16 gener 2025
spot_img
16 gener 2025

Fer un cim i altres activitats pròpies de l’educació en el lleure

Als esplais i caus la premissa principal és aprendre fent, i activitats com els campaments, les colònies i les sortides hi contribueixen

Una de les premisses de l’educació en el lleure és que els joves aprenen fent. A l’esplai i l’escoltisme es fan moltes activitats, que van des de jocs a sortides, i en elles els infants i joves en són molt protagonistes. Ells escullen i participen activament en la preparació, desenvolupament i avaluació de les activitats. 

Les activitats que es fan a l’estiu acostumen a ser les més intenses, ja que impliquen sortir de la zona de confort i adaptar-se a una estada fora de casa, que ajuda a reforçar els vincles de grup, el contacte amb la natura, el creixement personal i col·lectiu, i l’enfortiment de les relacions.

Els campaments, rutes i colònies faciliten als joves l’oportunitat de compartir moments quotidians i crear un sentiment de comunitat. D’aquesta manera aprenen a valorar les coses essencials i a desenvolupar la creativitat per superar les dificultats. 

Quines son les principals activitats que es fan en caus i esplais? En repassem algunes.

Campaments, colònies i rutes

Tot i que també es poden fer per Nadal o en altres moments, el campament és una activitat que se sol fer a l’estiu en plena natura, que fomenta la convivència, la solidaritat i la cooperació, en la que els joves s’allunyen de les comoditats de casa. Normalment es fan servir tendes de campanya i durant aquesta estada es treballen valors com el respecte per la natura i el treball en equip.

La colònia és una activitat d’estiu o primavera, amb convivència 24 hores en una casa de colònies, on es treballen valors d’equip, educació i creixement personal en un ambient natural i saludable.

La ruta és una travessa a peu de diversos dies, en què els participants porten les seves pertinences i comparteixen tasques com ara preparar el menjar. És una experiència intensa de convivència i contacte amb la natura.

Les activitats a la natura ensenyen a respectar l’entorn i a organitzar-se per cobrir les necessitats bàsiques. Tot plegat, forma part d’una vivència que fomenta la convivència, la cooperació i el respecte, a més de crear records inoblidables que formen una base sòlida per al creixement personal.

Fer un cim

Una de les activitats més característiques dels esplais i caus és la de “fer un cim“. Pujar a una muntanya simbolitza molt més que l’objectiu físic de l’ascens: representen l’esforç col·lectiu, la superació personal i l’orgull compartit de conquerir un objectiu comú.

Escalar un cim serveix com a metàfora de la superació de dificultats personals. Simbolitza l’esforç necessari per assolir objectius a través de la perseverança, la superació de les pròpies limitacions i l’autoconeixement.

Com a activitat d’educació en el lleure, escalar un cim ensenya a afrontar i superar obstacles, a aprendre a ser pacient, resistent i a seguir endavant malgrat les dificultats. Uns aprenentatges que seran de profit en la vida dels joves que hi participen.  

Escalar un cim també és una gran experiència en equip. No es fa mai sol. Tot el grup s’ajuda mútuament, compartint l’esforç i l’orgull d’arribar junts al final.

Aquest article forma part de la Unitat Didàctica ‘Cul a Terra’, elaborada en col·laboració amb el Palau Robert.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
-Contingut patrocinat -