El col·legi Sant Gabriel de Barcelona celebra les jornades de debat Joves per la Democràcia, amb la participació de més de 200 adolescents vinguts d’arreu de l’estat espanyol
“La intel·ligència artificial és beneficiosa per a l’aprenentatge adaptatiu i col·laboratiu i ja té múltiples aplicacions en àmbits com el sanitari, l’administratiu o el comercial”, defensen els representants de l’IES Francisco García Pavón de Ciudad Real; “És clar que tindrà un impacte negatiu en l’aprenentatge”, rebaten els ponents de l’IES Benalmádena de Málaga. “Escrivim menys; té efectes directes en l’increment de malalties de salut mental entre els joves i fomenta la criminalitat vinculada a la manipulació i exposició d’imatges”, afegeixen.
Aquest és un fragment d’un dels diàlegs celebrats a l’auditori del col·legi Sant Gabriel de Barcelona en el marc de les jornades de debat Joves per la Democràcia, que es van celebrar del 28 al 30 d’octubre passats i en les quals hi van participar alumnes de 3r d’ESO a 2n de batxillerat, de deu centres de l’estat espanyol. L’objectiu d’aquesta trobada ha estat el de promoure actituds tolerants, democràtiques, autònomes i responsables entre els nois i noies, a més de fomentar les seves habilitats per accedir i saber analitzar la informació dels mitjans de comunicació, a través de l’alfabetització mediàtica i informacional (AMI).
Oratòria, llenguatge no verbal i contingut veraç: les habilitats dels participants
L’escola Sant Gabriel, membre del programa Escoles Ambaixadores del Parlament Europeu, ha liderat l’encontre en col·laboració amb l’ajuntament de Barcelona i en el marc de la celebració de la ciutat com a Capital Europea de la Democràcia 2023.
Per poder portar a terme els tres dies de debat es van proposar cinc qüestions d’interès per a l’alumnat vinculades a la intel·ligència artificial, la mobilització de la societat civil o la democràcia, amb la premissa que calia defensar o refutar una mateixa pregunta amb arguments vàlids i contrastats. “Fa un mes vam celebrar un sorteig i tots els centres sabien quin tema els tocava i quina posició havien de defensar”, explica Ana Alesina, directora del centre. “Ha estat un treball molt complet on l’alumnat ha hagut de desenvolupar múltiples habilitats, des d’haver de buscar informació verídica i contrastada, fins a preparar els debats, pensar les contrarèpliques o exposar oralment els arguments davant un auditori ple a vessar. Tenim adolescents molt joves que ho han fet de manera excel·lent”, afegeix.
Com argumentar que no és possible que una dona governi els Estats Units? O que la democràcia no té futur? “Segurament per a ells el més difícil és defensar allò que no creuen però alhora és un exercici molt important”, apunta Alesina. Per tal de fer més enriquidors els debats, la majoria anaven precedits per la ponència d’un expert que ubicava l’audiència en la qüestió i que complementava els arguments del diàleg posterior. L’escenografia, juntament amb l’elegància del vestuari dels participants, dotaven l’exercici de rigor i formalitat.
La convivència més enllà del debat
Satisfets pel resultat de l’experiència, el col·legi Sant Gabriel no dubta mirar de repetir la trobada l’any vinent. Segons la directora del centre les jornades també han servit als nois i noies per conèixer altres realitats, compartir coneixements i conviure amb joves de la seva edat.