24 novembre 2024
spot_img
24 novembre 2024

Nova solució mediambiental a París

La capital francesa obligarà els cotxes tipus SUV a pagar el triple que la resta d'automòbils per aparcar al carrer amb el propòsit de baixar la pol·lució

París limitarà l'entrada a la ciutat de cotxes grans i pesants tipus SUV [acrònim de Sport Utility Vehicle, vehicle utilitari esportiu]. Així ho han decidit els parisencs en un referèndum en què han votat favorablement a triplicar la tarifa d'aparcament per a aquest tipus de vehicles.

Els conductors d’aquests cotxes hauran de pagar més que la resta d’automòbils per aparcar als carrers parisencs. En referèndum, un 54,55% dels residents hi han votat a favor. Tot i això, la participació ha estat molt baixa: només 78.121 persones han votat d'un total d'1,3 milions de votants.

La mesura s'aplicarà a tots els vehicles que superin els 1.500 kg de pes, que a la zona més cèntrica de París passaran de pagar 6 euros/hora a 18 euros/hora per estacionar.

Les autoritats de la capital francesa van proposar aquesta mesura com a part del pla mediambiental que estan desenvolupant, l'objectiu del qual és aconseguir que París tingui menys contaminació i sigui més segura per als vianants.

L'alcaldessa Anne Hidalgo ha defensat que els turismes tipus SUV són més pesats, menys eficients, més contaminants i més insegurs. El seu partit va proposar la reforma per a les tarifes d'aparcament, que se suma a altres polítiques ecologistes aprovades els últims anys com ara la construcció de carrils bicis i la reducció de l'espai per als cotxes.

Impacte dels cotxes 

En la lluita contra el canvi climàtic, els cotxes són al punt de mira. El transport representa el 15% de les emissions de gasos hivernacle i, per això, alguns països engeguen mesures per limitar la producció, venda i ús de cotxes de gasolina i dièsel.

Aquests automòbils són contaminants pels gasos que expulsen, que atrapen la calor a l'atmosfera i augmenten l'escalfament global de la Terra. També pels materials que utilitzen. Metalls, plàstics, combustibles fòssils… Fabricar cotxes requereix la utilització de molts recursos naturals i energia, cosa que afecta la natura.

A més, un dels principals problemes és que quan un cotxe deixa de funcionar o ja no volem fer-lo servir no acaba el seu impacte mediambiental. Els automòbils rebutjats generen una gran quantitat de residus. Això no només inclou el cotxe en si, sinó també els seus components, com ara pneumàtics, bateries i fluids.

Tots aquests residus poden ser difícils de rebutjar de manera segura i poden contaminar el sòl i l'aigua si no es manegen adequadament.

Per tot això, s'intenta incentivar la fabricació i l'ús de cotxes elèctrics, que són considerats més nets per al medi ambient. Aquests funcionen sense els carburants tradicionals (gasolina, dièsel) i, per tant, contaminen menys.

Pla ‘verd’ a París

La nova solució mediambiental de París se suma a altres polítiques ecologistes aprovades pel govern local en els darrers anys. Al juny, l'Executiu liderat per la socialista Anne Hidalgo va aprovar el nou Pla Local d'Urbanisme (PLU), que inclou diverses mesures per promoure la resiliència climàtica a la capital.

Entre elles, l’ajuntament es va comprometre a augmentar les zones verdes de la capital, substituint les zones de formigó per altres materials i creant noves zones amb més vegetació. L'objectiu és desenvolupar 300 noves hectàrees de parcs i jardins durant les properes dues dècades i plantar 170.000 arbres per al 2026.

El pla inclou una gran varietat de mesures per reduir les emissions contaminants que causen el canvi climàtic, com ara l'impuls de les energies renovables o l'ús de la bicicleta.

L'objectiu de París és aconseguir la neutralitat climàtica per al 2050. Això significa que la quantitat total de gasos d'efecte hivernacle que s'emeten sigui igual a la quantitat que es retira de l'atmosfera, de manera que no hi hagi un augment en la concentració d'aquests gasos que contribueixen al canvi climàtic.

Treballa l'actualitat a l'aula

Aquest article inclou materials didàctics exclusius per a subscriptors. Descobreix l’activitat que et proposem avui!

Restricted Content
To view this protected content, enter the password below:

Encara no estàs subscrit a Junior Report?

Subscriu-te

Si tu o el teu centre esteu subscrits,
introdueix el perfil de xarxes socials o el teu usuari

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -