3 desembre 2024
spot_img
3 desembre 2024

Tràmits legals i estatuts

Colaboració de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya

Per crear una cooperativa de treball associat, els tràmits legals que s’han de fer són:

  1. Obtenir el que es diu “Certificació negativa de denominació coincident”. Això serveix per comprovar que no hi ha cap altra empresa amb el mateix nom. I se sol·licita al Registre Central de Cooperatives de la Direcció General d’Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom.
  2. També cal redactar els Estatuts Socials. Aquests estatuts permeten tenir claredat sobre l’operació, el maneig i la manera de complir amb les disposicions legals. S’aproven a l’assemblea per totes les persones sòcies i si es canvien, cal tornar a la notaria i tornar a portar-les al registre de cooperatives, que verifica que no es digui res fora de la Llei.
  3. Quan es tenen els estatuts socials i es té el certificat que aquesta cooperativa pot anomenar-se d’aquesta manera (punt 1) se celebra per fi l’Assemblea Constituent. En aquesta assemblea se signa un paper on s’acorda:
  • Una “declaració de voluntat constitutiva”, bàsicament diu legalment que tots estan d’acord en constituir l’empresa.
  • Un nomenament de representants: qui presideix la cooperativa? ¿Qui ocupa el lloc de secretaris/es, de tresorer/a?
  • S’aproven els Estatuts Socials
  • Es nomenen les persones que assistiran al primer Consell Rector (després es votarà per assemblea a les següents assemblees anuals)
  • Es nomenarà una persona com interventor/a de comptes (en cas de ser més de tres socis)
  • Signen les persones sòcies fundadores
  • I es redacta l’Acta de l’assemblea constitutiva
  1. Un cop fet això, és imprescindible anar a un banc i obrir una compte bancari, on les persones sòcies ingressaran les aportacions inicials al capital social de la empresa (mínim de 3000 euros).
  2. Es formalitzarà una eescriptura pública que inclourà:

a. L’acta amb allò acordat a l’Assemblea constituent

b. La llista de les persones sòcies

c. Els estatuts socials

d. Manifestació de la voluntat de constituir

e. Manifestació de la subscripció i desemborsament de les aportacions

f. Aportacions socials subscrites per soci

g. Aportacions no dineràries (valor atribuït als béns)

  1. I finalment, tots aquests papers es porten a la notaria, on un notari o notària llegeix els documents un per un i, en presència i amb la signatura de les sòcies fundadores o els seus representants, es constitueix formalment l’escriptura públic de la cooperativa.
  2. Ja amb aquest document es pot sol·licitar un CIF provisional i donar-se de alta al cens

8. Cal liquidar de l’impost correspondents (de transmissions patrimonials i A.J.D)

9. Es fa la inscripció al Registre de Cooperatives

10.I es dóna d’alta a la Seguretat Social, podent triar si es cotitzarà pel règim general o com a autònoms.

11. Passat un temps, Hisenda atorga un CIF definitiu

Tots aquests passos legals i molt molestos, sovint es fan acompanyats per persones expertes, que faciliten molt les coses. Hi ha ajudes públiques de diferents caràcters per això. De vegades des dels mateixos ajuntaments o des de la xarxa d’ateneus cooperatius.

Aquest article forma part d’un curs sobre Economia social. Consulta’l aquí. Més informació a la web d’ESCA

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
-Contingut patrocinat -