Les recerques mitjançant la veu estan revolucionant la nostra manera de comunicar-nos amb les màquines
Posar la nostra cançó favorita, encendre els llums de l’habitació o demanar menjar a domicili: són petites tasques que podem fer nosaltres mateixos, o bé podem delegar-les al nostre assistent virtual.
Com més va més empreses tecnològiques desenvolupen les seves pròpies aplicacions d’intel·ligència artificial: els dispositius d’Apple tenen Siri, el cercador més famós té Google Assistant, l’assistent virtual de Microsoft es diu Cortana i Amazon ha creat Alexa.
D’aquesta manera, smartphones i tauletes interactuen amb els usuaris perquè siguin més fàcils d’usar. T’expliquem l’origen i el futur d’aquesta tecnologia.
Una tecnologia amb molt recorregut
Amazon va presentar el 2014 un dels assistents virtuals més populars dels últims anys: Alexa. Aquest programa informàtic combina una base de dades immensa amb la intel·ligència artificial.
Així, en comptes de teclejar la pregunta en un cercador, l’altaveu intel·ligent registra la cerca i el programa respon els nostres dubtes sense haver d’escriure o ni tan sols mirar el dispositiu.
Els experts calculen que al voltant de la meitat de les cerques a Internet seran per veu d’aquí a un any.
Davant dels avenços d’aquesta tecnologia, les grans marques adapten el seu posicionament en cercadors com Google per tal d’elaborar continguts localitzables amb les cerques per veu.
De la mateixa manera que no escrivim igual que parlem, quan fem una cerca per veu no diem només les paraules clau, sinó que preguntem com si ens adrecéssim a una persona.
Per això, els paràmetres de cerca dels assistents virtuals també són diferents i es creen sobre la base del llenguatge oral que utilitzaríem en una conversa.
Els perills de la intel·ligència artificial
En el cas dels assistents virtuals, el dispositiu o altaveu és econòmic, però el preu el paguem en privacitat.
Perquè l’assistent sigui més eficient, caldrà que ens conegui cada cop millor. I això s’aconsegueix d’una manera: obtenint més informació i dades personals sobre els usuaris.
Totes aquestes dades estan en mans de les empreses, que les fan servir per elaborar anuncis i campanyes promocionals personalitzades que ens inciten a consumir més.
No t’has demanat mai per què els anuncis que apareixen a la teva pantalla estan relacionats amb els teus gustos? Fer preguntes curioses a Siri o Alexa pot ser divertit, però també n’hem de conèixer els riscos.
A més, què passa quan interactues amb un assistent virtual sense voler? Un dels casos més famosos va succeir l’any passat als Estats Units, quan una nena que jugava amb l’altaveu intel·ligent li va demanar que li portés una casa de nines gegant i galetes.
En aquest cas, el programari estava activat per poder fer comandes per veu, de manera que la família l’endemà va rebre una casa de nines i diverses capses de galetes per valor de 160 dòlars.
Katelyn is not the first child to spend lavlishly on the service. Last year, 6-year-old Brooke Neitzel of Dallas, Texas, used her parents' Echo to buy a $160 dollhouse and four pounds of cookies. https://t.co/QHnVg68VgP
— SEO Hermit (@SEOHermit) August 18, 2018
Per evitar aquesta mena de sorpreses, cal que coneguem molt bé les instruccions d’ús i les condicions de privacitat d’aquests dispositius.
Informa’t de tot a Junior Report | Castellano | Català | English