El diari per a joves Junior Report ofereix tallers de periodisme i desinformació per a estudiants de primària i secundària
Els tallers d’educació mediàtica de Junior Report tornaran a les aules el curs 2020-2021 després d’haver recorregut més de 80 centres educatius durant aquest any. Al costat de les sessions de Periodisme i Fake News, per al nou curs s’ha dissenyat un taller especialitzat en Periodisme i Gènere i el taller ‘Fem un diari‘, que proposa a l’alumnat llançar un diari en una setmana, dins del crèdit de síntesi. També s’ha creat un mòdul per a centres d’educació especial. Tots els tallers estan adaptats a cursos de primària i secundària.
Els tallers, impartits per periodistes professionals, busquen que els estudiants, de primària o secundària, s’interessin per l’actualitat, entenguin el paper dels mitjans de comunicació, i sàpiguen identificar fonts informatives fiables o contrastar una informació.
“Volem que els estudiants siguin protagonistes de la realitat que els envolta i ho facin com a persones informades i crítiques“, explica Arianna Ranesi, coordinadora dels tallers. “Donem eines per analitzar la informació que consumeixen els adolescents i els ensenyem a contrastar-la amb altres fonts, per verificar o per tenir diferents punts de vista davant d’una mateixa notícia”.
A causa de l’avanç de la pandèmia provocada pel nou coronavirus, també s’han habilitat tallers per fer a distància, de forma virtual.
Com treballa un periodista?
En els tallers d’Educació Mediàtica per a centres de secundària, els alumnes comencen analitzant els conceptes clau del periodisme: quin tipus d’informació ofereixen els diaris? Quin és el seu objectiu? Qui hi ha darrere d’un mitjà de comunicació? Analitzant els diaris, els estudiants reflexionen sobre la pluralitat informativa i la jerarquització de les notícies d’actualitat.
Els mitjans de comunicació tenen una gran influència en l’opinió pública, és a dir, sobre el que la gent opina de temes importants com la política, els drets socials o l’economia.
Per això és important saber a qui pertanyen els diaris, quins interessos tenen i als qui pretenen afavorir o perjudicar. La informació que llegim és un reflex d’aquests interessos.
“Els joves es troben molt còmodes perquè tenen la capacitat de fer-se preguntes, crear, escriure notícies en un ambient relaxat i alhora treballen, de manera que és perfecte”, explica Mercè Jover, coordinadora de batxillerat de l’Institut Sabadell.
A la recerca de la notícia
Les notícies que llegim en els diaris o veiem als informatius es trien en funció de quatre criteris: novetat, proximitat (si és una cosa que ens afecta directament), transcendència (si afecta molta gent) i temàtica (per a un diari esportiu, per exemple, només importen les notícies d’esports).
Després de debatre quines són les notícies més importants, els alumnes tenen una missió: recórrer l’institut a la recerca de notícies per publicar el seu propi diari.
Per la seva banda, els community managers de cada classe informen sobre tots els progressos a través de l’Instagram de Junior Report.
Dividits en grups de cinc, els estudiants han de maquetar la portada: triar un nom per al diari, escollir les notícies més importants i distribuir-les en primera pàgina. Cada grup ha d’argumentar per què han escollit aquestes notícies per la seva portada.
A la fi del taller, un petit exercici de ‘role play’ els ajudarà a entendre la importància dels mitjans i la tasca de periodista: no tot és el que sembla i la veritat no està sempre a primera vista!
Tallers especials
Per als estudiants de secundària, a més del taller genèric sobre educació mediàtica, també podran escollir entre dues temàtiques específiques: periodisme i ‘fake news’ i igualtat de gènere.
Els centres de secundària de Catalunya realitzen un projecte a final de curs per aplicar els coneixements apresos al llarg del curs, conegut com a crèdit de síntesi. Junior Report ha creat dues propostes didàctiques interdisciplinàries que s’adapten al currículum educatiu de cada etapa.
Aquestes dues activitats són ‘Fem un diari digital’ i ‘Fem un diari imprès’. D’aquesta manera, els estudiants tindran l’oportunitat de crear un mitjà de comunicació virtual o en paper.
Junior Report creu que la diversitat és enriquidora i que no ha de ser un obstacle per apropar el coneixement a tots els joves. Per això, també ofereix un taller d’educació mediàtica per als centres de secundària d’educació especial.
Tallers de primària
Els alumnes de 5è i 6è de primària poden escollir un tema per desenvolupar-lo en profunditat, com la igualtat de gènere, els refugiats, els drets dels infants o l’emergència climàtica.
Es divideix l’aula en quatre grups perquè els alumnes comencin a treballar. D’aquesta manera, es fomenta el treball en equip. I mitjançant jocs i trencaclosques, els estudiants aprendran a treballar com a periodistes i a desenvolupar el seu esperit crític.
Junior Report impulsa una xarxa de Revistes Escolars Digitals gestionades per alumnes de secundària. Informa’t sobre el projecte aquí.