La proposta periodística motiva a l’alumnat a practicar l’expressió escrita en llengua catalana perquè “té un resultat real”
El Departament d’Educació ha anunciat una nova mesura que permetrà a centres educatius d’arreu de Catalunya sol·licitar fins a 1.300 € per finançar propostes concretes que fomentin l’ús del català. Aquesta acció forma part del pla de la Generalitat per frenar i revertir el fet que l’alumnat utilitza cada cop menys la llengua catalana.
Una de les opcions que es recomana per fer front a aquesta regressió és el projecte Revista Escolar Digital (RED), una xarxa de diaris escolars dirigits i redactats per alumnat de primària, secundària i batxillerat. Actualment ja són més de 100 els centres educatius que disposen d’una capçalera pròpia i que compten amb l’assessorament d’un periodista professional que els guia a l’hora de confeccionar continguts al llarg de tot el curs.
Aquests centres educatius es troben distribuïts en una vintena de ciutats, la majoria de les quals es situen a Catalunya. Els joves redactors que formen part del projecte tenen l’oportunitat d’elaborar peces informatives en català, ja siguin notícies, cròniques, entrevistes o articles d’opinió, i de publicar-les amb el seu nom.
El procés de documentar-se, entrevistar, escriure o corregir peces periodístiques fomenta la immersió lingüística als centres educatius d’una forma engrescadora i diferent a la qual l’alumnat està acostumat. Roser Montañola, docent de l’Escola El Pilar, a Premià de Mar, indica que “també busquem informació i practiquem l’expressió escrita en altres matèries, però aquest projecte els motiva molt més. Els alumnes saben que després es publicarà i que va molt més enllà d’un exercici de classe”.
Saber que qualsevol persona pot llegir els seus textos els anima a esforçar-se per redactar i per planificar una estructura. “Ells veuen que hi ha un resultat real i que moltes vegades té retorn. L’altre dia, de fet, a la presentació del Teatre Poliorama de la temporada que ve d’espectacles per a escoles, l’Anna Rosa Cisquella, de la companyia Dagoll Dagom, va llegir un fragment d’un article que havíem fet nosaltres. Quan els hi vaig dir van alucinar”, afegeix Montañola.
Treballar com periodistes professionals
Coordinar una capçalera els permet treballar com un autèntic equip i expressar la seva opinió des d’una perspectiva crítica, escrivint sobre assumptes que els toquen de prop i que els interessen, així com també poden cobrir esdeveniments importants —sortides que s’anomenen JR GO— dins el món dels esports, la política o la cultura catalana. De fet, no fa gaire l’alumnat d’arreu de Catalunya va realitzar tota una sèrie d’entrevistes als seus alcaldes, entre ells a l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau.
A més, l’equip de coordinació del projecte RED tria els millors continguts elaborats pels estudiants i els publica a RED Report, una revista col·laborativa que organitza les seves seccions segons els gèneres periodístics que es treballen a les aules: notícia, crònica, entrevista i article d’opinió. També hi tenen cabuda altres continguts més innovadors a la secció “Espai creatiu”.
Eines per engrescar els joves
La preocupació pel retrocés en l’ús de la llengua és cada vegada més gran. Montañola explica que “el canvi ha estat molt ràpid. En molt poc temps s’ha perdut el català entre els nens”, i afegeix que “cada cop veiem que entre ells parlen més en castellà, no només al pati”.
La docent de l’Escola El Pilar fa èmfasis en què “les sortides JR GO o que els seus textos siguin escollits per publicar a RED Report els motiva molt. Per a ells, anar amb el carnet de premsa i assistir a actes que d’una altra forma no podrien és molt especial”. Montañola ho té clar: “necessitem totes les eines possibles per fomentar el català, perquè sinó estarem perduts”.