mónL’autisme és un trastorn que condiciona la capacitat de les persones a l’hora de comunicar-se i interactuar amb els altres. Així i tot, cada cas és diferent i pot requerir diferents tipus de suport.
  • <strong>L’autisme és diferent en homes i dones?</strong>La discriminació de gènere provoca que hi hagi moltes menys dones que homes diagnosticats amb autisme. Com influeix aquesta realitat en les dones autistes?
  • <strong>L’autisme en la ficció </strong>Hi ha moltes sèries, pel·lícules i documentals que retraten el dia a dia de les persones amb autisme per donar a conèixer la seva realitat. Quines són les més conegudes? Ajuden a trencar estereotips o a reforçar-los?
  • <strong>Autisme i activisme</strong>Moltes persones amb autisme utilitzen la xarxes socials per lluitar contra la discriminació i promoure una societat més inclusiva. Algunes són persones anònimes, però d’altres s’han convertit en veritables influencers amb milers de seguidors.
  • Els falsos mites de l’autismeEl trastorn de l’espectre autista (TEA) no és una malaltia, no es contagia i no sempre implica tenir altes capacitats: aquests són algunes de les falses creences més esteses sobre l’autisme.

Situacions d’aprenentatge

De forma individual, farem una lectura del següent article per saber quins són els símptomes de l’autisme.

Autisme: una forma diferent de veure el món

Durant la lectura, cercarem la resposta a les següents preguntes i les subratllarem:

  • Què és el Trastorn de l’Espectre Autista (TEA)?
  • Quins són els símptomes del TEA?
  • L’autisme afecta totes les persones de la mateixa manera?
  • Per què la prevalença de l’autisme és diferent depenent del territori?
  • Qui és Leo Kanner i què va escriure sobre l’autisme?
  • Qui és Grunya Sukhareva i què va publicar sobre l’autisme?
  • Qui és Hans Asperger i què va escriure sobre l’autisme?
  • Qui és Uta Frith i quina va ser la seva contribució a l’estudi de l’autisme?
  • Qui és Lorna Wing i quina relació té amb l’espectre autista?
  • Què pot ajudar a tractar els símptomes de l’autisme?

A continuació, farem un esquema resumint de forma visual la informació extreta. Us animem a utilitzar la plataforma Lucidchart per treballar la competència digital.

  1. Identifiquem els temes principals
  2. Agrupem les preguntes i les respectives respostes per categories (Definició – Símptomes, etc.)
  3. Escrivim un títol per a cada categoria
  4. Dibuixem la informació més rellevant de cada categoria.
    → Utilitza dibuixos, gràfics o taules per crear un esquema clar i concís!
  5. Revisem que l’esquema tingui totes les respostes i que sigui fàcil d’entendre.

Per últim, fem una coavaluació per parelles. Haurem d’avaluar el treball del nostre company/a i classificar-lo com a Apte o No Apte tenint en compte els següents criteris d’avaluació:

– Respon totes las preguntes
– És fàcil d’entendre

En el cas de ser No Apte, es corregiria perquè ho fos.

En aquesta activitat veurem Peixos d’aigua dolça (en aigua salada), un documental que ens acosta a la realitat de les persones amb autisme i trenca tabús sobre aquesta condició. La cinta segueix el dia a dia d’en Marc, de 10 anys, la Mariona, de 23, i de les seves famílies.

Peixos d’aigua dolça (en aigua salada) compta també amb el testimoni d’especialistes en Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) i ens ajuda a comprendre com funciona l’autisme, però també la resposta que s’hi dona des de les escoles, els centres de salut i el món laboral.

1. Visionem el tràiler del documental.

2. Abans de mirar el documental sencer, ens fem la pregunta següent i debatem amb els nostres companys:

· Per què el documental té aquest títol? Què vol dir l’expressió “peixos d’aigua dolça en aigua salada” ?

3. Visionem el documental.

4. Després de veure el documental, responem les següents preguntes entre tots:

· Quines són algunes característiques de les persones amb autisme?

· Com és la Mariona? Quines són les seves fortaleses i les seves febleses?

· Amb què s’ho passa bé en Marc?

· Per què el col·legi pot ser un lloc complicat per als nens i les nenes amb autisme?

· Què opinen sobre en Marc els companys de classe?

· Així en general, com són les conductes de les persones amb TEA? Trieu dues opcions i penseu en exemples del documental per argumentar la vostra resposta:

– Rígides
– Canviants
– Flexibles
– Repetitives

· Per a un nen o una nena amb autisme, quins són els avantatges i inconvenients d’anar a una escola ordinària? I quins són els avantatges i inconvenients d’anar a un centre d’educació especial?

· Com explicaries, amb les teves pròpies paraules, què és l’autisme?

5. Debatem amb la resta de la classe i triem un altre títol per al documental.

En aquesta activitat treballarem la relació entre autisme i gènere. Per fer-ho, llegirem el següent article:

L’autisme és diferent en homes i dones?

A continuació, en grups de 3 persones, prepararem una presentació de Power Point amb els següents punts:

  1. Pensarem un nou títol relacionat amb el tema: “Autisme i gènere” / ”Autisme i perspectiva de gènere” / ”Noies i autisme”…
  2. L’autisme és diferent en homes i dones?
  3. Què és el “camuflatge social”?
  4. Bones pràctiques per detectar i diagnosticar l’autisme en la infància i l’adolescència (a partir de la Guía de buenas prácticas de la Asociación Española de Profesionales del Autismo).

És important que la presentació sigui:

– Concisa
– Visual / Creativa
– Organitzada

Cada grup exposarà la seva presentació i els diferents grups es puntuaran els uns als altres. Per fer-ho, podeu crear una taula d’avaluació: en les columnes, hi posem els diferents grups; en les files, hi escrivim els criteris d’avaluació. Al final de la classe, farem un recompte dels punts que ha sumat cada grup.

De forma individual, classifica les següents afirmacions sobre l’autisme com a verdaderes (V) o falses (F). Justifica o argumenta les respostes. Un cop completada la taula, posarem les respostes de tota la classe en comú i farem un debat constructiu sobre el tema. Us serà de gran utilitat llegir l’article: Els falsos mites de l’autisme.

En aquesta activitat treballarem els següents aspectes de l’autisme:

– Definició i característiques
– Autisme i dades (què diuen els números)
– Famosos i influencers amb autisme
– Mites i tabús
– Consells per relacionar-nos amb persones amb autisme

Per començar, crearem un espai de treball per a cada àmbit i els repartirem per diferents racons de la classe.

A continuació, en grups de 3-4 persones, crearem una exposició informativa sobre l’autisme. Us deixem alguns consells:

– Podeu utilitzar cartolines, colors, imprimir recursos i materials… Sigueu creatius i creatives!

– La informació presentada ha de ser fàcil d’entendre i cal mostrar-la de forma gràfica, per cridar l’atenció de l’audiència.

– Podeu extreure la informació dels articles de la Unitat Didàctica, però també d’internet o del coneixement adquirit durant la realització de la Unitat Didàctica…

– Quan parlem de xifres, definicions o dades concretes: recordeu citar sempre les fonts i que aquestes siguin fiables i rigoroses!

Guia docent

La unitat té 5 activitats que giren entorn de notícies d’actualitat elaborades per Junior Report en col·laboració amb la Federació Catalana d’Autisme, vinculades directament amb el tema. Aquesta unitat didàctica pretén conscienciar l’alumnat sobre quins són els símptomes de l’autisme, comprendre les necessitats de les persones autistes i reflexionar sobre els mites i estereotips que els envolten.

Les activitats són de tipologia diversa i també s’alterna el treball en grup amb l’individual, prevalent el treball en grup.

Aquesta unitat didàctica és adequada per a qualsevol curs de l’ESO i és ideal per treballar des de diverses matèries: cultura i valors, tutoria i fins i tot l’educació física.

Es treballaran la competència de comunicació lingüística, la competència digital. De manera transversal, es treballaran les competències socials i cíviques mitjançant el treball col·laboratiu i reflexiu.

Està dissenyada per implementar-se al llarg de 10 hores aproximadament, però pot variar en funció del ritme de cada grup i els objectius de cada matèria i docent.

En aquesta unitat didàctica destaquen els següents objectius:

– Definir i comprendre què és el trastorn de l’espectre autista (TEA) i els seus símptomes.
– Reflexionar sobre els estereotips i mites que recauen sobre el trastorn de l’espectre autista (TEA).
– Comprendre les necessitats de les persones amb autisme.

En l’apartat d’annexos hi ha les instruccions més detallades per a les activitats en què s’ha considerat que això calia.

En la taula següent figura una proposta de temporització de les activitats:

– Dispositius amb connexió a internet (ordinadors, tauletes, telèfons mòbils, etc.)
– Material de treballs manuals (cartolines, tisores, retoladors, cinta adhesiva, subratlladors, impressora, etc.).
– Projector.
– Equip d’àudio per al projector.

Es recomana usar-la per regular de manera formativa i formadora l’aprenentatge de l’alumnat, compartint els objectius d’aprenentatge en tot moment per fer-ne partícips els alumnes i les alumnes. S’aconsella una avaluació tant inicial com contínua i final, així com fer també autoavaluació i coavaluació per part de l’alumnat.

Activitat 1:
Coavaluació de l’esquema fet en Lucidchart.
– Criteris d’avaluació:
– Respon totes les preguntes
– És fàcil d’entendre

Activitat 2, 4 i 5:
Rúbrica per avaluar les habilitats socioemocionals. Pot fer-se tant en forma d’autoavaluació com d’heteroavaluació.

Activitat 3:
Rúbrica per avaluar l’exposició oral.

Unitats Didàctiques relacionades

Resum de la privadesa
Junior Report

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

Galetes estrictament necessàries

Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

Galetes de tercers

Aquest lloc web utilitza Google Analytics i Google Tag Manager per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.