L'11 de novembre del 2023 se celebra el Dia de les Llibreries per ressaltar la importància d'aquests espais en la promoció de la lectura i la cultura
Al fascinant món dels llibres, les llibreries es converteixen en santuaris que allotgen una infinitat d'històries. Aquests espais tenen un paper fonamental en la promoció de la lectura i la cultura. Per això, des de fa uns quants anys, se celebra el Dia de les Llibreries. Aquest 2023, la celebració té lloc el dissabte 11 de novembre.
Aquesta jornada té l'origen el 2011 i es va començar a celebrar per iniciativa de la Confederació Espanyola de Gremis i Associacions de Llibreters (CEGAL). Aquesta organització defensa els interessos dels llibreters i llibreries, prestant un especial suport a les llibreries independents.
Aquest dia reivindica un any més el paper cultural de les llibreries de proximitat, amb una programació d'activitats molt variada: debats sobre crítica literària, col·loquis amb escriptors, exposicions artístiques, concursos d'escriptura, lectures poètiques, tallers per a infants… Aquestes es desenvoluparan per gairebé tot Espanya en multitud de llibreries.
El Dia de les Llibreries també vol donar suport a les llibreries locals. Amb l'apogeu del comerç electrònic, aquestes botigues de barri han hagut d'enfrontar un nou repte. Plataformes com Amazon us ofereixen la comoditat d'aconseguir un llibre en un clic amb un enviament ràpid. Tot i això, les llibreries et donen una cosa que no pots ficar en una caixa: la connexió humana amb els llibreters.
Els llibreters no només et venen un llibre, sinó que també et poden recomanar lectures coneixent els teus gustos. Les llibreries s'han convertit en un lloc on passejar i comprar llibres, però també espais on celebrar altres esdeveniments culturals, com clubs de lectura. Són un punt de trobada per gaudir de la cultura amb magnificència.
Llibreries al món
Per als amants dels llibres hi ha multitud de llibreries arreu del món que formen ja part de la història de la literatura i val la pena visitar. Una de les més famoses del món és la Livraria Lello, a Porto, coneguda com la llibreria de Harry Potter. Es diu que JK. Rowling es va inspirar en aquesta llibreria per crear algunes de les botigues del carreró Diagon.
A París (França), trobem la Shakespeare and Company. Fundada el 1919, aquesta llibreria era visitada amb freqüència per escriptors com Ernest Hemingway, James Joyce i F. Scott Fitzgerald. A Venècia (Itàlia) és molt famosa la Llibreria Acqua Alta, que acumula milers de llibres apilats i arrecerats en una gran gòndola.
A més, hi ha al voltant del món petites ciutats i pobles que han decidit centrar la venda de llibres en una de les principals activitats econòmiques, acollint diverses llibreries als seus carrers. És el que es coneix com les booktown o “vil·les de llibres”. L'objectiu és promoure el turisme bibliòfil, però també fomentar la cultura i la literatura.
A Espanya, la primera booktown va ser Urueña, un poble medieval ubicat a la comunitat autònoma de Castella i Lleó. Tot i tenir només al voltant de 200 habitants, aquesta localitat té nou llibreries, on es poden trobar sobretot llibres antics, descatalogats i de segona mà.
Actualment, hi ha viles del llibre repartides per tot el país. Una altra de les més conegudes és Calonge, ubicada a la Costa Brava. El poble concentra un total de set llibreries especialitzades en un petit entramat de carrers i placetes.
També hi ha llibreries especialitzades en determinats àmbits com els viatges o el disseny. Per exemple, a Barcelona hi ha La Capell, una de les llibreries especialitzades en arquitectura més importants d'Europa.
Els joves sí que llegeixen llibres
Durant molt de temps hem escoltat que “els joves no llegeixen”, però les darreres dades demostren el contrari. Segons l'informe Hàbits de Lectura i Compra de Llibres a Espanya, el 79% dels adolescents entre 15 i 18 anys són lectors en el temps lliure, una xifra que arriba al 85% entre els joves de 10 a 14 anys. Totes dues xifres estan molt per sobre de la mitjana nacional (64%).
Les xarxes socials han tingut un paper fonamental en la promoció de la lectura entre els més joves. S'han creat espais virtuals on compartir experiències de lectura i recomanar llibres, cosa que els ha motivat a llegir per participar i crear una comunitat al voltant de la lectura.
En els darrers anys, han guanyat popularitat noves figures literàries a Internet, com els booktubers (YouTube), bookstagramers (Instagram) o booktokers (TikTok). Aquests perfils es dediquen a donar recomanacions, presentar novetats literàries i construir comunitats de lectors molt actius a les xarxes.
Això és molt positiu, ja que la lectura té grans beneficis. Llegir augmenta la nostra capacitat de comprensió, atenció i pensament crític, alhora que estimula la nostra imaginació i creativitat. També enriqueix el nostre vocabulari, millorant la nostra expressió tant escrita com a verbal.