Societat / Educació / Notícia UD

Robòtica a l’escola: jugar, aprendre i preparar-se per al futur

Aprendre a programar amb robots permet treballar el pensament computacional, a més de fomentar la resolució de problemes i el treball en equip

Fer moure un robot perquè sigui capaç, amb les nostres instruccions, de resoldre una tasca o repte. Fa molt pocs anys, això sonava pràcticament a ciència ficció. Avui, aquest coneixement ja es pot adquirir a l’escola. 

Aprendre a programar i a fer servir la robòtica comença a ser part important del currículum escolar. I no només a l’ESO o a Primària. També a Educació Infantil es poden fer activitats relacionades amb aquesta tecnologia. 

Cada cop més escoles incorporen la robòtica educativa, una manera d’aprendre amb robots i programació que ajuda a desenvolupar habilitats molt útils.

La programació és el llenguatge que fem servir per donar ordres a una màquina perquè faci el que volem. I la robòtica és la disciplina que combina programació amb la construcció de màquines o robots. 

Quan programem, aprenem a pensar pas a pas, a resoldre problemes i a no rendir-nos si ens equivoquem. Això rep el nom de pensament computacional, una manera d’analitzar els problemes per trobar solucions eficients.

Què és la robòtica educativa i per què serveix?

Quan parlem de robòtica educativa, ens referim a activitats escolars on els infants poden construir, programar i manipular petits robots per resoldre reptes. A més de familiaritzar-se amb aquesta tecnologia, amb aquestes activitats els infants poden entendre el món, resoldre problemes, pensar amb lògica i col·laborar amb els altres.

Tot això encaixa perfectament amb els objectius del currículum escolar. La robòtica ajuda a treballar competències clau, com la digital, la matemàtica o la científica, però també altres de molt importants com la creativitat, el pensament crític o l’autonomia personal. És a dir, no només s’aprèn fer anar un robot, sinó a pensar millor i a treballar millor amb els altres.

Per exemple, a Infantil, els mestres poden fer servir robots com el Bee-Bot o el Cubetto, que es mouen per una catifa segons les ordres que li donen els infants. Així aprenen conceptes com l’espai, els colors o les lletres, mentre juguen i es mouen. 

A Primària, es poden fer projectes més complexos, com programar una animació amb Scratch o dissenyar un robot amb sensors.

Beneficis de la robòtica

Treballar amb robòtica a l’escola aporta molts beneficis. Un dels més importants és que fomenta el pensament lògic i la resolució de problemes. Els infants han de descobrir com aconseguir que el robot faci allò que volen, i això vol dir pensar, provar, equivocar-se i tornar a començar. Aquest procés els ajuda a desenvolupar el que s’anomena pensament computacional: una manera d’analitzar i resoldre reptes pas a pas.

També potencia la creativitat i la innovació. Moltes activitats permeten dissenyar, personalitzar i experimentar. Així, cada infant pot buscar la seva pròpia solució i aprendre que hi ha moltes maneres d’arribar a un mateix objectiu.

Un altre punt fort és que aproxima les ciències i la tecnologia (STEM) als joves d’una manera divertida i pràctica. Quan els infants construeixen un robot, sense adonar-se’n, estan aprenent mecànica, electrònica i programació. Això els pot despertar l’interès per futures professions científiques o tecnològiques.

A més, la robòtica educativa millora el treball en equip, ja que moltes activitats es fan en grup. Els infants han de repartir-se tasques, escoltar-se i ajudar-se. També aprenen paciència i constància, perquè sovint les coses no surten a la primera. Però si insisteixen, veuen que poden aconseguir-ho.

Finalment, guanyen confiança digital. És a dir, deixen de ser només consumidors de tecnologia i passen a ser creadors. Això els dona eines per entendre millor el món digital on viuen.

Com es treballa la robòtica a l’aula?

Cada etapa educativa planteja les activitats segons el seu nivell. A Infantil, les propostes són molt manipulatives: es juga, es toca, es mouen peces. La idea és interactuar amb l’entorn mentre es construeixen les bases del pensament. Els mestres preparen catifes, jocs i escenaris perquè els infants puguin experimentar.

A Primària i Secundària, la programació guanya protagonisme. Es poden fer servir plataformes com Scratch o ScratchJr, on es creen històries interactives i jocs a través de blocs visuals de codi. No cal saber escriure línies complicades: amb imatges i colors, els alumnes aprenen com funciona un programa i com estructurar-lo.

En totes les edats, la robòtica no substitueix altres assignatures, sinó que les complementa. Es poden fer activitats de robòtica relacionades amb la llengua, la geografia, les ciències o fins i tot l’educació física. Perquè al final, la robòtica educativa no és només una assignatura, sinó una manera de pensar i d’aprendre.

Resum de la privadesa
Junior Report

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

Galetes estrictament necessàries

Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

Galetes de tercers

Aquest lloc web utilitza Google Analytics i Google Tag Manager per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.