Quins són els elements clau de la fotografia? Quins tipus de plànols fotogràfics hi ha? Quins professionals fan possible una exposició fotogràfica? Amb l’auge de la tecnologia, la fotografia ha passat a ser present al nostre dia a dia. Conèixer en profunditat com funciona aquest art visual és fonamental per apreciar-ne la bellesa i comprendre’n l’impacte en la nostra societat.
Aquesta Unitat Didàctica ha estat desenvolupada amb la col·laboració del Centre de Fotografia KBr de Fundació MAPFRE Barcelona. És d’accés gratuït i està disponible en català i castellà.
Consulteu el nostre catàleg d’Unitats Didàctiques.
Articles
Llegeix els diferents articles sobre “Quan la fotografia és art”. S’hi explica de manera pedagògica i contextualitzada els aspectes més rellevants de l’art de captar imatges.
· La fotografia és el llenguatge que utilitza la imatge com a mitjà d’expressió. Però com s’obté aquesta imatge? Per introduir-se al món d’aquest art visual cal conèixer-ne els aspectes clau. T’ho expliquem a: Els elements bàsics de la fotografia
· Els fotògrafs situen la càmera segons allò que volen retratar: un paisatge, un grup de persones, un petit detall… Depenent de la quantitat d’informació, parlem d’un tipus de pla en concret. T’ho expliquem a: La posició i la distància: els diferents tipus de plànols
· Al llarg de la història, diferents fotògrafs han sabut reconèixer les possibilitats artístiques i les capacitats expressives de la fotografia. Parlem de William Eggleston, Consuelo Kanaga i Louis Stettner a l’article Noms propis per entendre l’art de la fotografia
· Com va aparèixer i es va desenvolupar la fotografia a Catalunya? Fem un recorregut per la captació d’imatges i com aquesta s’ha fet servir per documentar la realitat social catalana i la identitat de grup. Llegeix-lo a La fotografia com a testimoni històric a Catalunya
· Una exposició fotogràfica pot portar diversos anys de treball i es tracta d’una activitat complexa on treballen diversos professionals de diferents disciplines. T’ho expliquem a Qui hi ha darrere d’una exposició fotogràfica?
Activitats
- Activitat 1: Explorant els elements de la fotografia i els tipus de plànols
- Activitat 2: Explorant l'art de la fotografia a través de grans mestres
- Activitat 3: Explorant la fotografia com a testimoni històric a Catalunya
- Activitat 4: Explorant el llegat de mestres de la fotografia: visita a l'exposició, inspiració i presentació
- Activitat 5: Exposició fotogràfica: darrere d'escena
Objectius d'aprenentatge:
- Conèixer els elements de la tècnica fotogràfica i els diferents tipus de plànols utilitzats en fotografia per comprendre'n l'abast com a obra d'art.
- Utilitzar la fotografia com a eina per expressar i compartir idees, emocions i conceptes visuals.
- Desenvolupar l'habilitat de seleccionar els elements tècnics i els tipus de plànols adequats per transmetre un missatge específic a una imatge.
- Millorar les habilitats de comunicació i presentació d’informació de manera efectiva.
Objectiu de Competències Personals/Transversals:
- Desenvolupar habilitats efectives de comunicació i fomentar el treball en equip a totes les activitats, promovent l'escolta activa, el respecte per les opinions dels altres i la capacitat de col·laborar en un entorn educatiu.
1. Lectura compartida
- Formem grups de quatre a cinc persones i llegim l'article “Els elements bàsics de la fotografia”. Primer de forma individual i després discutim els elements clau de la tècnica fotogràfica que s'hi esmenten (llum, color, composició, subjecte, qualitat de la llum, etc.).
- Llegim també l'article “La posició i la distància: els diferents tipus de plans” per entendre els conceptes dels diferents tipus de plànols utilitzats en fotografia.
- Discutim com l'elecció d'un pla pot influir en la comunicació d'una imatge i per què és important a la fotografia.
2. Elecció d’un element
- Després de la lectura, cada grup tria un element específic de la tècnica fotogràfica que els interessi (per exemple, la qualitat de la llum o lús del color) i un tipus de pla que els interessi.
- Expliquem per què hem triat aquest element pla i com creiem que poden ser utilitzats creativament a la fotografia artística.
3. Sortida a fotografiar
- Sortim de l'aula i fem fotografies que demostrin l'ús creatiu dels elements tècnics seleccionats i els tipus de plànols que hem triat. Aquestes fotografies es faran amb càmeres o dispositius mòbils.
4. Preparació de la presentació
- Seleccionem les nostres millors fotografies que representin els elements tècnics i els tipus de plànols escollits.
- Preparem una presentació visual que inclogui les nostres imatges.
- Expliquem com utilitzem cada element tècnic i tipus de pla per ressaltar elements específics a les nostres fotografies.
- Reflexionem sobre com la nostra elecció d'elements i plànols va afectar la percepció i el missatge de les nostres fotografies.
5. Presentació
- Cada grup presenta les seves fotografies, etiquetant-ne cadascuna amb l'element tècnic i el tipus de pla utilitzats.
- Compartim les decisions preses en triar els elements tècnics i els plànols i com van afectar el resultat final de les nostres fotografies.
- Escoltem i aprenem de les experiències d'altres grups.
Objectius d'aprenentatge:
- Conèixer la història de la fotografia i la seva evolució com a forma dart.
- Comprendre la importància dels noms propis a la fotografia i com han influenciat la manera com veiem el món.
- Analitzar i apreciar diferents estils i enfocaments fotogràfics.
- Reflexionar sobre temes socials a través de la fotografia.
Objectiu de Competències Personals/Transversals:
- Desenvolupar habilitats efectives de comunicació i fomentar el treball en equip a totes les activitats, promovent l'escolta activa, el respecte per les opinions dels altres i la capacitat de col·laborar en un entorn educatiu.
1. Lectura i comprensió de l’article
- Llegim l'article "Noms propis per entendre l'art de la fotografia" per entendre la història i l'evolució de la fotografia com a forma d'art.
- Discutim com els noms propis a la fotografia han influït en la nostra percepció del món.
2. Investigació de fotògrafs destacats
- Investiguem la vida i l'obra d'un dels tres fotògrafs esmentats a l'article: William Eggleston, Consuelo Kanaga o Louis Stettner.
- Explorem com el seu estil i enfocament fotogràfic han contribuït al desenvolupament de l'art fotogràfic.
3. Reflexió i fotografia
- Reflexionem sobre les imatges i temes socials capturats pel fotògraf que investiguem.
- Prenem una càmera o dispositiu mòbil i sortim a capturar les nostres pròpies imatges que reflecteixin un tema social que ens interessi.
4. Creació d’una exposició virtual
- Creem una exposició virtual en línia que inclogui les nostres imatges i les dels nostres companys.
- Cada imatge s'acompanya d'una descripció breu que expliqui el missatge que intentem transmetre.
5. Divulgació de l’exposició virtual
- Compartim l’enllaç a la nostra exposició amb la comunitat escolar i possiblement amb altres escoles.
Objectius d'aprenentatge:
- Comprendre l’evolució de la fotografia com a mitjà de documentació històrica a Catalunya.
- Analitzar l’impacte de la fotografia en la identitat cultural i social de la regió.
- Explorar el paper dels fotoperiodistes a la documentació de la història catalana.
- Conèixer la transició de la fotografia d'un art a un negoci al segle XIX.
Objectiu de Competències Personals/Transversals:
- Desenvolupar habilitats efectives de comunicació i fomentar el treball en equip a totes les activitats, promovent l'escolta activa, el respecte per les opinions dels altres i la capacitat de col·laborar en un entorn educatiu.
1. Lectura i discussió de l’article
- Llegim l'article “La fotografia com a testimoni històric a Catalunya” per comprendre com la fotografia ha documentat la història i la identitat de Catalunya.
- Discutim a classe la importància de la fotografia com a mitjà de registre històric i la seva influència a la societat.
2. Investigació de la historia de la fotografia a Catalunya
- Investiguem i seleccionem un període o aspecte específic de la història de la fotografia a Catalunya que ens interessi (per exemple, la popularització de la fotografia, retrats d’estudi, el sorgiment del fotoperiodisme, etc.).
- Explorem com aquest període o aspecte va contribuir a la documentació històrica de Catalunya.
3. Creació d’un arxiu visual
- Recollim una selecció d'imatges històriques relacionades amb el nostre tema de recerca.
- Organitzem aquestes imatges en un arxiu visual que documenta l'evolució de la fotografia a Catalunya i el seu impacte a la societat.
4. Creació d’una narrativa visual
- Utilitzem les imatges i la informació recopilada per crear una narrativa visual que expliqui la història de la fotografia a Catalunya i la seva rellevància històrica i cultural.
5. Presentació i exposició
- Organitzem una exposició a l'aula on mostrem el nostre fitxer visual i presentem la nostra narrativa als nostres companys.
- Cada estudiant contribueix amb una part de la narrativa i explica el període o l'aspecte que documenta l'evolució de la fotografia a Catalunya i el seu impacte a la societat.
Objectius d'aprenentatge:
- Conèixer i comprendre l'obra de fotògrafs destacats com són William Eggleston, Consuelo Kanaga i Louis Stettner.
- Analitzar l'estil i enfocament de cada fotògraf i reconèixer els patrons temàtics i estilístics a les seves obres.
- Desenvolupar les habilitats de comunicació oral i presentació.
Objectiu de Competències Personals/Transversals:
- Desenvolupar habilitats efectives de comunicació i fomentar el treball en equip a totes les activitats, promovent l'escolta activa, el respecte per les opinions dels altres i la capacitat de col·laborar en un entorn educatiu.
1. Preparació de la visita
- Investiguem l’exposició Kbr de la Fundación MAPFRE. Entrem a la web i investiguem què ens explica sobre William Eggleston, Consol Kanaga o Louis Stettner (depenent de l'exposició que vulguem visitar). Explorem els seus estils, enfocaments i contribucions a la fotografia artística; així com la seva biografia, influències, temes recurrents i qualsevol informació rellevant que ajudi a comprendre'n el treball.
- Coordinem la visita a l'exposició i ens assegurem que l'alumnat tingui accés a tota la informació necessària, com ara la direcció, els horaris, els requisits d'entrada, etc.
2. Visita a una de les exposicions
- Durant la visita explorarem els patrons temàtics i estilístics, destacant obres específiques del fotògraf en qüestió.
- Es proporciona un full de treball amb preguntes guia perquè els alumnes reflexionin sobre què estan veient i facin anotacions durant la vista.
Preguntes guia:
Quins temes o subjectes són recurrents a les obres d'aquest fotògraf?
Quines tècniques o estils fotogràfics utilitza el fotògraf per transmetre el missatge?
Com utilitza el color, la llum o la composició a les seves fotografies?
3. Creación de fotografías siguiendo la expresión individual del artista
- De forma individual o en grup, es faran fotografies inspirades en l'estil i l'expressió individual de l'artista que van visitar, seguint el patró temàtic i l'estil identificat durant la visita.
4. Presentación de las fotografías
- Presentem les nostres fotografies i reflexions a la resta de la classe.
- Escoltem i aprenem de les presentacions dels altres grups.
Objectius d'aprenentatge:
- Comprendre el treball en equip necessari per organitzar una exposició fotogràfica.
- Reconèixer els rols i les responsabilitats dels professionals involucrats en la creació d'una exposició.
- Explorar com es desenvolupa una exposició des de la concepció fins a la inauguració.
Objectiu de Competències Personals/Transversals:
- Desenvolupar habilitats efectives de comunicació i fomentar el treball en equip a totes les activitats, promovent l'escolta activa, el respecte per les opinions dels altres i la capacitat de col·laborar en un entorn educatiu.
1. Investigació dels rols a l’organització d’una exposició
- Investiguem i comprenem els diferents rols professionals involucrats en l‟organització d‟una exposició fotogràfica llegint l‟article “Qui hi ha darrere d‟una exposició fotogràfica?”
2. Formació d’un equip d’exposició
- Assignem els rols específics i les diferents funcions per dur a terme una exposició.
- Treballem junts per conceptualitzar una exposició fotogràfica utilitzant totes les narratives visuals i treballs realitzats a les activitats anteriors.
3. Planificació de l’exposició
- Desenvolupem un pla detallat que inclogui la temàtica de l'exposició, la selecció d'obres, el disseny del muntatge i la data d'inauguració.
- Cada estudiant, en el rol assignat, contribueix amb idees i tasques específiques per a la planificació.
4. Creació d’una exposición
- Treballem en la creació de l'exposició utilitzant totes les fotografies, narratives visuals i treballs previs.
- Dissenyem el muntatge a l'espai assignat per a l'exposició.
5. Promoció i obertura de l’exposició
- Desenvolupem una estratègia de màrqueting i comunicació per atraure el públic a la nostra exposició.
- Coordinem per fixar una data d'inauguració convenient i assegurar-nos que tot estigui a punt.
6. Inauguració de l’exposició
- Obrim les portes de la nostra exposició al públic i gestionem totes les activitats relacionades, com ara visites guiades, xerrades i tallers.
7. Avaluació i tancament
- Avaluem l'èxit de la nostra exposició i discutim els desafiaments trobats i les lliçons apreses al procés.
Guia Docent
- 1. Presentació de la situació d’aprenentatge
- 2. Objectius d’aprenentatge
- 3. Seqüència de les activitats
- 4. Recursos
- 5. Avaluació
A continuació, es presenten 5 activitats centrades a la fotografia. Aquestes activitats tenen com a objectiu explorar diversos aspectes del món de la fotografia i com aquesta forma d’expressió visual impacta en la societat i la cultura en general.
Les activitats aborden temes que van des dels fonaments de la fotografia fins a la composició, la narrativa visual i la fotografia com a mitjà de comunicació. Inclouen tant treball en grup com treball individual, fomentant la col·laboració i la creativitat.
Aquesta activitat és apropiada per a estudiants de secundària i pot ser incorporada a diverses matèries, Expressió Artística, Educació Plàstica, Visual i Audiovisual. i Tecnologia i Digitalització. També promou el desenvolupament de competències visuals, habilitats de comunicació i capacitat d'apreciar i analitzar imatges de manera crítica.
Es preveu que aquesta activitat es desenvolupi en aproximadament 20 hores, encara que la durada es pot adaptar segons les necessitats del grup i els objectius del docent.
És important compartir els objectius d’aprenentatge a l’inici de l’activitat i assegurar-se que l’alumnat els comprèn. En aquesta situació d'aprenentatge destaquen els objectius següents:
L'alumnat en realitzar les activitats serà capaç de:
- Desenvolupar habilitats per utilitzar la fotografia com a mitjà d’expressió i comunicació d’idees i emocions.
- Col·laborar de manera efectiva en activitats de grup relacionades amb la fotografia, explorant el treball conjunt en la creació de projectes fotogràfics inspirats en artistes destacats com William Eggleston, Consuelo Kanaga i Louis Stettner.
- Reflexionar sobre temes socials i culturals mitjançant la fotografia i la seva capacitat per documentar la realitat i generar consciència.
- Desenvolupar habilitats de comunicació efectiva i treball en equip, promovent la col·laboració i el respecte per les opinions dels altres en un entorn educatiu.
Tot seguit es presenta un breu resum de cada activitat. A la taula següent figura una proposta orientativa de la temporització de les activitats:
Activitat 1 | Activitat 2 | Activitat 3 | Activitat 4 | Activitat 5 |
3 o 4 hores | - hores | 4 hores | 5 hores | 5 hores |
Activitat 1: “Explorant els elements de la fotografia i els tipus de plans”
L'Activitat 1 té com a objectiu familiaritzar els estudiants amb els elements clau de la tècnica fotogràfica així com amb els tipus de plans utilitzats en fotografia. Els estudiants formaran grups, llegiran un article sobre la tècnica fotogràfica, seleccionaran un element específic per explorar i un plànol; i sortiran a fer fotos creatives i prepararan presentacions per compartir les seves reflexions i treball en equip.
Activitat 2: "Explorant l'art de la fotografia a través de grans mestres"
A l'Activitat 2, els estudiants exploren la història de la fotografia i la seva evolució com a art. Aprenen sobre fotògrafs destacats, comprenen la seva influència a la nostra percepció del món, aprecien diversos estils fotogràfics i reflexionen sobre temes socials a través de la fotografia. Després creen una exposició virtual en línia que inclou les seves pròpies imatges i les dels seus companys, acompanyades de descripcions que expliquen el missatge que intenten transmetre.
Per crear l'exposició virtual en línia de forma gratuïta que inclogui imatges i descripcions, us recomanem utilitzar "Google Sites":
- Accés: Els alumnes han d'iniciar sessió als comptes de Google o crear-ne un si no en tenen. Després, visiteu https://sites.google.com/ i creeu un nou lloc web.
- Creació de pàgines: Al lloc, podeu afegir pàgines per a cada imatge que vulgueu mostrar a l'exposició.
- Incorporació d'imatges: A cada pàgina, afegeixen imatges des dels dispositius o Google Drive.
- Afegir descripcions: Després de cada imatge, inclouen una breu descripció que expliqui el missatge.
- Personalització: Personalitzen el disseny i aparença del lloc amb temes i colors.
- Organització: Ordenen les pàgines per estructurar lexposició.
- Revisió i presentació: Revisen i milloren el lloc abans de presentar lexposició a la classe.
- Compartir: Comparteixen l'enllaç al lloc web amb companys, docents i comunitat.
Google Sites facilita la creació col·laborativa d'exposicions virtuals, especialment útil per la seva integració amb comptes de Google i la capacitat de col·laborar en temps real.
Activitat 3: "Explorant la fotografia com a testimoni històric a Catalunya"
Aquesta activitat cerca que els estudiants investiguin i comprenguin la història de la fotografia a Catalunya com a mitjà de documentació històrica. Després de llegir i discutir un article, escullen un període específic a investigar. Després, recopilen imatges històriques, creen un arxiu visual que mostra l'evolució de la fotografia a la regió i desenvolupen una narrativa visual per explicar-ne la importància cultural. Finalment, organitzen una exposició a l'aula per compartir aquestes troballes, tot promovent la col·laboració i la comunicació entre companys.
Recomanacions per dur a terme la narrativa visual:
- Proporcionar exemples i orientació sobre l’estructura de la narrativa visual.
- Definir un missatge clar que es transmetrà a través de les imatges.
- Seleccionar imatges històriques rellevants que donen suport al missatge.
- Ordenar les imatges de manera lògica perquè la narrativa flueixi efectivament.
- Incloure descripcions informatives que expliquin el context històric de cada imatge.
- Practicar la presentació abans de l’exposició a l’aula.
- Fomentar la discussió a classe després de cada presentació per promoure l'aprenentatge mutu.
- Avaluar i proporcionar retroalimentació constructiva per millorar les habilitats de creació de les narratives visuals.
Activitat 4: "Explorant el llegat de mestres de la fotografia: visita a l'exposició, inspiració i presentació"
En aquesta activitat, els estudiants exploren l'obra de fotògrafs destacats com William Eggleston, Consuelo Kanaga i Louis Stettner a través d'una visita a l'exposició Kbr de la Fundació MAPFRE. Prèviament, investiguen i es familiaritzen amb l'obra i l'estil de cada fotògraf, així com les seves contribucions a la fotografia artística. Durant la visita, analitzen els patrons temàtics i estilístics a les obres exposades i fan anotacions reflexives. Després, creen les seves fotografies inspirades en l'estil i l'expressió dels artistes visitats. Finalment, presenten fotografies i reflexions a la classe, fomentant el desenvolupament d'habilitats de comunicació oral i la comprensió de la fotografia artística.
Activitat 5: "Exposició fotogràfica: darrere d'escena"
L’Activitat 5 ensenya als estudiants com organitzar una exposició fotogràfica treballant en equip i comprenent els rols professionals involucrats. Des de la formació de l'equip fins a la inauguració, els estudiants planifiquen, creen i promocionen l'exposició i desenvolupen habilitats de comunicació i treball en equip.
- Càmeres de fotografia o dispositius mòbils amb càmera
- Dispositius amb connexió a internet (ordinadors, tauletes, telèfons mòbils, etc.)
- Fulles i bolígrafs.
- Impressora si decidiu imprimir les fotografies.
L’avaluació en aquesta situació d’aprenentatge s’enfoca de manera competencial i no només amb un objectiu qualificatiu. Es recomana compartir els objectius d’aprenentatge i les expectatives en tot moment per fer a l’alumnat partícip i conscients d’aquests objectius. S'aconsella tenir en compte el procés partint d'una avaluació inicial com a contínua i final, així com també realitzar autoavaluació i coavaluació per part de l'alumnat.
Com que a les Activitats 1,2,3 i 4 es fa una presentació, recomanem utilitzar un Tracker igual o similar al següent: Com fer una bona presentació? Recorda que és important presentar-lo a l'alumnat des de l'inici perquè sàpiguen què s'està avaluant en aquell moment. Es pot fer tant en forma d'autoavaluació, coavaluació com heteroavaluació.
Finalment, se suggereix etiquetar els perfils del diari Junior (Twitter: @JuniorReport_ i Instagram: @junior_report y) i de KBr Fundació MAPFRE Photo Center (Twitter: @KBrfmapfre i Instagram: @kbrfmapfre) en les diferents publicacions que s'elaborin per xarxes socials.