La cineasta palestina proposa una reflexió sobre la llibertat a través del videoart
Shuruq Harb és una artista, cineasta i escriptora palestina que centra la seva obra en la cultura visual virtual. Ara tens l’oportunitat de conèixer la seva innovadora i poètica obra en una projecció a la Fundació Antoni Tàpies.
Recordeu que els divendres i dissabtes, de 10 a 19h i els diumenges de 10 a 15h podeu venir a la Fundació Antoni Tàpies a veure les tres exposicions vigents:
– Tàpies als 30
– John Akomfrah. Vertigo Sea
– Shuruq Harb. The JumpNo us les perdeu!
+ https://t.co/kBBYOvLNjQ#art pic.twitter.com/AgzajslCtA
— Fundació Tàpies (@fundaciotapies) March 18, 2021
Titulada The Jump [El salt], l’obra presenta una videocreació que tracta sobre el tema de saltar al buit.
En realitat, l’autora utilitza l’audiovisual de forma poètica per parlar des d’una zona en conflicte com Palestina, enfocant aspectes vitals com la recerca de llibertat i moments extrems com el suïcidi. Ho fa a través de la imatge, amb paisatges, i a través de l’àudio, que expressa el món interior d’una sèrie de personatges.
Paisatges i testimonis
L’obra se situa dins l’esquerda tectònica de la Vall del Jordà i teixeix les històries de diferents personatges, units a través del relat d’un narrador robòtic.
En aquest vídeo podem veure espectaculars paisatges de terra, aigua i aire, mentre la narració especula sobre les condicions que envolten el salt d’un home palestí a la Mediterrània.
La història s’entrellaça amb monòlegs íntims de dues dones: l’autora i professora Wafa Darwish i la psicòloga i curandera de traumes Laila Atshan, que reflexionen sobre les seves pròpies experiències en la recerca de la llibertat i la superació de les limitacions de les seves discapacitats visuals.
A la @fundaciotapies pots visitar “Shuruq Harb. The Jump”, un encàrrec que forma part del premi a la producció de videoart de la Han Nefkens Foundation i la Fundació Antoni Tàpies 🎥
Explora els terrenys psicològics de saltar al buit 👇https://t.co/7tnpWQ3rd6#ArticketBCN pic.twitter.com/6tjulAV82B
— ArticketBCN (@articketBCN) March 27, 2021
A través d’aquests monòlegs i imatges es reflexiona sobre la idea de saltar al buit. Aquest concepte es relaciona amb el risc i l’emoció física que comporta, i també amb el desig d’aventura i l’anhel de llibertat. Un dels temes de The Jump és, precisament, com es pot construir un espai de llibertat en una zona on precisament no existeix.
El llenguatge fragmentat
Com a creadora, un dels reptes de Shuruq Harb és explicar històries a través de la fragmentació. Per a aquesta artista, la fragmentació és una característica de l’era tecnològica en què vivim: una part de les nostres vides transcorre de manera virtual mentre naveguem per la xarxa i els períodes d’atenció es fan més curts.
Per Harb, la fragmentació és també una característica de la geografia i història de el poble palestí. De fet, tota l’obra d’aquesta artista tracta també sobre la situació política al seu país.
Shuruq Harb és cofundadora de diverses iniciatives artístiques independents com ArtTerritories (2010-2017) i The River Has Two Banks (2012-2017).
La seva pel·lícula The White Elephant [L’elefant blanc] va rebre el premi a millor curt del festival Cinema du Reel de París 2018 i va ser preseleccionada per al Kurzfilm Festival Hamburg (KFF) del 2019. També ha publicat el relat and this is the object that I found [i aquest és l’objecte que vaig trobar] a Mezosfera el 2020.
La seva pròxima exposició individual al Beirut Art Center (BAC) reuneix per primera vegada diverses de les seves obres d’art en una sola exposició.
The Jump és el resultat del premi a la producció de videoart del Han Nefkens Foundation i la Fundació Antoni Tàpies, en col·laboració amb el Museum of Contemporary Art and Design (Manila), el NTU Centre for Contemporary Art (Singapore), Wiels (Brussels) i Jameel Arts Centre (Dubai). Shuruq Harb va rebre aquest guardó el 2019.
Informació elaborada en col·laboració amb la Fundació Antoni Tàpies