24 febrer 2025
spot_img
24 febrer 2025

Luis Rubiales, condemnat pel petó no consentit a Jenni Hermoso

L’expresident de la Reial Federació Espanyola de Futbol haurà de pagar una multa de 10.800 euros per un delicte d’agressió sexual contra la futbolista

L’Audiència Nacional ha condemnat a l’expresident de la Reial Federació Espanyola de Futbol (RFEF), Luis Rubiales, a 18 mesos de multa pel petó no consentit a la futbolista Jenni Hermoso durant el lliurament de medalles del Mundial femení de futbol del 2023 a Sydney (Austràlia). 

El jutge ha considerat que l’acte va ser una agressió sexual. Rubiales haurà de pagar una quota de 20 euros al dia (uns 10.800 euros en total) i no podrà acostar-se a menys de 200 metres ni comunicar-se amb la jugadora durant un any, a qui també haurà de pagar una indemnització de 3.000 euros per danys morals. 

Tot i això, l’expresident ha quedat absolt del delicte de coaccions que la Fiscalia li imputava. També han quedat absolts els altres tres acusats d’aquest delicte: l’exseleccionador femení, Jorge Vilda; l’exdirector de futbol de la secció masculina, Albert Luque; i l’aleshores responsable de màrqueting de la Federació, Rubén Rivera.

Hermoso va denunciar que havia rebut pressions per exculpar a Rubiales i declarar que el petó havia estat consentit, quan en cap cas hi va haver consentiment. Les coaccions van ser confirmades per diversos testimonis al judici; entre elles, altres futbolistes de la selecció femenina. 

La Fiscalia demanava una condemna total de dos anys i sis mesos de presó per a Rubiales (un any pel delicte d’agressió sexual i un altre any i mig per les coaccions). Tot i això, el jutge assegura que no ha quedat provat que l’expresident exercís cap acte de violència ni d’intimidació cap a la futbolista. 

Hermoso ja ha anunciat que recorrerà contra la sentència. Recórrer contra una sentència significa presentar una apel·lació contra una decisió judicial perquè una de les parts no està conforme amb allò que ha decidit el jutge. L’objectiu és que el tribunal torni a revisar el cas i modifiqui la seva decisió final. 

Què va passar al Mundial del 2023?

El 20 d’agost del 2023, el futbol femení espanyol va fer història. La selecció espanyola es va coronar campiona del Mundial d’Austràlia i Nova Zelanda després de vèncer Anglaterra amb un gol d’Olga Carmona. Gairebé 5,6 milions d’espectadors van seguir la competició a tot el món. No obstant això, la victòria va quedar en segon pla, i el petó de Rubiales a Jenni Hermoso va passar a ser notícia. 

Usuaris de tot el món van denunciar l’actitud de l’aleshores president de la RFEF cap a la jugadora, a qui van mostrar el seu suport a les xarxes socials a través de l’etiqueta #SeAcabó. El hashtag es va convertir en un símbol contra l’abús de poder i el masclisme en l’esport, impulsant un moviment de denúncia dins i fora del futbol.

Després del que va passar, Rubiales va arribar a dir que havia estat “un petó consentit”. L’expresident va mantenir aquesta versió durant el judici, on va reiterar que el petó comptava amb el consentiment d’Hermoso i que li va fer per celebrar l’eufòria del triomf d’Espanya a la competició. 

A la sentència, el jutge assenyala que queda provat que Rubiales va besar la jugadora “de manera sorprenent i sense consentiment ni acceptació”.

Com t’afecta aquesta notícia?

Aquesta notícia ens permet reflexionar sobre el consentiment, un concepte que fa referència a l’acord que ha d’existir entre les persones per poder portar a terme una activitat sexual de manera lliure i conscient, sense pressions ni coaccions. Parlem de coit i sexe oral, però també de petons, carícies o qualsevol tocament íntim.

Abans de fer qualsevol activitat sexual, és fonamental saber si l’altra persona implicada hi està d’acord. Si volem transmetre a l’altra persona que sí que ens ve de gust fer una pràctica sexual determinada, el consentiment es pot expressar a través de la comunicació verbal (“em ve de gust” o “no vull fer això”) o no verbal (per exemple, apartant-te de l’altra persona).

A Espanya, la Llei de Garantia Integral de la Llibertat Sexual (coneguda com a llei del només sí és sí) estableix que el consentiment existeix només quan la persona manifesta de manera clara i inequívoca la seva voluntat de participar en un acte sexual. El silenci, la passivitat o la manca de resistència no es poden interpretar com a consentiment.

Això vol dir que l’absència d’un “no” no vol dir “sí”. Que Jenni Hermoso no digués expressament que “no” a Rubiales no implica que la futbolista estigués donant el seu consentiment perquè l’aleshores president li fes un petó. Rubiales no li hauria d’haver fet un petó a Hermoso sense tenir clar si ella realment ho volia

Aprendre sobre el consentiment és clau per prevenir agressions i garantir relacions sanes i segures

L’ABC de la notícia

Agressió sexual: qualsevol acte sexual que es realitzi sense el consentiment clar i lliure de l’altra persona, segons la Llei de Garantia Integral de la Llibertat Sexual

Danys morals: alteració que pateix una persona en la seva vida privada, honor o reputació després de ser víctima d’un delicte.

Fiscalia: institució encarregada d’investigar delictes i representar l’estat espanyol en els processos judicials per garantir el compliment de la llei.

Abús de poder: ús indegut d’una posició d’autoritat per obtenir un benefici personal o perjudicar una altra persona de manera injusta.

Pensa de manera crítica!

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
-Contingut patrocinat -