22 desembre 2024
spot_img
22 desembre 2024

La ‘classe invertida’: una forma divertida d’aprendre

El model pedagògic ‘Flipped Classroom’ permet als alumnes aprendre fora de l’aula

Per Laura Andrés Tallardà

Mantenir l’atenció constantment a classe pot ser complicat i solem cansar-nos després d’escoltar els nostres professors durant hores. Però, què passaria si poguessis aprendre amb una metodologia alternativa que et permetés sortir de l’aula?

Flipped Classroom  és un model pedagògic ideat per Jonathan Bergmann i Aaron Sams, dos professors de química de Woodland Park High School a Colorado (els Estats Units).

Permet als estudiants aprendre més enllà de l’institut: a casa seva o en una biblioteca mitjançant els recursos digitals facilitats pels professors. Podries fins i tot estudiar des de la gespa d’un parc! S’utilitzen vídeos, animacions i activitats.

Els seus ideòlegs ho van crear per evitar que els alumnes perdessin classes, per exemple, quan estaven malalts. Gravaven els continguts i els distribuïen entre els seus estudiants perquè els visualitzessin a casa abans de la classe.

El treball a l’aula consistia en realitzar projectes per posar en pràctica els coneixements adquirits i resoldre dubtes. D’aquesta manera, s’invertia l’ordre de les activitats respecte al model tradicional. Amb aquest nou enfocament, les qualificacions dels alumnes milloraven.

 

Professors amb canals de YouTube

Des d’Acer promouen les aules del futur perquè els estudiants aprenguin de manera innovadora i a la vegada que utilitzen la tecnologia. Alguns centres amb Flipped Classroom usen els seus dispositius per assegurar que l’aprenentatge sigui un èxit.

Al Col·legi Árula, que forma part del Acer Innovative School Program, apliquen aquesta metodologia. “Vam començar amb blogs però ho hem anat ampliant. Per posar en pràctica el model Flipped Classroom, els professors s’han creat el seu propi canal de YouTube”, explica David Bravo, cap de sistemes i tutor de tercer de primària del Col·legi Árula.

“Usem una eina que es diu Edpuzzle. Quan penges un vídeo de YouTube, pots programar-la per afegir preguntes. T’informa de quantes preguntes sobre el vídeo s’han respost”, apunta Bravo.

Poden crear-se vídeos sobre moltes temàtiques. “Podem fer vídeos sobre els sinònims, sobre l’Edat mitjana… Quan arribes a classe treballes d’una forma més pràctica els continguts que els estudiants han vist en el vídeo”, exposa Bravo.

La tecnologia és bàsica a l’aula digital. (iStock)

 

Activitats adaptades a cada estudiant i més temps per al professor

Però, quins són els avantatges d’aquest model? Flipped Classroom s’adapta molt millor als ritmes de treball dels alumnes, evitant la frustració d’alguns d’ells.

A més, el professor es veu alliberat de la presentació dels continguts i guanya més temps. Pot utilitzar aquest temps extra per individualitzar el seu ensenyament i, així, augmentar l’interès dels alumnes.

També promou la interacció social, el treball en equip i la resolució de problemes en el grup d’alumnes. A més, millora les possibilitats d’aprenentatge i disminueix gradualment els casos de bullying, assetjament i conflictes entre estudiants.

Els estudiants comencen a considerar l’aprenentatge com un joc, en comptes de com una obligació. “Els nens no perceben les activitats com a deures i quan arriben a classe resolem dubtes sobre allò que han après veient el vídeo”, afirma Bravo.

Foto: Millora la motivació dels estudiants. (EP)

Quan “invertim” les classes es produeix un canvi en la mentalitat del docent. L’alumne es converteix en protagonista i el professor passa a ser un guia.

Si l’aprenentatge té lloc a casa, les famílies poden participar més en els estudis. Els pares ja no hauran de preguntar: “Què has après avui a l’escola?”.

Amb el model Flipped Classroom, les famílies poden veure què aprenen els seus fills i ajudar-los fàcilment en el seu progrés.

Informació elaborada amb la col·laboració d’Acer

 

 

 

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
-Contingut patrocinat -