24 novembre 2024
spot_img
24 novembre 2024

Cent centres educatius de Catalunya i Andorra llancen les seves revistes escolars

El projecte d’alfabetització mediàtica i informacional de Junior Report fomenta el pensament crític i la lectura entre els alumnes de primària, secundària i batxillerat

Cinc mil estudiants de primària, secundària i batxillerat de Catalunya i Andorra estan ultimant les darreres publicacions. Coincidint amb el final del primer tram del curs lectiu enviaran un butlletí digital a les famílies amb les millors notícies publicades durant aquest trimestre. Tots i totes formen part del projecte Revista Escolar Digital (RED) de Junior Report. Es tracta d’un programa impulsat per Junior Report que fomenta el pensament crític a través d’un pla de treball tutoritzat, on els alumnes es converteixen en redactors i acaben publicant un treball periodístic en format podcast, vídeo o text.

Lluís Rocas, responsable de la programació didàctica, explica que l’objectiu és promoure l’ús de mitjans de comunicació entre els adolescents i treballar les competències transversals a l’aula a través d’experiències vivencials. Cada centre educatiu crea una revista digital o periòdic en línia, que els mateixos estudiants s’encarreguen de dirigir i redactar amb l’ajuda d’un professor i el suport d’un periodista professional del diari Junior Report. La xarxa de revistes escolars del curs 2023-2024 compta també amb revistes d’Euskadi i altres comunitats autònomes. La formen un total de cent revistes de tres països (Espanya, Andorra i Bolívia), 20 de les quals s’han incorporat aquest curs.

El pla acadèmic segueix les mecàniques de l’ofici. “Els alumnes tenen llibertat per escollir temàtica i format per a la publicació digital, dins d’unes bases pactades, i a partir d’aquí són assessorats en cadascuna de les situacions d’aprenentatge“, detalla Rocas. En una primera part del projecte, els redactors se centren en l’estudi teòric dels gèneres periodístics, i en el segon, ja en grups i amb rols assignats, generen la notícia fins a la revisió i la publicació.

Aquest curs, i ja en van sis de consecutius, destaquen les notícies sobre el municipi de cada centre educatiu, així com les entrevistes a personalitats, els esdeveniments culturals i esportius. També s’ha treballat “en articles sobre feminisme, salut mental o ús de les pantalles”, explica el coordinador, que afegeix que alguns dels treballs s’han publicat en format podcast. “Treballem a l’aula una informació que traspassa la vida real”, comenta Rocas. Entre el setembre i el desembre els joves reporters han publicat 600 notícies, entrevistes o articles d’opinió en català, castellà, euskera, gallec, anglès i francès.

A l’Escola El Pilar, de Premià de Mar, a Catalunya, els alumnes de sisè de Primària i tercer de l’ESO treballen amb una alta implicació al diari escolar. El Pilar Report és una publicació viva, que es divideix en seccions, on es poden trobar articles sobre el talent ocult dins del mateix centre escolar que els redactors s’encarreguen de treure a la llum. També hi ha notícies d’actualitat sobre incorporacions del personal del centre i cadascuna de les novetats. També conté un espai per a la crítica i les columnes d’opinió. “Si veiem una obra de teatre, per exemple, intentem entrevistar algun dels actors o directors”, explica Roser Montañola, professora de l’Escola El Pilar i coordinadora del diari digital.

“Donem molta importància a aquest projecte perquè, per una banda, és una manera molt bona de treballar la redacció escrita. No és el mateix escriure per al professorat que fer-ho per a un article que llegirà molta gent. I de l’altra, dóna l’oportunitat als alumnes d’interessar-se per temes que en què, a priori, no haguessin aprofundit”, apunta Montañola. Aquest retorn és precisament un dels factors que més motiven els redactors de Premià: “Nosaltres fem una tasca dins de l’aula que tenen repercussió a fora. Quan veiem que un article ha tingut molta audiència, veiem que l’esforç té fruit. És una sensació molt bona per a ells i per a mi”, assegura la professora.

Contrastar la informació, un pas clau

Als joves redactors els acompanyen periodistes professionals que, a través de diferents sessions, anima els alumnes a gestionar informació, a resoldre problemes i a treballar el pensament crític. El diari també els permet obtenir acreditacions que els permeten cobrir esdeveniments i rodes de premsa. També treballen en xarxa amb reporters d’altres instituts.

Maria Castanyer, periodista implicada en el projecte, s’encarrega de tutoritzar tot el procés d’aprenentatge que segueixen els alumnes. La seva funció és editora de les revistes escolars. “Això vol dir que ajudem els docents a implementar la programació didàctica i estem en contacte amb l’alumnat per ajudar-los en el procés de redacció”, explica.

Segons Castanyer, la base del projecte “és formar ciutadans crítics”. Per això és molt important explicar als alumnes la importància de contrastar la informació i de fer-ho a través de fonts i canals fiables. Tot això s’explica als tallers per detectar les fake news. “Els donem les eines necessàries i també els fem veure la importància de ser bons consumidors d´informació, ja que només així podran ser bons i rigorosos comunicadors”, afegeix la periodista.

Des que es va iniciar el projecte RED el 2017, s’han publicat més de 4.500 articles signats per joves de diferents ciutats i en diferents idiomes: català, castellà, euskera, anglès i francès. Periòdicament, cada diari escolar envia un newsletter a la seva comunitat educativa, registrant en conjunt 30.000 subscriptors entre famílies i docents.

Els articles més destacats de les revistes escolars es publiquen al diari Junior Report, que té com a finalitat convertir-se en un mitjà de referència perquè els joves segueixin l’actualitat i, alhora, en un altaveu de l’opinió i vivències dels estudiants. Alguns dels millors continguts també es poden llegir a Lavanguardia.com, media partner d’aquest projecte educatiu i informatiu, que dóna l’oportunitat als estudiants de signar en un mitjà líder.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -