Fundat l’any 1025 per l’Abat Oliba, el Monestir de Montserrat celebra ara el seu mil·lenari, ple d’història. Una celebració que comença el setembre de 2024 i s’allargarà durant tot l’any 2025, i que servirà per conèixer més a fons les diferents facetes de la muntanya, el monestir i la seva activitat, així com de la seva llarga història, que es remunta al segle XI.
Us presentem les claus d’aquest tema d’actualitat per treballar-lo a l’aula.
Montserrat, mil anys d’història: Fundat el 10125 per l’Abat Oliba, el monestir benedictí de Montserrat ha estat centre de vida espiritual, cultural i social durant deu segles
Montserrat, territori natural: La muntanya destaca pel seu relleu, però també per la riquesa de la seva biodiversitat, la vida rural i l’activitat excursionista
Com viuen els monjos de Montserrat?: La vida al monestir segueix la regla de Sant Benet, basada en la pregària, la lectura de la Bíblia i el treball
Montserrat, centre de difusió cultural: L’Escolania, les Publicacions de l’Abadia de Montserrat i el Museu són les tres institucions cultural de referència del monestir
Els tresors ocults del Monestir: Dins el Monestir existeixen algunes dependències i espais que no estan oberts al públic general, però que tenen un gran interès històric, cultural i arquitectònic
Activitats
- Activitat 1
- Activitat 2
- Activitat 3
- Activitat 4
- Activitat 5
Situació d’aprenentatge 1: Montserrat, 1000 anys d’història, explorem-la!
Repte: Què prioritzen els historiadors a l’hora d’explicar la història? Quins criteris creieu que són importants per transmetre-la?
En aquesta SA us animem que us poseu a la seva pell i decidiu quina part de tota la història del Monestir de Montserrat des de la seva creació sentiu que té importància i què no, amb l’objectiu d’acabar fent una línia cronològica des de la fundació del Monestir fins a l’actualitat.
Objectius d'aprenentatge:
- Explorar i comprendre aquells esdeveniments històrics més rellevants des de la fundació del Monestir de Montserrat.
- Desenvolupar habilitats de recerca, síntesi d'informació, presentació visual i creació virtual.
1 - Introducció (20 min):
Lectura conjunta de l'article: Montserrat, mil anys d’història
Discussió sobre els punts clau de l’article i pluja d’idees col·lectiva de tot allò que l’alumnat coneix de Montserrat per tal de visibilitzar tot aquell coneixement previ que puguin tenir.
2 - Investigació per grups (50 minuts):
Ens dividim en grups i assignem a cada grup un període de la història de Montserrat per investigar. Per exemple, si és un període de 200 anys, es formaran 5 grups. L’objectiu és que cada grup pugui extreure aquells moments més rellevants de la història del Monestir. Per tal de fer-ho és important que cada equip pugui consensuar els criteris que senti importants. Cada equip ha de recopilar un mínim de 7 fites del període escollit. A continuació deixem alguns exemples, tot i que es poden ampliar segons es consideri:
- Reformes o ampliacions arquitectòniques
- Esdeveniments rellevants
- Conflictes bèl·lics i el paper del Monestir en tots ells
- Entrada o vivències de personatges cèlebres del món eclesiàstic al Monestir
- Patrimoni cultural
- Valor de la llibreria i novetats al respecte
- Moments o esdeveniments destacats de l’Escolania (escola present a l’abadia)
- Crisis del Monestir
- …
Possible guia pel procés d’investigació:
- Consensuar aquells criteris que el grup trobi rellevant
- Cerca avançada a internet i xarxes, assegurant que la informació vingui de fonts fiables
- Lectura i tria de les fites alineades amb els criteris triats
- Priorització d’aquelles 7-15 que siguin més rellevants
Som-hi!
3 - Creació d'un eix cronològic visual (50 minuts):
Amb la informació recopilada i triada, creem un eix cronològic visual (podem fer ús d’imatges, figures, emojis, etc) que ressaltin els elements més rellevants triats del període històric pertinent. Per generar-lo es pot fer en paper o virtual segons convingui.
4 - Presentació dels projectes (40 minuts):
Cada grup presenta el seu eix cronològic destacant les fites escollides i el motiu pel qual l’han triat d’entre la resta.
5 - Reflexió final (20 min):
Possibles preguntes de reflexió:
-
- Què us ha sorprès de la història de Montserrat exposada?
- Quines fites destacaríeu entre totes les que s’han exposat? Per què?
- Els criteris de cada grup s’assemblaven o eren molt diferents? Quina informació us dona això sobre els historiadors? Creieu que existeix una història “objectiva”? Per què? Quins avantatges i inconvenients té aquest fet?
Situació d’aprenentatge 2: Explorem el paratge natural que envolta el Monestir de Montserrat
Repte: Com organitzar una ruta pel paratge de Montserrat aprofitant i respectant tot el que ens pot aportar?
En aquesta SA us animem investigar sobre la riquesa natural del massís de Montserrat per tal de poder elaborar un tríptic que us permeti conèixer i gaudir del paratge en família o amb el mateix centre.
Objectius d'aprenentatge:
- Conèixer l’origen de la formació del massís de Montserrat
- Explorar el paratge natural del Montseny, la flora, la fauna i possibles rutes per l’entorn.
- Fomentar la creativitat i la consciència ambiental a través de la creació d’un tríptic
- Presentar les idees de manera efectiva, visual i concisa a la comunitat.
1 - Introducció (20 minuts):
Lectura en grup de l'article: Montserrat, territori natural
Resum dels punts clau de l’article i reflexió sobre les oportunitats que ofereix el paratge natural del massís de Montserrat.
2 - Investigació sobre el paratge natural del massís de Montserrat (50 minuts):
Investigació per grups dels diferents aspectes del massís de Montserrat. És important per tal d’obtenir tota la informació necessària repartir bé les tasques en subgrups per tal de ser el màxim d’eficients possibles. Temes sobre els quals ha de parlar el tríptic i sobre els que hem d'investigar:
- Origen i formació del massís de Montserrat
- Fauna i flora que hi trobes
- 2-3 rutes de diferents nivells de dificultat
- Consells per anar a la Muntanya de ruta
- Com cuidar la natura
És important que de tota la informació prioritzem aquella més necessària i la reredactem de forma sintètica ja que el format tríptic sempre té un límit reduït de paraules.
3 - Generem el tríptic (50 minuts):
A través del Canva o d’algun altre programa s’escull una plantilla i es genera el tríptic sobre el paratge de Montserrat.
Possible guia de passos:
- Acabar d’ordenar i redactar la informació que anirà al tríptic.
- Buscar imatges i altres elements que tornin el tríptic atractiu i original
- Generar el tríptic
4 - Presentació del tríptic (45 minuts):
Cada grup presenta el tríptic a la resta del grup classe (amb opció de presentar-ho a les famílies com un pla per fer amb elles).
5 - Reflexió final (15 min):
Possibles preguntes de reflexió:
- Què valoreu més dels diferents tríptics presentats?
- Quines diferències de contingut o estètiques destacaríeu? Per què creieu que passa això? Com pot ser que amb unes mateixes instruccions sorgeixin tríptics diferents? Quins beneficis creieu que té això?
Situació d’aprenentatge 3: Explorem altres formes d’espiritualitat…
Repte: Què és per vosaltres espiritualitat? Coneixeu altres formes d’espiritualitat més enllà de la que apareix a l’article?
Hi ha moltes formes de connectar-nos amb allò que es troba més enllà del quotidià, cada religió té les seves pròpies tradicions i també pot ser que de forma individual cadascú tingui la seva pròpia forma de ser espiritual. Hi ha persones que potser s’hi poden connectar caminant per la natura, fent esport, o de moltes altres formes… aquesta SA us anima a explorar altres formes més modernes de connectar-nos amb l’espiritualitat a la vegada que poder explorar altres tradicions o religions. Així doncs, aquesta SA us anima a generar un debat i un posterior article d’opinió entorn d’aquesta temàtica.
Objectius d'aprenentatge:
- Explorar i conèixer altres formes de connectar-se amb l’espiritualitat.
- Generar espais de reflexió i autoconeixement entorn de la temàtica.
- Millorar les activitats de comunicació oral i escrita
1 - Introducció (20 min):
Lectura de l’article: Com viuen els monjos de Montserrat?
Compartiu els punts claus de l'article a la vegada que poder reflexionar entorn de la pregunta, segons l’article com viuen els monjos de Montserrat l’espiritualitat? Què és espiritualitat per vosaltres, s’apropa al que heu llegit?
2 - Exploració d’altres formes d’espiritualitat (70 min):
Per grups investiguem sobre altres formes d’espiritualitat. Mireu de respondre les següents preguntes a través de la cerca i l’autoexploració, ja que després us facilitarà escriure l’article d’opinió:
- Amb quina definició d’espiritualitat us identifiqueu més? Què és l’espiritualitat?
- Com altres religions viuen l’espiritualitat? N’hi ha alguna que considereu més vàlida que l’altre?
- Com es viu l’espiritualitat en la nostra societat moderna? En quins moments creieu que les persones en el dia a dia se senten connectades a alguna cosa més gran que elles? Esport? Natura?
- Alguna vegada us heu preguntat què és allò que us connecta amb alguna cosa més gran que vosaltres? Una cançó, un llibre, l’esport, fer rutes de BBT pel bosc? Què és?
És important tenir un espai per tal que tots els membres del grup puguin haver reflexionat i treballat de forma directa o indirecta totes les preguntes.
3 - Preparació del debat (30 min):
Un cop feta la cerca de forma col·lectiva i havent explorat les diferents preguntes la idea és que de forma individual puguin redactar des de la seva postura i investigació feta una opinió i arguments a les diferents preguntes plantejades.
4 - Debat amb el grup-classe (45 minuts):
Generem un debat entorn de les tres primeres preguntes:
- Amb quina definició d’espiritualitat us identifiqueu més? Què és l’espiritualitat?
- Com altres religions viuen l’espiritualitat? N’hi ha alguna que considereu més vàlida que l’altre?
- Com es viu l’espiritualitat en la nostra societat moderna? En quins moments creieu que les persones en el dia a dia se senten connectades a alguna cosa més gran que elles? Esport? Natura?
5 - Redacció d’un article d’opinió (75 minuts):
Amb tota la reflexió i aprofundiment fet poder acabar redactant de forma individual un article d’opinió on cadascú pugui expressar la seva postura en aquest àmbit. A continuació es mostra una guia a tenir present a l’hora de redactar-lo:
- Escriure un titular que cridi l’atenció i provoqui que el receptor continuï llegint.
- En la primera part del text, escriure una introducció que plantegi la tesi o idea que es defensa al llarg de l’article
- En el cos, afegir els arguments que sostenen la tesi o idea: incloure-hi dades, referències i fets provats que demostrin o justifiquin la posició de l’autor.
- Després d’afegir-hi els arguments, introduir-hi les propostes pròpies i emetre judicis valoratius
- En la conclusió, recollir la idea principal i plantejar una reflexió final, amb l’objectiu de fer pensar i convèncer el lector
Situació d’aprenentatge 4: Descobrim el patrimoni de Montserrat
Repte: Davant d’un patrimoni cultural ric i d’un temps limitat què prioritzes veure? Sota quins criteris decideixes? Si haguessis de fer de guia d’una persona famosa què li ensenyaries?
El patrimoni cultural de Montserrat no te l’acabes… és clau saber què té de més destacat per tal de poder-ho prioritzar. En aquesta SA us animem a posar-vos a la pell d’un guia turístic i generar un Tour entorn del patrimoni present al Monestir de Montserrat ensenyant allò que creieu que més pot captivar a persones famoses d’arreu que venen a veure el Monestir.
Objectius d'aprenentatge:
- Desenvolupar habilitats de recerca
- Explorar el patrimoni cultural de Montserrat
- Millorar les activitats de comunicació oral i escrita
1 - Introducció (30 min)
Lectura de l’article: Montserrat, centre de difusió cultural
Compartir els punts claus de l'article i allò que més els ha captat l’atenció, a la vegada que poder fer una primera pluja d’idees entorn de les següents preguntes.
Per què creieu que persones famoses tenen interès a anar a visitar Montserrat? Què té de tan especial? Què creieu que els crida l’atenció de tot el patrimoni cultural present?
2 - Preparació de l’itinerari del Tour / Visita (90 minuts)
Per grups es prepara el Tour per una persona famosa (podeu escollir qui si us facilita la preparació), cada grup li aportarà el seu propi toc personal. És important que s’esculli de tot el patrimoni aquelles peces que més destacarien i que se’n pugui fer una breu descripció a la vegada que exposar per què és rellevant i s’ha escollit com a part del Tour. Ser conscients que hi ha un patrimoni artístic enorme a la vegada que literari, tal com es menciona a l’article.
Guia per poder generar la visita o el tour:
-
- Cerca avançada de les obres presents a Montserrat
- Selecció d’aquelles que es considerin més rellevants en el context que hagin triat (posar-nos d’acord amb la resta de grups per assegurar que les obres no estiguin repetides. És important aprendre a negociar i a cedir en moltes situacions de la nostra vida, posem-ho en pràctica).
Possibles criteris de selecció de les obres (cada equip tira els seus):
-
-
- Interessos de la persona coneguda / famosa
- Originalitat de la peça
- Estètica particular (que us crida l’atenció)
- Us fa pensar en quelcom de la vostra vida o de la societat actual
- Desperta emocions (del tipus que siguin) quan l’observes o la llegeixes
- Incomprensió o desinterès per l’obra (investigar-la per donar-li una segona oportunitat perquè m’agradi)
- …
-
-
- Ordenar-les amb un sentit comú per tot el grup (segons l’ordre cronològic, segons els estils artístics o el criteri que es consideri oportú)
- Cercar imatges de l’obra
- Fer una breu descripció amb les vostres paraules de cadascuna i justificar per què ha estat escollida d’entre tantes
- Recopilar-ho tot en un document (guió de la visita)
Per tal de poder ser més eficients és important que hi hagi una repartició adequada de les tasques.
3 - Pràctica oral de la visita (30 minuts)
Opció A
Si es va d’excursió a Montserrat, limitar-se a practicar la visita de forma oral entre els membres del grup assegurant que tothom pugui exposar alguna de les obres a la resta del grup.
Opció B
Si no es va d’excursió a Montserrat, generar una presentació amb les imatges de les obres i practicar l’exposició de la visita (tenint en compte de nou que tothom participi de l’exposició de les obres)
Important donar un límit de temps de presentació per tal que es puguin organitzar la pràctica oral i decidir quina part del guió que han generat prioritzen.
4 - Presentació de la visita in situ o a l’aula (60 minuts)
Presentació in situ o a l’aula de la visita.
Situació d’aprenentatge 5: Exploració dels misteris de Montserrat: Visita a l'exposició ‘Montserrat. 1000 anys’
Objectius d'aprenentatge:
- Desenvolupar habilitats de recerca i de redacció.
- Millorar les habilitats de comunicació oral i escrita.
- Explorar la història i la importància de la pedra seca en la cultura catalana.
1 - Preparació de la visita (60 minuts)
- Investiguem l'exposició "Montserrat. 1000 anys" al Palau Robert sobre el patrimoni històric, artístic i cultural de Montserrat
- Realitzem una recerca prèvia sobre la importància cultural, arquitectònica i històrica del Monsestir de Montserrat a partir de la lectura de l’article Els tresors ocults del Monestir
2 - Visita a l'exposició
- Es proporciona un full de treball amb preguntes guia perquè els alumnes reflexionin sobre què estan veient i facin anotacions durant la visita.
Preguntes guia:
- Quines impressions inicials tens de l'exposició? Descriu si alguna cosa específica va cridar la teva atenció de manera immediata.
- Quins elements visuals o audiovisuals destaquen més per a tu? Identifica elements específics, ja siguin obres d'art, projeccions, o detalls visuals que hagin captivat la teva atenció durant la visita.
- Què t’ha sorprès més de conèixer aquelles parts que no estan obertes al públic? Destaca allò que més t’hagi impactat.
- Quina informació nova has après sobre Montserrat durant la visita? Enumera i destaca els punts específics que consideris més rellevants o interessants i que no sabies abans.
- Quins detalls, objectes o documents exposats consideres més rellevants? Per què?
- Quines són les principals idees o missatges que creus que l'exposició vol transmetre de Montserrat? Intenta resumir els temes o missatges centrals que l'exposició pretén comunicar.
- Com creus que aquesta exposició contribueix a la comprensió Montserrat en la cultura catalana? Examina de quina manera l'exposició destaca la rellevància i el paper de la pedra seca en la cultura catalana.
- Hi ha alguna pregunta o aspecte que t'hagi quedat pendent de conèixer o aprofundir després de la visita?
- Quina és la teva opinió general sobre l'exposició de “Montserrat. 1000 anys”? La recomanaries a altres persones? Per què? Resumeix la teva impressió general sobre l'exposició i argumenta si la recomanaries als altres, amb raons específiques que puguin captar l'interès dels altres.
3 - Com ha anat l'exposició? (30 minuts)
- Després de la visita a l'exposició, és el moment de compartir les impressions i les experiències. Creem un diàleg a partir d’una discussió sobre els aspectes destacats de l'exposició.
Preguntes guia per a la discussió:
- Quins elements us han sorprès o cridat més l'atenció durant la visita?
- Com us heu sentit explorant els diferents aspectes presents de Montserrat?
- S'han acomplert les vostres expectatives? Per què o per què no?
- Hi ha algun aspecte que haguéu volgut veure més aprofundit o detallat?
- Com creieu que aquesta exposició contribueix a preservar i promoure la cultura del Monestir?
4 - Elaboració de la crònica (90 minuts)
- Amb les experiències fresques, procedim a redactar una crònica sobre la visita a l'exposició..
- Seguim la guia de junior report de com redactar una crònica com a model i orientació per dur a terme la redacció.
5 - Presentació de la crònica: (45 minuts)
- Compartim reflexions de manera oral amb els altres membres de la classe.
- Cada estudiant disposa d’un temps limitat per compartir la seva crònica oralment. Amb l’objectiu d’atraure la participació dels oients per dialogar i aprofundir en detalls interessants o curiositats.
6 - Reflexió final: (15 min)
- Què hem après de nou durant aquesta experiència?
- Com ha influït aquesta visita en la vostra comprensió de la pedra seca i la cultura catalana?
- Quins elements us han impactat més?
Guia docent
- 1. Presentació de la situació d’aprenentatge
- 2. Objectius d’aprenentatge
- 3. Recursos
- 4. Seqüència de les activitats i avaluació
- 5. Idees per la implementació d’aquesta situació d’aprenentatge
A continuació, es descriuen cinc situacions d’aprenentatge per explorar la riquesa del patrimoni cultural, natural, històric i arquitectònic de Montserrat aprofitant que compleix 1000 anys des de la fundació de Monestir.
Les activitats s’han desenvolupat amb la col·laboració d'experts i recursos del Palau Robert, que actualment acull una exposició dedicada a Montserrat. Cada situació d'aprenentatge aporta una dimensió diferent del coneixement de Montserrat, integrant habilitats de recerca, síntesi, comunicació, creativitat i reflexió crítica. Aquestes activitats estan dissenyades per ser atractives, participatives i interdisciplinàries, facilitant un aprenentatge significatiu i contextualitzat en un lloc icònic com Montserrat.
És apte per a cursos de secundària, amb una especial rellevància per a assignatures com Ciències Socials/Història, Geografia, Tecnologia, Ètica i valors, Ciències Naturals, Educació Visual i Plàstica i Llengua i Literatura. Fomenta competències transversals com la capacitat d'investigació, el pensament crític i el treball en equip. S'estima que la seva implementació requereix aproximadament 18 hores, però la durada pot ajustar-se segons les necessitats i objectius de cada grup i docent.
Un viatge apassionant per descobrir la història i la importància de Montserrat a Catalunya. Estàs preparat per aquesta immersió cultural i constructiva?
És important compartir els objectius d'aprenentatge al començament i assegurar-se que l'alumnat els compren. En aquestes situacions d’aprenentatge destaquen els següents objectius:
- Comprendre i analitzar la riquesa i diversitat patrimonial de Montserrat.
- Desenvolupar habilitats de recerca, síntesi d'informació i presentació visual per explorar tot el patrimoni i riquesa de Montserrat.
- Fomentar la creativitat i la consciència ambiental mitjançant la creació de projectes centrats en Montserrat tenint present la mirada moderna i la perspectiva de l’alumnat en tot el procés.
- Identificar i exposar el patrimoni de Montserrat desenvolupant habilitats de comunicació efectiva i destacant la seva importància cultural.
Es recomana la consulta dels següents recursos per aprofundir en la comprensió i exploració de la Pedra Seca a Catalunya:
Lectures i articles:
- Montserrat, mil anys d’història
- Montserrat, territori natural
- Com viuen els monjos de Montserrat?
- Montserrat, centre de difusió cultural
- Els tresors ocults del Monestir
Materials i recursos pràctics:
- Espai a l'escola per a l'exposició dels projectes visuals.
- Projector o pantalla per a les presentacions visuals.
- Accés a l'exposició sobre Montserrat.
- Fulls de treball amb preguntes guia per a la visita a l'exposició.
Tot seguit es presenta un breu resum de cada activitat. A la taula següent figura una proposta orientativa de la temporització de les activitats:
Activitat 1 | Activitat 2 | Activitat 3 | Activitat 4 | Activitat 5 |
3h |
3h |
4h |
3,5h |
4h |
Activitat 1: Montserrat, 1000 anys d’història, explorem-la!
El repte de posar-se en la pell dels historiadors i seleccionar fets històrics clau permet treballar habilitats com la síntesi, l'anàlisi crítica i la priorització de la informació. Els criteris a considerar per seleccionar els fets poden incloure la seva influència en la història local i global, el seu impacte cultural i religiós, o la rellevància simbòlica.
L'objectiu és fer que l'alumnat entengui que la història no és només una acumulació de fets, sinó una narració construïda. L'activitat de crear una línia cronològica visual incentiva la creativitat i la comprensió visual, afavorint el treball col·laboratiu..
Com que a les Activitat 1,2 i 4 es fa una presentació, recomanem utilitzar un Tracker igual o similar al següent: Com fer una bona presentació?. Recordeu que és important presentar-l’ho a l'alumnat des de l'inici perquè sàpiguen què s'està avaluant en aquest moment. Es pot fer tant en forma d'autoavaluació, coavaluació com heteroavaluació.
També proposem una graella d'avaluació per a les habilitats socioemocionals, que es pot utilitzar tant per a l'autoavaluació com per a l'avaluació per part dels altres durant el projecte: Rubrica d'avaluació de les habilitats socioemocionals
Activitat 2: Explorem el paratge natural que envolta el Monestir de Montserrat
Aquesta situació busca desenvolupar la consciència ambiental i les habilitats de comunicació a través de la creació d'un tríptic sobre la natura de Montserrat. L'exploració de rutes, flora i fauna permet introduir conceptes de sostenibilitat i respecte pel medi ambient. El repte de crear un tríptic força l'alumnat a sintetitzar informació i presentar-la de manera atractiva i concisa.
Activitat 3: Explorem altres formes d’espiritualitat…
Aquí es proposa una reflexió sobre l'espiritualitat, tant en el context religiós com en altres formes modernes. L'enfocament és interdisciplinari, ja que connecta història, religió i experiències personals. El debat i la redacció d'un article d'opinió ajuden a desenvolupar habilitats d'expressió oral i escrita, alhora que fomenta la reflexió crítica sobre temes transcendentals.
Activitat 4: Descobrim el patrimoni de Montserrat
Aquesta situació d'aprenentatge es centra en el patrimoni cultural de Montserrat i en com presentar-lo a una audiència selecta, com podria ser una persona famosa. A més de treballar la recerca, es promou l'habilitat de presentar de manera atractiva i creativa una selecció d'obres o elements patrimonials, introduint criteris d'estètica i significat personal. És una activitat que desenvolupa la capacitat d'anàlisi, síntesi i comunicació.
Activitat 5: Exploració dels misteris de Montserrat: Visita a l'exposició ‘Montserrat. 1000 anys’
Amb la visita a l'exposició, l'alumnat pot aprofundir en el patrimoni de Montserrat i desenvolupar habilitats d'observació crítica. La crònica final permet treballar la redacció periodística, mentre que la reflexió en grup incentiva el pensament crític i la comunicació oral.
Llista de verificació: La crònica
Produeix
- Captar l’atenció del lector amb el primer paràgraf i generar interès per seguir llegint.
- Combinar la narració dels fets amb la descripció de persones i llocs, amb els diàlegs i els comentaris, i amb l’opinió i les valoracions personals.
- Utilitzar un llenguatge i una estructura creativa, fent servir com a mínim una figura literària.
- Mantenir la claredat, la precisió i la veracitat en el text, tot i utilitzar el llenguatge creatiu i el recursos literaris.
- Afegir-hi les descripcions dels paisatges, les infografies, les imatges o altres elements complementaris per ser més creatius i oferir més objectivitat i precisió.
- Escollir les fotografies i les imatges que publicarem. Aquestes han de ser pròpies o lliures de drets d’autor, de qualitat, atractives i adequades al contingut.
Revisa
- Revisar que el text estigui lliure d’errors gramaticals i ortogràfics.
- Revisar que la crònica garanteixi l’objectivitat, la claredat i la precisió en la presentació dels fets.
- Revisar que les fotografies siguin adients, lliures de drets d’autor, de qualitat i atractives.
- Revisar que els materials de difusió siguin adients i atractius, i que no continguin faltes ortogràfiques.
Llista de Verificació per al Treball en Grup | Si/No |
Cada membre del grup ha estat assignat a una temàtica específica per investigar. | |
El grup està treballant de manera col·laborativa i fomentant la participació de tots els membres. | |
S'està utilitzant una combinació de recursos i fonts fiables per obtenir informació sobre la temàtica assignada. | |
S'ha realitzat una recopilació adequada d'informació sobre la temàtica, incloent dades rellevants i esdeveniments clau. | |
Els membres del grup han compartit les seves idees i opinions sobre el que hauria de tenir l'exposició, tant individualment com en parelles i en el grup de 4 persones. | |
S'ha pres una decisió final sobre el contingut, el format i els recursos que s'utilitzaran a l'exposició. | |
S'ha realitzat una planificació clara sobre la divisió de tasques i responsabilitats per a la creació de l'exposició. | |
El grup està treballant de manera eficient i aprofitant el temps de manera adequada per completar les tasques assignades. | |
Es fomenta la comunicació efectiva i la resolució de conflictes constructiva dins del grup. | |
El grup està realitzant revisions i correccions necessàries per assegurar la qualitat i la coherència de l'exposició. |
- Expressa les teves expectatives de treball a l’alumnat. És important que sàpiguen que s’espera d’ells i elles en tot moment perquè d’aquesta manera podràs fer comentaris positius o de millora en les accions i actituds que tenen.
- Utilitza un temporitzador pels moments de treball autònom. Per treballar de forma eficaç i aprofitar el temps a l’aula, suggerim utilitzar un temporitzador que mostri el temps disponible per fer la tasca encomanada. Aquest ha de ser visible per a tothom.
- Comprova que l’alumnat ha entès la tasca. Quan expliquem un procés o una activitat és important comprovar què ha entès l’alumnat. Per això, suggerim aplicar una tècnica de verificació de la comprensió. Pregunta al grup classe què ha entès i demana que detallin, entre tots i totes, que hauran de fer en la present activitat. Així, podràs recopilar informació, resoldre dubtes i emfatitzar allò que creguis necessari.
- Comparteix els objectius de l’activitat. És crucial que l’alumnat sigui conscient de quins són els objectius d’aprenentatge de la sessió perquè sàpiguen què esperem d’ells i elles. T’animem a projectar-los a la pissarra i llegir-los conjuntament.
- Dedica uns minuts a cada grup. Quan fem treballs autònoms i complexos, sobretot de creació de productes finals, recomanen dedicar un mínim de 5 minuts a cada grup per ajudar-los a organitzar les parts del producte, així com resoldre possibles dubtes. És probable que l’equip que més dificultats tingui sigui el que menys dubtes pregunti. Cal demanar-los que t’expliquin què han de fer i com ho faran. Això pot ajudar-te a veure on tenen més dificultats.
- Reparteix rols de treball. Quan fem treballs autònoms pot ajudar-te a repartir rols amb tasques ben definides. Aquí et deixem algunes idees:
- Sheriff: seguiment del pla de convivència i control de normes.
- Rellotger: control del temps quan s’assignin tasques a fer durant la classe.
- Altruistes i cercadors: experts en un tema, necessitats d’ajuda en un tema.
- Secretari: apunta deures o tasques i els revisa si s’han fet.
- Emprenedor: recull propostes d’interès (temàtiques d’aprenentatge, dinàmiques, jocs, premis…).
- Advocat: mediador de conflictes.
- Periodistes o curiosos: porta una notícia setmanal per comentar amb la classe.
- Sublevat/da o detectiu o crític: recull de manera anònima en una capsa les queixes, comentaris, etc. de la classe i ho fa arribar al professor/a.
L'avaluació s'enfoca de manera competencial i no només amb un objectiu qualificatiu. S'aconsella tenir en compte el procés partint d'una avaluació inicial com a contínua i final, així com realitzar autoavaluació i coavaluació per part de l'alumnat.
Finalment, se suggereix etiquetar els perfils de Junior Report (Twitter: @JuniorReportCAT i Instagram: @junior_report) i del (Twitter: @palaurobert i Instagram: @palaurobertcat) a les diferents publicacions que es realitzin a les xarxes socials.