El treball cooperatiu traspassa les parets de l’aula perquè els alumnes poden continuar col·laborant des de les seves cases
Fer servir eines tecnològiques a les aules pot ajudar a preparar als estudiants per al seu futur laboral. En els últims anys s’està implementant en multitud de centres educatius la plataforma Google Classroom, part de Google Suite.
FEDAC Cerdanyola és un exemple d’escola que va començar a implementar l’entorn Google l’any 2003 i com a resultat d’aquest treball, s’ha convertit en escola certificada el 2019.
“Ser escola Google, ha estat un repte que ens ha permès enfortir-nos com a centre i transformar la nostra tasca educativa per trobar noves i millors maneres per portar als nostres alumnes cap a reptes de futur”, explica Silvia Paz, Directora Pedagògica d’ESO de FEDAC Cerdanyola.
L’adopció d’aquestes eines ha suposat una actualització constant per part de l’equip docent que ha hagut d’adaptar-se a una nova manera d’acompanyar als alumnes en el seu aprenentatge.
“Aprofitem les eines Google per treballar en un entorn col·laboratiu entre alumnes i professorat que afavoreix un ús més eficaç del temps. Totes aquestes maneres de treballar seran fonamentals pel futur laboral i personal dels estudiants”, apunta Paz.
En aquest sentit, des de Cloudalia Educació ajuden el professorat a administrar el panell de control de G-Suite for Education. Cloudalia Educació és partner de Google for Education i dona suport a diferents centres educatius.
Treball cooperatiu i seguiment dels alumnes
El treball cooperatiu traspassa les parets de l’aula, ja que els alumnes poden continuar col·laborant des de les seves cases amb eines com Drive. Això els permet prendre decisions de manera autònoma i ajudar-se entre ells.
“Al mateix temps, els docents podem valorar el procés i no només el resultat final perquè els professors els podem anar guiant quan sigui necessari”, sentencia la professora.
Aquest procés de seguiment és un enriquiment per a alumnes i professors perquè dona informació de l’impacte d’allò que es treballa amb ells i elles de manera directa. “Així, podem tenir la possibilitat de reconduir i canviar si detectem que alguna cosa no funciona”, explica Paz.
Els professors poden mesurar el progrés dels alumnes més fàcilment amb l’ajuda d’eines com Classroom que permeten fer un seguiment molt precís donant feedback personalitzat en qualsevol moment.
“També ens permet dur a terme Flipped classroom (aula invertida) en diverses matèries i en diferents formats. Això afavoreix que els alumnes siguin els protagonistes del seu aprenentatge i que les hores de classe siguin hores productives per a aprendre de manera que cadascun d’ells es responsabilitzi del seu aprenentatge”, exposa la professora.
Adaptabilitat i increment de l’atenció
Les extensions i aplicacions de Google ajuden a resoldre tasques d’una manera ràpida, fàcil i que s’adapta a cadascun dels alumnes. Per exemple, alumnes amb discapacitats visual o auditiva poden accedir als continguts.
S’incrementa l’atenció per part dels alumnes. “Es focalitzen en allò que estan fent i es concentren en les tasques més fàcilment. No es perd temps en buscar recursos propis o compartits, tot està ordenat al Drive i es pot localitzar àgilment”, puntualitza Paz.
L’entorn Google és una solució que contribueix a estalviar paper. “És una peça fonamental per continuar amb la nostra tasca com a escola verda”, remarca Paz.
A més, un altre aspecte que es transmet als alumnes és la importància que han de ser bons ciutadans digitals. “Això implica seguretat digital, responsabilitat i ètica en l’ús de les eines TIC, etcètera”, conclou Paz.
Informació elaborada en col·laboració amb Cloudalia Educació