27 abril 2024
spot_img
27 abril 2024

Descoberta una pintura d’Artemisia Gentileschi

Una important obra de la pintora italiana ha aparegut al dipòsit de Hampton Court (Londres) després d'estar 100 anys emmagatzemada

El món de l’art està de sort. Ha aparegut una pintura d'Artemisia Gentileschi (1593-1653) als magatzems de la residència de Hampton Court, a Londres. L'obra Susanna i els Ancians, que havia estat més d'un segle perduda, estava coberta de pols i en molt mal estat.

Després de diverses hores de restauració acurada, la pintura torna a veure la llum i porta diversos dies exposada al Castell de Windsor. El quadre ja es considera una addició clau al conjunt d'obres de Gentileschi, una de les artistes femenines més influents del Barroc italià que va aconseguir destacar en un món dominat per homes.

Artemisia Gentileschi va néixer a Roma i va començar la seva formació artística amb el seu pare, el pintor Orazio Gentileschi. El 1616, es va convertir en la primera dona a ser admesa a l'Acadèmia d'Art de Florència. El seu ingrés va ser un èxit significatiu, ja que les dones generalment no tenien accés a l'educació artística formal en aquesta època.

Gentileschi va desenvolupar un estil caracteritzat pel seu realisme i el seu enfocament en la representació de figures femenines fortes i expressives. Les seves pintures sovint mostraven dones en situacions dramàtiques i poderoses, cosa que la diferenciava de molts dels seus contemporanis.

Algunes de les seves obres més conegudes inclouen Judit decapitant Holofernes, on representa la història de Judit i Holofernes enfocant-se en la venjança i empoderament de les dones. Aquest relat bíblic explica com una dona anomenada Judit va utilitzar la seva astúcia i valentia per derrotar un enemic, alliberant el seu poble d'un setge.

Artemisia Gentileschi va viatjar i va treballar a diverses ciutats europees, incloent Venècia, Nàpols i Londres. El seu èxit la va portar a ser una de les artistes més sol·licitades del seu temps ia rebre encàrrecs de figures prominents de la noblesa i l'Església.

Obra de llums i ombres

Quan tenia 18 anys, Gentileschi va ser violada per part del pintor Agostino Tassi, el seu mestre i amic del seu pare. Durant el judici, un esdeveniment que va despertar gran interès a Roma, l'artista va haver de respondre preguntes incòmodes i va patir diverses tortures. El seu testimoni va ser posat en dubte i es va intentar demostrar que mentia.

Tassi va ser finalment condemnat pel crim de violació, però la sentència va ser relativament lleu: només va passar uns mesos a la presó abans de ser alliberat. Alguns especialistes consideren que tant la violació com el posterior judici van ser successos molt influents en la vida i l'obra de Gentileschi.

La pintura de l'artista va destacar principalment per l'ús dramàtic de llums i ombres, conegut com a clarobscur. Les seves obres presenten un contrast pronunciat entre les àrees il·luminades i les zones en ombres, cosa que li permetia crear un efecte tridimensional i donar-los profunditat i dramatisme.

Aquesta forma de pintar va estar influenciada principalment per l'obra de Caravaggio, pintor italià del segle XVI i XVII conegut pel seu estil revolucionari i el seu enfocament al realisme dramàtic. La seva influència a Gentileschi no es limita a tècniques artístiques, sinó que també s'estén a la representació d'emocions humanes i la narrativa.

Les pintures de Gentileschi també es caracteritzen pel seu realisme i l'atenció al detall, que es reflecteix en la precisió amb què representava les formes humanes, els objectes i els entorns. A més, solia representar dones fortes i apoderades, que desafien les convencions socials i exerceixen un paper actiu en la narrativa de les seves pintures.

En l'actualitat els seus quadres es poden veure al Museu del Prado, a la Galeria dels Uffizi o al Palazzo Pitti de Florència.

L'art del Barroc

El Barroc va ser un període que va abastar des de la segona meitat del segle XVI fins a la primera meitat del segle XVIII. El segle XVII va portar canvis que van afectar tots els sectors: a la política van aparèixer els estats moderns, a la religió va sorgir la contrareforma, a l'àmbit tecnològic es van descobrir nous invents

Tots aquests canvis van afectar directament la manera de fer art. L'art del Barroc destaca per ser dinàmic i efectista i té l'objectiu de sorprendre el subjecte que mira. Per això moltes composicions barroques són dinàmiques i plenes d'acció, creant una sensació de moviment i energia a l'obra.

En l'àmbit de la pintura, els artistes cercaven representar el món de manera més realista, parant molta atenció al detall i reproduint amb molta fidelitat l'anatomia humana i els objectes. Altres característiques claus de la pintura barroca són la representació d'emocions humanes intenses i la tècnica ca del clarobscur.

Per la seva banda, l'arquitectura i la decoració barroques es van caracteritzar per l'ornamentació abundant i la riquesa de detalls. Per exemple, les esglésies i els palaus d'aquesta època sovint presentaven interiors luxosos i decorats amb exuberància.

Tot i que les dones artistes al Barroc no eren tan nombroses ni tan reconegudes com els seus col·legues masculins, algunes van aconseguir superar les barreres de gènere i van deixar un impacte durador en la història de l'art. Va ser el cas de Clara Peeters, pintora de Bèlgica que va destacar principalment pels seus bodegons, o d'Artemisia Gentileschi.

Treballa l'actualitat a l'aula

Aquest article inclou materials didàctics exclusius per a subscriptors. Descobreix l’activitat que et proposem avui!

Restricted Content
To view this protected content, enter the password below:



Encara no estàs subscrit a Junior Report?

Subscriu-te

Si tu o el teu centre esteu subscrits,
introdueix el perfil de xarxes socials o el teu usuari

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -