Les principals notícies d’actualitat s’expliquen a través de diferents càpsules, que ofereixen totes les claus informatives
Què ha de dir una estudiant de secundària del canvi climàtic, la crisi dels refugiats o la violència de gènere? “Primer de tot ha d’entendre de què li estem parlant, perquè després pugui opinar i potser, en uns anys, decideixi intervenir”, respon Francesc Castanyer, fundador de Blue Globe Media.
Aquesta empresa va néixer per explicar els grans reptes de l’actualitat als joves “a través de qualsevol canal, contingut o llenguatge”. El primer vehicle que va posar en circulació –avui fa un any– va ser el diari digital Junior Report, que en la seva versió en castellà es publica a Lavanguardia.com.
Junior Report s’inspira en models de referència internacional com el francès L’actu o les card stacks del nord-americà Vox. “Cada setmana introduïm un tema d’actualitat global, desglossat en ‘càpsules’ que expliquen el context, els protagonistes i altres claus informatives que molts diaris ja donen per sabudes”, explica l’Alba Fernández Candial, cap de redacció de Junior Report.
https://www.instagram.com/p/BcCjAqEnuov/?utm_source=ig_embed
Des del seu llançament s’han publicat prop de cinquanta temes i s’han definit centenars de conceptes –dret d’asil, règim comunista, eleccions primàries, feminisme, bitcoin, etc.–, a més de respondre a preguntes com per què sempre guanyen la Champions els mateixos equips o com les xarxes socials utilitzen la nostra informació per fer negoci.
“Explicar el Brexit sense faltar al rigor, però de manera que ho entengui tothom, és tot un repte periodístic”, comenta el vicedegà de la Facultat de Comunicació Blanquerna, Josep Lluís Micó, qui al costat d’altres professionals, com Ariadna Trilles, ha format part del consell editorial de Junior Report, assessorant sobre enfocaments i continguts.
Recurs per a l’escola
En diàleg amb institucions educatives com la Fundació Tr@ms, la Fundació Jaume Bofill o Ashoka, el diari Junior Report s’ha posicionat com un recurs educatiu per ser utilitzat a l’aula. “La nostra newsletter setmanal compta amb més de 10.000 subscriptors a Espanya i Llatinoamèrica, dels quals un 80% són professors”, precisa Miquel Arasa, cofundador i gerent de la companyia.
Algunes escoles utilitzen Junior Report diàriament. Anna Mogas de Granollers o l’Institut de Sabadell fins i tot han dissenyat crèdits de síntesis o treballs de recerca amb els continguts de la capçalera. “Ens permet treballar de manera interdisciplinària perquè tracta temes d’actualitat adaptats i en diferents idiomes”, comenta Joaquim Rovira, professor de secundària a Granollers.
Precisament per estar més connectats amb el seu públic lector, Junior Report va llançar fa uns mesos els tallers L’Actualitat a l’Aula . “Volem ensenyar als joves a llegir premsa, perquè tenir ciutadans informats és bàsic per a qualsevol democràcia” afirma Castanyer.
“Alguns xavals han agafat per primera vegada un diari imprès a les nostres sessions”, comenta Arianna Ranesi, coordinadora dels tallers.
L'actualitat a l'aula de Junior Report no para! Demà explicarem què és el periodisme als alumnes de l'@escolagem de #Mataro. El taller anirà a càrrec d'Arianna Ranesi i @QCastanyer i comptarà amb la col·laboració de @texthelp pic.twitter.com/PJWg2aFGC4
— Junior Report (@JuniorReport_) March 21, 2018
Junior Report no admet publicitat convencional sinó que convida a institucions i empreses a finançar continguts: “Parlem de TIC a les aules, d’ecosistemes mediterranis o de com prevenir l’assetjament escolar gràcies al suport econòmic d’organitzacions com Texthelp, el Zoo de Barcelona o la Fundació Barça” explica Cristina Sala, responsable de màrqueting de Blue Globe Media.
A mig termini està el repte de la internacionalització –els temes són comuns a tots els joves del món– i la col·laboració amb universitats.