La xarxa social preferida dels joves també serveix per trobar notícies i constrastar informació i rumors
Per Judith Vives
TikTok és la xarxa social del moment. Aquesta plataforma que permet crear vídeos curts amb música s’ha convertit en la favorita dels més joves i ja comença a cridar l’atenció d’altres públics.
Hereva de Vine, TikTok es basa en vídeos de 15 segons que es repeteixen en bucle i es viralitzen fàcilment. Entre els continguts que tenen més èxit hi ha els vídeos en què els usuaris es graven cantant i ballant a ritme d’una cançó. Els vídeos amb reptes, gags i humor es compten també entre els més vistos i compartits de la xarxa social.
La personalització de continguts és una de les claus que expliquen perquè aquesta xarxa té tant d’èxit entre els joves, comenta la professora de periodisme de Blanquerna-FCRI, Susana Pérez Soler.
Una altra de les característiques d’aquesta xarxa social és un potent algoritme que ràpidament detecta els interessos dels usuaris i els recomana continguts relacionats. Per aquesta raó, molts joves prefereixen TikTok per veure vídeos de temes que els interessen o per buscar informació relacionada sobre aquests temes. “Més que per estar en contacte amb els seus amics, molts joves utilitzen TikTok per buscar coses que els interessen i informació útil o de servei”, apunta Pérez Soler.
I tot i que la música, l’humor i l’entreteniment s’imposen en les recerques, TikTok també pot ser una via per informar-se, per contrastar notícies i desmentir rumors o Fake News.
Mitjans de comunicació a TikTok
De fet, han començat a sorgir alguns perfils relacionats amb el periodisme i la informació que, aprofitant l’estil fresc i desenfadat de TikTok, ajuden a conscienciar sobre el paper del periodisme i la importància de contrastar les notícies.
En aquest sentit, destaca el perfil de The Washington Post, un dels diaris més importants dels Estats Units, i que han apostat per TikTok per arribar a nous públics. Per aquest motiu, s’ha destinat a un jove periodista especialitzat en audiovisuals per portar els continguts d’aquesta xarxa, en la qual es presenten notícies i es parla de la feina dels periodistes de forma divertida.
Today’s second @washingtonpost quarantine TikTok features Congress (and Lola) https://t.co/tqGrQ9lrtj pic.twitter.com/yzqCFlb2Ph
— Washington Post TikTok Guy 🥛 (@davejorgenson) December 17, 2020
Un altre perfil interessant és el de Max Foster, un reporter de la televisió nord-americana CNN que s’ha adaptat molt bé al to de TikTok, on comparteix les seves aventures diàries com a periodista i comenta algunes notícies d’actualitat.
Al nostre país, l’ús de TikTok per part dels mitjans és encara molt incipient. Així i tot, són interessants iniciatives com la de Catalunya Ràdio, que ha sabut adaptar els continguts de TikTok a un perfil de públic més jove.
📹 Com tires la canya? En català ho fem de diverses maneres, i la @mirmalloret ens sedueix amb les seves propostes al TikTok de Catalunya Ràdio! https://t.co/uFr5vd18tv pic.twitter.com/JFMq40mvCU
— Catalunya Ràdio (@CatalunyaRadio) July 13, 2020
Si vols veure més perfils de mitjans de comunicació, el periodista Francesco Zaffarano, senior media editor del diari britànic The Telegraph, ha creat un directori aquests comptes que pots consultar en aquest document.
I més enllà dels grans mitjans, a TikTok també hi ha iniciatives de joves que tracten de lluitar contra la desinformació i les Fake News. És el cas, per exemple, de Irenews , el compte d’una jove que es dedica a comentar notícies i desmentir rumors propagats per les xarxes socials. O de Numidia, una noia marroquina que viu a Barcelona i que a través dels seus vídeos combat el racisme i desmenteix tòpics sobre la immigració.
Els alumnes de l’escola Llor de Sant Boi (Barcelona) acaben de posar en marxa, amb el suport de Verificat, el perfil Desfake, amb el qual també volen lluitar contra les Fake News i la desinformació.
Informació elaborada en col·laboració amb Blanquerna-URL.