24 abril 2024
spot_img
24 abril 2024

Moure’s per les ciutats

Bicicletes, cotxes compartits o càmeres de trànsit per evitar embussos: les ciutats es modernitzen per facilitar la vida dels seus habitants

Les ciutats estan plenes. Cada vegada més persones es traslladen des del camp o des de municipis més petits a les grans capitals, perquè allí hi ha més possibilitats de trobar feina o perquè hi ha més serveis i activitats per fer.

Però la massificació de les ciutats també té les seves conseqüències, com la falta d’espai, la contaminació, la pujada dels preus i les dificultats per desplaçar-se.

A les grans ciutats, els vehicles privats, el transport públic, les bicicletes i els vianants comparteixen el mateix espai i no sempre és suficient.

Les ciutats estan congestionades i per això els ajuntaments busquen noves maneres de facilitar la mobilitat als seus carrers. Garantir una vida sostenible a les ciutats és un dels Objectius de Desenvolupament Sostenibles de Nacions Unides.

 

Recórrer la ciutat a cop de pedals 

La bicicleta és una de les millors opcions per esquivar els problemes de mobilitat urbana: és barata, no consumeix combustible, no fa soroll ni contamina, promou l’exercici físic, es practica a l’aire lliure…

Els ajuntaments ho saben i per això han creat serveis públics de bicicletes: els usuaris poden agafar i deixar les bicicletes en diferents estacions repartides per tota la ciutat. A moltes ciutats, la xarxa de carrils bici augmenta cada any uns quants quilòmetres.

Si hi apliquem les noves tecnologies, podem aconseguir eines com la Roda Copenhaguen: una roda de bicicleta que recopila informació sobre la velocitat, el ritme i els trajectes de l’usuari i les transmet al seu smartphone perquè pugui calcular rutes i sàpiga per on hi ha menys trànsit.

https://youtu.be/Q3F1SKwXOtI

Apostar pel transport públic i les bicicletes permet reduir l’espai que ocupen els vehicles privats i recuperar-lo per als ciutadans.

 

Un vehicle, desenes de passatgers

El ‘car sharing’ és un servei per compartir cotxe entre diversos usuaris, d’aquesta manera es redueix el nombre de vehicles als carrers, hi ha menys embussos i es contamina menys.

Diversos usuaris poden compartir trajecte o alternar-se per utilitzar un mateix automòbil: quan un el deixa, l’altre el recull. Tot funciona a través d’una app que permet agilitzar els tràmits i calcular el temps per no haver d’esperar.

A París existeix l’Autolib, una flota de 2.000 cotxes elèctrics aparcats en diferents punts de la ciutat. Igual que amb els serveis públics de bicicletes, els usuaris poden veure on hi ha un cotxe a prop i on poden aparcar-lo a través del telèfon.

Aquestes serveis formen part de l’economia col·laborativa: una nova manera de fer negocis en la qual les persones ofereixen serveis sense necessitat d’intermediaris ni empreses.

 

Limitar la circulació 

Els efectes de la contaminació es perceben sobretot a les grans capitals: molts dies, la pol·lució cobreix el cel amb una capa grisa.

Una de les solucions més directes són els peatges urbans, que limiten o prohibeixen la circulació de vehicles privats pel centre durant uns dies o hores concretes. D’aquesta manera es redueix la contaminació, però també es promou el car sharing o el transport públic.

A més, els recursos que s’obtenen en aquests peatges poden invertir-se en noves mesures que afavoreixin ciutats més verdes i sostenibles: més carrils bici, més bicicletes públiques, més espais per als vianants…

També s’estan desenvolupant sistemes intel·ligents per controlar el trànsit. Les autoritats instal·len xarxes de càmeres i sensors que capten els punts més conflictius, els embussos, els nivells de contaminació, etc . Les dades s’analitzen per dissenyar solucions a mesura.

Informa’t de tot a Junior Report Castellano | Català | English

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -