És important practicar amb la tecnologia, seguir en contacte amb el centre educatiu, organitzar bé el temps i realitzar algun descans digital
Per Laura Andrés Tallardà
Arran del tancament d’escoles en molts països del món a causa de l’avanç del nou coronavirus, milions d’estudiants podrien perdre l’accés a l’aprenentatge.
Però la tecnologia ens dona eines per continuar aprenent i reinventar les formes en les quals descobrim i ens relacionem.
La interconnexió constitueix una gran fortalesa. Per aconseguir que s’aprengui el màxim possible, existeixen alguns consells per als estudiants, que facilitaran l’adaptació al remote learning (o aprenentatge a distància).
Practicar amb la tecnologia: en alguns casos, pot ser que usem alguna plataforma que no coneguem. Per això, fa falta provar per a assegurar-nos que funcionarà quan necessitem usar-la.
Comunicar-se amb el centre educatiu: assegura’t de fer preguntes i aprofita les oportunitats per connectar amb el teu centre a través del correu electrònic, telèfon o plataformes virtuals.
Involucrar-se amb els companys: intenta participar en les discussions de classe amb els teus companys o ajudar-los en el que necessitin.
Desenvolupar una estructura i organitzar bé el temps: és possible que tinguis més flexibilitat, però les exigències del treball del curs dins d’un entorn d’aprenentatge a distància poden ser un desafiament. Per això, comença els deures i altres treballs del curs com més aviat millor per tenir suficient temps per aclarir dubtes i buscar suport si ho necessites.
Trobar temps per a un descans digital: la majoria de nosaltres passarem més temps en línia que mai. Intenta no estar tot el dia navegant per Internet i realitza altres activitats per a desconnectar.
Els reptes dels professors
Els professors també tenen el repte d’ensenyar d’una forma que per a molts d’ells pot ser nova i desconeguda.
Durant aquest temps d’aprenentatge a distància, els estudiants poden sentir-se aïllats o sols. Posar-se en contacte amb ells amb freqüència (per correu electrònic, amb comentaris sobre la seva feina o per telèfon) pot marcar una gran diferència.
Existeixen diferents jocs, apps i webs que poden convertir la classe en una excursió online i oferir experiències inspiradores als estudiants.
A l’hora de realitzar videotrucades, és important que cada professor trobi un lloc amb un fort senyal Wifi, un fons clar i que garanteixi molta llum, si és possible natural.
És clau intentar mantenir la interactivitat dels estudiants. Per exemple, es poden preparar preguntes i respostes en les diapositives per a obtenir preguntes en temps real i que la resta de la classe pugui participar activament.
Un programa per ajudar a professors
En aquest sentit, Acer ofereix suport als professors per a superar els desafiaments del remote learning. Acer Academy és un programa de capacitació docent dissenyat per ajudar els educadors de les Escoles Innovadores d’Acer a agafar més confiança en les seves habilitats ‘EdTech’ (Educational Technology, en anglès, o tecnologia educativa, en català) i donar-os suport en les seves activitats diàries.
Aquest programa es realitza a través de seminaris web de capacitació perquè els professors aprenguin sobre les últimes propostes en el camp de l’aprenentatge remot.
Fins ara, Acer Academy ha ofert als mestres l’oportunitat d’aprendre sobre Microsoft Teams i els seus usos com a centre d’aprenentatge per a millorar la col·laboració en una classe i fins i tot convertir-se en una eina per estimular el progrés de l’aprenentatge.
El programa també ha demostrat als participants que Minecraft no és només un joc popular, sinó una poderosa eina educativa que pot fer que les lliçons siguin divertides i fàcils d’implementar.
Informació elaborada en col·laboració amb Acer