20 abril 2024
spot_img
20 abril 2024

Tecnologia per promoure una educació sostenible

El bon ús de les noves tecnologies a l’aula és essencial per complir els objectius de l’ODS4: Educació de qualitat

Dintre dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), un dels més importants i els efectes del qual s’estenen a llarg termini és l’ODS4: Educació de qualitat. Aquest objectiu pretén garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat per a tots els infants i adolescents del món, a més a més de promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida. El que aprenguin i com ho facin els infants i adolescents d’avui tindrà conseqüències demà: per això l’educació és la clau per a un futur millor. 

Una de les fites de l’ODS4 és “assegurar que tots els alumnes adquireixin els coneixements teòrics i pràctics necessaris per promoure el desenvolupament sostenible”. D’aquesta manera, la sostenibilitat i la cura del medi ambient se situen en el centre de l’educació, a més de promoure el respecte pels drets humans i per la diversitat. 

El món actual ofereix grans desafiaments a la comunitat educativa: el ‘boom’ d’internet  i les xarxes socials, les noves tecnologies i els dispositius a què cal adaptar-se, les noves formes de comunicació i d’aprenentatge… però també un alumnat com més va més divers i complex, amb diferents inquietuds i opinions sobre el món que els envolta. A través de la tecnologia i del seu bon ús a les escoles, l’educació aspira a millorar i a difondre valors com la sostenibilitat, la igualtat d’oportunitats i la pau.

Tecnologia per millorar l’educació

La tecnologia ha ajudat la societat a avançar amb passes de gegant les últimes dècades, i el sector educatiu cal que li segueixi el ritme. Si utilitzem el nostre mòbil per comunicar-nos a qualsevol hora del dia amb qualsevol part del món, per què no aprofitem aquest avantatge per millorar l’educació i fer que arribi a qualsevol lloc del planeta? 

Un exemple del bon ús de la tecnologia en favor de l’educació són els cursos en línia massius i oberts (MOOC, per les seves sigles en anglès): es tracta de cursos oberts i gratuïts en línia que proporcionen formació de qualitat per a persones adultes a tot el món. Aquest tipus de projectes garanteixen un accés igualitari a l’educació i promouen el desenvolupament als països amb menys recursos.

La pandèmia de covid ha transformat les nostres vides i, de forma molt significativa, l’activitat als centres educatius: països d’arreu del món s’han hagut d’adaptar a l’educació a distància, amb resultats pitjors i millors. 

Aquest nou model educatiu que ens ha arribat sens dubte serà permanent i la tecnologia és un element clau perquè l’adaptació sigui molt més fàcil, tant per als professors com per als estudiants i les seves famílies. Quant a l’acompanyament escolar, la comunicació directa entre professorat, pares i alumnat es torna encara més directa, i més habitual. 

La tecnologia també potencia l’aprenentatge a través de l’experiència i motiva els nens a aprendre sobre noves disciplines com la robòtica, la programació o la impressió 3D: professions del futur —o fins i tot del present—. A més a més, pot ser un gran ajut a l’hora d’adaptar continguts per a alumnes amb discapacitat visual o auditiva. 

D’altra banda la tecnologia introdueix formes d’ensenyament que s’adapten a les noves realitats del segle XXI. N’és un exemple l’anomenat “aprenentatge col·laboratiu” i com a través de les pantalles, els alumnes, dins i fora de l’aula, poden connectar-hi per aprendre. Aquesta mena d’aprenentatge es va estendre durant la pandèmia i ha evolucionat amb pantalles i canons de projeccions interactius amb què es pot treballar en qualsevol superfície projectable.

Sostenibilitat en l’educació  

La cultura del desenvolupament sostenible és més que aprendre sobre els perills de la contaminació, com funciona l’escalfament global o quines són les amenaces del canvi climàtic. L’important és passar a l’acció i posar en pràctica la sostenibilitat amb accions quotidianes, per petites que semblin. Un lloc ideal per començar a viure de manera sostenible és a l’aula: integrar la sostenibilitat en l’educació és una necessitat. 

El primer pas requereix imaginar alternatives més respectuoses amb el medi ambient i, sobretot, que l’alumnat les pugui dur a la pràctica. La sostenibilitat en l’educació no cal només que s’ensenyi, sinó també que es motivi, es faciliti i es practiqui. 

Les possibilitats són infinites: reduir l’ús de paper a la classe, fer servir materials reciclats, promoure l’ús de recipients reutilitzables en comptes d’embolcalls d’un sol ús, tenir cura de l’entorn natural al recinte escolar, combatre el malbaratament de l’aigua i l’electricitat… És important que tota la comunitat educativa s’impliqui en el canvi: docents, personal del col·legi, alumnat i famílies. Mitjançant l’esforç de tothom, ens acostem al canvi cap a la sostenibilitat en l’educació. 

Mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) i les Tecnologies de l’Aprenentatge i del Coneixement (TAC), les escoles han d’educar infants, adolescents i futurs adults ecoresponsables: contribuint a la defensa del medi ambient i actuant de manera responsable amb el planeta. 

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -