El distintiu vol fer més visibles els aliments de proximitat, ecològics i que provenen dels pagesos i llotges de casa nostra
Darrere d’un gest tan quotidià com omplir la cistella de la compra setmanal, s’amaga un conjunt d’aspectes que impacten directament en la sostenibilitat, l’economia o el benestar social. Una poma que prové de Xile recorre 11.000 km per arribar a casa nostra i un kiwi de Nova Zelanda, gairebé 20.000. Si en el moment d’anar a comprar optem per opcions de proximitat contribuirem a la lluita contra el canvi climàtic i, a més, afavorirem l’agricultura local.
Precisament, amb la voluntat d’incrementar la visibilitat dels productes locals de qualitat, certificats com ecològics i que per arribar a la nostra taula han seguit un circuit curt de distribució alimentària, l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB) ha posat en marxa la campanya “Comerç Verd”, amb l’objectiu de millorar l’alimentació dels barcelonins i barcelonines.

Qui vagi als mercats municipals de Barcelona ja trobarà 90 fruiteries, 109 peixateries, 250 carnisseries, 24 establiments de llegums i 8 herbolaris que etiqueten visiblement els seus productes amb el segell “Comerç Verd”. Es tracta de productes d’una qualitat òptima, que conserven totes les seves propietats organolèptiques i que, a més, contribueixen d’una manera molt directa a afavorir els petits productors agrícoles o pesquers que abasteixen la ciutat de Barcelona.
Fresc, bo i sostenible
Inclosa en el marc del programa Barcelona Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible 2021, la campanya “Comerç Verd” vol millorar la visibilitat i competitivitat del producte català certificat com a ecològic, directe de pagès i de llotja de circuit curt, i d’elaboració pròpia amb obrador autoritzat.
Per tal de donar a conèixer el programa, fins al 19 de març es portarà a terme una campanya de difusió amb la voluntat de posicionar la marca “Comerç Verd” a Barcelona i destacar els valors del producte: proximitat, fresc, de qualitat i saludable. Alhora, la promoció del segell vol impulsar les economies locals sostenibles, fomentar l’alimentació saludable impactant especialment entre el públic familiar i jove, i incrementar l’oferta de productes agroalimentaris i agroecològics als mercats.
A més, la campanya anirà acompanyada del sorteig d’estades rurals per a un màxim de quatre persones en allotjaments agraris de Catalunya i de visites guiades a explotacions locals amb tastos de productes de qualitat. Les persones interessades hauran d’omplir la butlleta de participació amb deu segells de compra i dipositar-la a la bústia habilitada a cada mercat. Cada segell correspon a 10 € de compra en productes ‘Comerç Verd’ a qualsevol establiment adherit.
El projecte ha estat impulsat per l’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB), amb el suport de la Generalitat de Catalunya, a través de l’Oficina Conjunta de l’Alimentació Sostenible (OCAS). A més, compta amb la col·laboració de la Secció de Polítiques Alimentàries de l’Ajuntament de Barcelona i de la Federació de Mercats Municipals de Barcelona (FEMM), que agrupa les entitats de comerciants dels mercats municipals de la ciutat.