Què són els diners? Com funciona la borsa? Com es mesura la riquesa de les persones? I la dels països? Quins són els efectes de la desigualtat econòmica? L’economia és una disciplina present a la vida de les persones des del moment en què naixem. Per això, entendre com funciona, quins són els seus reptes i quins son els agents econòmics és fonamental.
Aquesta Unitat Didàctica ha estat desenvolupada amb la col·laboració d’Alternativas Económicas. És d’accés gratuït i està disponible en català i castellà.
Consulteu el nostre catàleg d’Unitats Didàctiques.
Articles
Llegeix els diferents articles sobre Educació financera. Sovint l’economia es percep com una matèria complexa i abstracta, plena de conceptes tècnics. Tanmateix, és fonamental conèixer com funciona, ja que és present en el nostre dia a dia.
· L’economia és present a la vida de les persones des del moment en què naixem. Conèixer com funciona implica saber com es relacionen conceptes com agents econòmics, troc, diners, Estat o empreses. T’ho expliquem a: Què és l’economia?
· De la mateixa manera que hi ha persones riques i pobres, també hi ha països rics i pobres. Per mesurar aquesta riquesa, es fan servir paràmetres com el Producte Interior Brut (PIB) . T’ho expliquem a: Com mesurar la riquesa dels països
· Encara que el salari que es percep per treballar és fonamental per conèixer el patrimoni personal, aquest no és l’únic component que configura la riquesa real de cada persona. T’ho expliquem a: Riquesa personal i impostos
· Actualment, les diferències entre rics i pobres són cada vegada més importants arreu del món. Però, per què passa això? Com es mesura aquesta desigualtat econòmica i què es pot fer per reduir aquesta diferència? T’ho expliquem a: Per què hi ha cada vegada més desigualtats
· L’economia feminista sorgeix com a corrent crític al pensament econòmic convencional i aporta alternatives per propiciar la transformació social, mitjançant la plena participació i decisió de les dones en tots els àmbits. T’ho expliquem a: Economia amb ulleres violeta
· Els diners tenen un paper important dins l’economia i en la vida de les persones. Tot i això, encara molts desconeixen com funciona exactament i quina és la seva història. Llegeix-ho a: Què són els diners?
· Als mitjans de comunicació és molt comú trobar notícies sobre la Borsa i les accions. Realment sabem en què consisteix aquest mercat borsari i quina és la seva importància a l’economia? T’ho expliquem a: Què és i com funciona un mercat borsari
· En el sistema econòmic actual, els empresaris i els treballadors solen tenir interessos contraposats. En aquest context han sorgit els models de “concertació social”, que intenta construir un terreny comú basat en el diàleg. T’ho expliquem a: El diàleg com a recepta per millorar l’economia
· L’economia també es veu afectada per la crisi climàtica. Per això cal cercar un nou model de producció i consum per cuidar el planeta i fer front als efectes del canvi climàtic. T’ho expliquem a: Emergència climàtica: fer que l’economia canviï de piles· Des de fa anys hi ha molts autors i autores que es dediquen a investigar i crear obres divulgatives al camp de l’economia per acostar aquesta ciència a tota la societat. Recopilem una llista d’obres recomanades a: Lectures i autors imprescindibles per entendre l’economia
Activitats
- Activitat 1: Comprenem les diferents ideologies econòmiques
- Activitat 2: Creació d’un Pòster Educatiu sobre Indicadors Econòmics
- Activitat 3: Analitzem notícies
- Activitat 4: Investiguem les causes de desigualtat econòmica
- Activitat 5: Comprenent el Diners i la Borsa (1 hora)
Objectius d'aprenentatge:
- Investigar i analitzar diferents enfocaments i ideologies econòmiques i les seves aplicacions històriques i contemporànies.
- Desenvolupar el pensament crític i l'habilitat d'argumentar tot participant en un debat sobre diferents models econòmics.
- Comprendre les ideologies econòmiques i el seu impacte a la societat, analitzant i debatent els avantatges i els desavantatges de cada enfocament en termes d'equitat i cohesió social.
Objectiu de Competències Personals/Transversals:
- Desenvolupar habilitats efectives de comunicació i fomentar el treball en equip a totes les activitats, promovent l'escolta activa, el respecte per les opinions dels altres i la capacitat de col·laborar en un entorn educatiu.
- Fem una breu introducció sobre què és l'economia i llegim els articles següents:
Què és l'economia?
El diàleg com a recepta per millorar l'economia - Assignació de rols: ens dividim en tres grups, cada grup rep un dels rols principals: comunisme, capitalisme pur i Estat social i de dret.
- Investigació i preparació: cada grup investiga els principis i les creences de la seva ideologia econòmica, així com exemples històrics i contemporanis de països que han seguit aquest enfocament; i prepara arguments sòlids a favor de la seva posició.
- Debat: Cada grup presenta els seus arguments i pot refutar els arguments dels altres grups.
- Preguntes i respostes: moment de diàleg per aprofundir els arguments i desafiar les idees presentades.
- Avaluació i reflexió: reflexionem sobre les perspectives presentades pels diferents grups ajudant-nos de preguntes com:Quin enfocament econòmic consideres més adequat i per què? Quins són els avantatges i els inconvenients de cada ideologia en termes d'equitat i cohesió social?
- Discussió i conclusió: compartim opinions personals i reflexions sobre com les ideologies econòmiques poden influir en la presa de decisions a la societat.
Objectius d'aprenentatge:
- Investigar i comprendre els indicadors econòmics clau, com ara el PIB i el PIB per càpita.
- Analitzar l’eficàcia i les limitacions de l’ús del PIB com a mesura de riquesa d’un país.
- Explorar alternatives al PIB, com ara l'Índex de Desenvolupament Humà (IDH) i l'Índex de Progrés Real, per avaluar el benestar de les persones i del planeta.
- Desenvolupar competències digitals de comunicació visual i presentació d’informació.
Objectiu de Competències Personals/Transversals:
Desenvolupar habilitats efectives de comunicació i fomentar el treball en equip a totes les activitats, promovent l'escolta activa, el respecte per les opinions dels altres i la capacitat de col·laborar en un entorn educatiu.
- Investigació i Anàlisi:
-
- Llegim l'article "Com mesurar la riquesa dels països" seguint la metodologia de lectura compartida i prenem notes sobre els conceptes clau, com ara el PIB, el PIB per càpita, i les crítiques a l'ús exclusiu del PIB com a mesura de riquesa.
- Investiguem més profundament sobre el PIB i altres indicadors econòmics, com l'IDH i l'Índex de Progrés Real, utilitzant fonts de confiança en línia i llibres de referència.
- Comprenem: Quina és la diferència entre el PIB total i el PIB per càpita i com el nombre d'habitants afecta aquesta mesura?
- Creació del Pòster:Creem un pòster educatiu que presenti de manera visual i atractiva els elements següents:
-
- Explicació del PIB i el càlcul.
- Explicació del PIB per càpita i com es calcula.
- Crítiques i limitacions de l’ús exclusiu del PIB com a mesura de riquesa.
- Introducció a alternatives al PIB, com ara l'IDH i l'Índex de Progrés Real.
- Gràfics, imatges i exemples per il·lustrar conceptes clau.
- Exemples de països que tenen PIB alt però un PIB per càpita baix i viceversa.
- Presentació i Discussió:
Presentem els pòsters davant de la classe, explicant els conceptes i troballes clau.
Després de cada presentació, s'obre un espai per a la discussió on els altres estudiants podem fer preguntes i compartir reflexions.
Objectius d'aprenentatge:
- Investigar fonts relacionades amb el tema econòmic o polític actual seleccionat.
- Analitzar detingudament una notícia recent, extraient informació rellevant i detalls sobre el país o col·lectius involucrats.
- Sintetitzar la informació rellevant de la notícia seleccionada i presentar-la de manera clara i concisa en un format visualment atractiu, com ara un fullet informatiu.
Objectiu de Competències Personals/Transversals:
Desenvolupar habilitats efectives de comunicació i fomentar el treball en equip a totes les activitats, promovent l'escolta activa, el respecte per les opinions dels altres i la capacitat de col·laborar en un entorn educatiu.
Aquesta activitat es pot fer tant de manera individual com en grup.
- Escollim una de les següents fonts per documentar-nos:
- Riquesa personal i impostos
- Economia amb ulleres violeta
- Emergència climàtica: fer que l'economia canviï de piles
- Investigació
Busquem i seleccionem una notícia recent relacionada amb el tema escollit. És important que els llocs web de notícies siguin fiables.
Llegim detingudament l'article i prenem nota sobre els aspectes següents:
- Títol i font de la notícia.
- Data de publicació.
- Resum de la notícia.
- Informació sobre el país o col·lectius involucrats.
- Creació d'un fullet informatiu sobre la notícia investigada que inclogui:
- Portada amb el títol del fulletó i una imatge relacionada amb la notícia.
- Una breu introducció que expliqui la importància del tema econòmic o polític tractat a la notícia.
- Un resum de la notícia, incloent-hi el títol i la font de la notícia, la data de publicació i una descripció concisa del contingut.
- Informació rellevant sobre el país o els col·lectius involucrats a la notícia.
- Mesures proposades o possibles solucions al problema abordat a la notícia.
- Una conclusió que sintetitzi els aspectes clau de la notícia.
- Presentació: compartim els fulletons informatius de la notícia investigada.
Objectius d'aprenentatge:
- Comprendre les causes subjacents de la desigualtat econòmica.
- Investigar una de les causes de desigualtat econòmica, analitzar-la i presentar les troballes a classe proporcionant exemples concrets.
Objectiu de Competències Personals/Transversals:
Desenvolupar habilitats efectives de comunicació i fomentar el treball en equip a totes les activitats, promovent l'escolta activa, el respecte per les opinions dels altres i la capacitat de col·laborar en un entorn educatiu.
- Llegim l'article “Per què hi ha cada vegada més desigualtats”
- En grups petits, cada grup escull una causa específica de desigualtat econòmica, com ara la globalització, l'automatització, la discriminació de gènere, la manca d'accés a l'educació, etc.
- Investiguem a fons la causa assignada, utilitzant fonts fiables i estadístiques rellevants per recolzar les seves troballes.
- Presentem les descobertes a la classe. Cal explicar com la causa contribueix a la desigualtat econòmica i proporcionar exemples concrets.
- Al final de totes les presentacions, portem a terme una discussió general sobre com aquestes diverses causes interactuen i contribueixen a la desigualtat econòmica a la societat actual.
Objectius d'aprenentatge:
- Comprendre l'evolució històrica dels diners i la importància que té en l'economia moderna.
Objectiu de Competències Personals/Transversals:
Desenvolupar habilitats efectives de comunicació i fomentar el treball en equip a totes les activitats, promovent l'escolta activa, el respecte per les opinions dels altres i la capacitat de col·laborar en un entorn educatiu.
- Introducció i documentació (30 minuts)
Dividits en grups, cada grup llegeix i resumeix els conceptes clau dels articles Què són els diners? i Què és i com funciona un mercat borsari.
2. Discussió en Grup (30 minuts): compartim els resums i debatem sobre la importància dels diners a la societat i com ha evolucionat amb el temps.
Activitat 5.1: Simulació d'Inversió a la Borsa (2 hores)
Objectius d'aprenentatge:
- Utilitzar eines digitals i recursos en línia per investigar i presentar informació relacionada amb els diners, la borsa i la inversió.
- Comprendre conceptes econòmics i financers essencials per a la vida quotidiana, desenvolupant la capacitat de prendre decisions informades i participar al sistema econòmic i financer de manera conscient.
- Introducció a la Borsa (15 minuts): Llegim l'article “Què és i com funciona un mercat borsari” si no ho hem fet ja.
- Simulació d'inversió (45 minuts): Utilitzem una plataforma de simulació d'inversió en línia, assignem a cada estudiant un pressupost virtual i fem diverses accions fictícies de diferents empreses. Cada estudiant investiga i selecciona les accions en què els agradaria invertir.Una plataforma gratuïta de simulació d’inversió en línia és "Investopedia Stock Simulator". Aquesta plataforma permet als estudiants aprendre sobre el mercat de valors i practicar la inversió en un entorn simulat. Pots trobar més informació i accedir a la plataforma al següent enllaç: Investopedia Stock Simulator
Amb Investopedia Stock Simulator, podeu assignar pressupostos virtuals als vostres estudiants i proporcionar-los l'oportunitat d'explorar i aprendre sobre la inversió en accions d'empreses fictícies. També permetrà fer un seguiment de les seves inversions i analitzar els canvis en els preus de les accions.
- Seguiment i Anàlisi (30 minuts): Durant un període simulat d'una setmana, els estudiants faran un seguiment de les seves inversions i analitzaran els canvis en els preus de les accions.
- Informe d'inversió (30 minuts): Cada estudiant haurà de preparar un breu informe sobre la seva experiència d'inversió, explicant les decisions que van prendre i els resultats obtinguts.
Guia Docent
- 1. Presentació de la situació d’aprenentatge
- 2. Objectius d’aprenentatge
- 3. Seqüència de les Activitats
- 4. Recursos
- 5. Avaluació
A continuació es presenten 5 activitats centrades en les activitats econòmiques. Es basen en articles relacionats amb l’economia actual. Pretén explorar diversos aspectes de l'economia i com afecten la societat en general.
Les activitats aborden temes com les ideologies econòmiques, indicadors econòmics, notícies econòmiques i les causes de la desigualtat econòmica. Inclouen tant treball en grup com treball individual, promovent la col·laboració en equip.
Aquesta activitat és apropiada per a estudiants de secundària i pot ser incorporada en diverses matèries, com ara Tecnologia i Digitalització, Economia i Emprenedoria, Formació i Orientació Personal i Professional, Tutoria i Llengua. També promou el desenvolupament de competències digitals, habilitats lingüístiques i capacitat d'anàlisi crítica.
Es preveu que aquesta activitat es desenvolupi en aproximadament 8 hores, encara que la durada es pot adaptar segons les necessitats del grup i els objectius del docent.
És important compartir els objectius d’aprenentatge a l’inici de l’Activitat i assegurar-se que l’alumnat els comprèn. En aquesta activitat destaquen els objectius següents:
L'alumnat en realitzar l'activitat serà capaç de:
- Comprendre les principals ideologies econòmiques, com ara el comunisme, el capitalisme pur i l'Estat Social i de Dret, incloent-hi les definicions, els principis i els exemples històrics i contemporanis de països que han seguit cada enfocament.
- Argumentar i participar en un debat constructiu sobre els avantatges i els desavantatges de diferents models econòmics.
- Analitzar com les ideologies econòmiques poden influir en la societat i en la presa de decisions polítiques i econòmiques, considerant-ne l'impacte en termes d'equitat i cohesió social.
Tot seguit es presenta un breu resum de cada activitat. A la taula següent figura una proposta orientativa de la temporització de les activitats:
Activitat 1 | Activitat 2 | Activitat 3 | Activitat 4 | Activitat 5 |
1 hora | 4 hores | 1 hora | 2 hores | 1 hora |
Activitat 1: Comprenem les diferents ideologies econòmiques
L'objectiu d'aquesta activitat és introduir els estudiants a les diferents ideologies econòmiques, com ara el comunisme, el capitalisme pur i l'Estat Social i de Dret. A més, es vol promoure la reflexió i el debat inicial sobre aquests conceptes. Els estudiants respondran preguntes i participaran en discussions en grup per comprendre els fonaments d'aquestes ideologies.
Activitat 2: Creació d’un Pòster Educatiu sobre Indicadors Econòmics
L'objectiu de l'Activitat 2 és que els estudiants investiguin i comprenguin els indicadors econòmics clau, com ara el PIB i el PIB per càpita, a més d'analitzar críticament l'ús exclusiu del PIB com a mesura de riquesa d'un país.
A més, s'enfocaran a explorar alternatives al PIB, com ara l'Índex de Desenvolupament Humà (IDH) i l'Índex de Progrés Reial, amb l'objectiu d'avaluar el benestar de les persones i del planeta.
Després creen pòsters educatius que presenten aquests conceptes i exploren alternatives al PIB. Finalment, presenten els pòsters a la classe i participen en discussions.
Activitat 3: Analitzem notícies
En aquesta activitat, els estudiants investiguen i analitzen notícies econòmiques o polítiques actuals, extraient informació rellevant i creant fullets informatius visualment atractius per presentar les seves troballes. Es pot fer de forma individual o en grup.
Es recomana proporcionar fonts de confiança i promoure l'elecció de notícies rellevants. L'activitat culmina amb la presentació dels fulletons informatius.
Activitat 4: Investiguem les Causes de Desigualtat Econòmica
En aquesta activitat, els estudiants investiguen i analitzen les causes de la desigualtat econòmica, com ara la globalització, l'automatització o la discriminació de gènere, en grups petits. Utilitzen fonts fiables i estadístiques per recolzar les seves troballes i presenten les seves investigacions a classe, destacant exemples concrets. L'activitat culmina amb una discussió sobre com aquestes diverses causes interactuen i contribueixen a la desigualtat econòmica a la societat actual.
Activitat 5: Comprenent el Diners i la Borsa
En aquesta activitat, els estudiants comprenen l'evolució històrica dels diners i la seva importància en l'economia moderna a través de la lectura i la discussió d'articles clau. Després, participen en la simulació d'inversió a la borsa utilitzant eines en línia, com ara "Investopedia Stock Simulator". Cada estudiant assigna un pressupost virtual, investiga i selecciona accions en què invertir. Després d'un període simulat de seguiment i anàlisi, preparen un informe sobre la seva experiència d'inversió i destaquen les decisions preses i els resultats obtinguts.
- Dispositius amb connexió a internet (ordinadors, tauletes, telèfons mòbils, etc.)
- Fulles i bolígrafs.
- Materials per a la creació del pòster (si es fa de forma manual)
L'avaluació en aquesta activitat s'enfoca de manera competencial i no només amb un objectiu qualificatiu. Es recomana compartir els objectius d’aprenentatge i les expectatives en tot moment per fer a l’alumnat partícip i conscients d’aquests objectius. S'aconsella tenir en compte el procés partint d'una avaluació inicial com a contínua i final, així com també realitzar autoavaluació i coavaluació per part de l'alumnat.
Com que a les Activitat 2,3 i 4 es fa una presentació, recomanem utilitzar un Tracker igual o similar al següent: Com fer una bona presentació? Recordeu que és important presentar-l’ho a l'alumnat des de l'inici perquè sàpiguen què s'està avaluant en aquest moment. Es pot fer tant en forma d'autoavaluació, coavaluació com heteroavaluació.
Finalment, se suggereix etiquetar els perfils del diari Junior (Twitter: @JuniorReportCat i Instagram: @junior_report y) i d'Alternatives Econòmiques (Twitter:@RevistaAlterEco i Instagram: @revistaaltereco) en les diferents publicacions que s'elaborin per a xarxes socials.
[wpforms id=”119134″]