La xef libanesa Abir El Saghir comparteix receptes de tot el món amb milions de seguidors a les xarxes socials
Abir el Saghir és una jove del Líban que es dedica a cuinar receptes de diferents països vestida amb els vestits tradicionals. El seu perfil de TikTok té més de 13 milions de seguidors i acumula centenars de milions de reproduccions dels seus vídeos.
Com a bona influencer, l’Abir també és una amant de la moda. Per això als vídeos de les seves receptes dona tanta importància als ingredients com al vestuari, ple de colors i sempre complementat amb el vel islàmic.
Les publicacions de l’Abir s’han fet molt populars a les xarxes socials i segueixen l’estil típic dels vídeos virals: són vídeos curts, molt editats, amb transicions ràpides, música i efectes de so. Els continguts més recents inclouen subtítols en anglès per a arribar a un públic internacional.
@abir.sag ricotta ravioli 🇮🇹 #ravioli #pasta #italian #abirzkitchen #🇮🇹 ♬ Che La Luna – Louis Prima
Al seu perfil, l’Abir es descriu com la primera tiktoker del Pròxim Orient i aprofita el poder de difusió d’internet per a donar a conèixer la cultura i la gastronomia de nombrosos països musulmans: des del seu país d’origen, el Líban, passant per Turquia, Algèria, el Marroc o Malàisia.
Durant el ramadà, un període de dejuni que els musulmans fan cada any per purificar el cos i l’esperit, l’Abir va continuar publicant a les xarxes les seves propostes gastronòmiques per a l’iftar, el sopar amb la qual es trenca el dejuni i que reuneix família i amics quan es pon el sol.
Entre ‘foodies’ i xefs ‘instagrammers’
Els últims anys, la cuina i la gastronomia han anat guanyant interès entre gent d’edats i classes socials molt diferents. Els programes de televisió i reality shows han contribuït a aquesta popularitat, però també les xarxes socials i els influencers, que han convertit aquesta activitat en tot un entreteniment.
Els grans xefs internacionals no han deixat passar l’oportunitat per promocionar-se a Instagram. Alguns dels xefs que acumulen més seguidors són el britànic Gordon Ramsay (13,8 milions de seguidors), l’italià Massimo Bottura (1,5 milions) o l’espanyol Jordi Cruz (1,4 milions).
Alhora, aquest boom pel menjar i les xarxes socials ha donat lloc a una nova professió. Els foodies són persones que tenen un interès especial pel menjar i la beguda i traslladen aquest coneixement als seus perfils d’internet: publiquen fotografies de plats, vídeos de receptes i fins i tot redacten posts amb opinions gastronòmiques.
Els foodies van un pas més enllà dels crítics culinaris tradicionals i exploten la seva popularitat a les xarxes per convertir-se en veritables influencers del menjar: les seves opinions poden arribar a desenes de milers de seguidors i convertir un restaurant en el local de moda d’una ciutat.
Així i tot, com passa amb altres influencers, de vegades els foodies aprofiten que tenen molts seguidors per a fer publicitat encoberta i cobrar pels seus continguts. D’aquesta manera, les crítiques que fan no serien opinions reals sinó continguts pagats pels restaurants. L’any 2021, el govern espanyol va aprovar una llei que obliga els influencers a etiquetar els continguts patrocinats com a tal.
Aprendre a cuinar a internet
Internet és un pou infinit de coneixements, també en la gastronomia: blogs de receptes, tutorials de YouTube, classes de cuina virtuals, vídeos virals sobre dietes, comunitats de comensals que comparteixen opinions… Et presentem alguns dels recursos culinaris digitals més utilitzats.
El caràcter col·laboratiu d’internet el converteix en el lloc perfecte perquè els comensals hi comparteixin les seves impressions, un fet que resulta molt útil a l’hora de triar restaurant. TheFork (abans El Tenedor), TripAdvisor o les ressenyes de Google són algunes de les pàgines més visitades per valorar un local.
Les noves tecnologies també permeten travessar fronteres i portar les noves tècniques culinàries a qualsevol cuina. Les principals institucions culinàries del món, com Le Cordon Bleu o el Basque Culinary Center, ofereixen part de la seva formació a distància. D’altra banda, el Culinary Institute of America ofereix vídeos tutorials gratuïts per dominar les bases de la cuina.
En TikTok, la plataforma estrella entre els més joves, s’han posat de moda els duos per comentar la dieta d’altres persones: igual que els gamers comenten les partides de videojocs a YouTube, alguns usuaris de TikTok es dediquen a analitzar els hàbits alimentaris d’altres usuaris que mostren el que mengen en aquesta xarxa social.
Finalment, l’auge del menjar vegetarià i vegà també ha fet que sorgeixin nombrosos influencers d’aquest tipus de dieta, que comparteixen receptes i trucs per treure tot el profit i sabor als aliments d’origen vegetal.