L’escola inclusiva està pensada per atendre les necessitats de tot l’alumnat sense excepcions
L’educació és un dret universal i és determinant per al desenvolupament de les persones. Tots els nens i nenes del món s’haurien de beneficiar d’aquest dret, però n’hi ha que, a la pràctica, els és més difícil d’exercir-lo. Per això és tan important defensar i construir una educació inclusiva, tal com defensa l’Organització de les Nacions Unides (ONU).
L’educació inclusiva se centra en la participació plena, l’accessibilitat, la presència i el progrés de tots els i les estudiants. Aquest sistema educatiu cerca eliminar qualsevol barrera a l’aprenentatge i facilitar la participació d’estudiants amb tota mena de necessitats.
🍀La Junta Directiva de Plena inclusión aprobó ayer un comunicado institucional sobre la #educacióninclusiva
🎙️Con él, el movimiento asociativo que defiende los derechos de las personas con #discapacidadintelectual y sus familias muestra su posición.
▶️https://t.co/8zrr8IM1Hq pic.twitter.com/vMWk7IV0Us
— 🍀 Plena inclusión (@Plenainclusion) November 20, 2020
Cap a un sistema d’educació inclusiu
El sistema educatiu de la majoria de països, també a Espanya, sol incloure centres d’educació ordinària, d’una banda, i centres d’educació especial, de l’altra.
Els centres d’educació especial atenen els i les alumnes amb necessitats educatives especials, molts dels quals amb discapacitat intel·lectual. Aquests centres han permès escolaritzar molts nens, nenes i joves amb discapacitat i fan possible rebre una atenció educativa adaptada i personalitzada. Ara bé, en l’actualitat, la normativa internacional i el moviment associatiu, juntament amb les persones amb discapacitat i les famílies, volen anar més enllà i aposten per l’educació inclusiva.
El model inclusiu elimina la separació que existeix actualment, té en compte la diversitat de l’alumnat i aposta per una educació que respecta el ritme i l’estil d’aprenentatge de cada estudiant, tenint en compte les polítiques, cultures i pràctiques educatives. En aquest sentit, les organitzacions i els col·lectius de persones amb discapacitat intel·lectual defensen l’educació inclusiva com un dret fonamental per als nens, nenes i joves, amb discapacitat o sense.
A més a més, l’educació inclusiva dona lloc a un entorn molt divers que beneficia tots els alumnes: en el terreny social ajuda a reflectir la realitat de la societat a l’aula, mentre que en l’emocional els nens aprenen valors com l’empatia, la cooperació i fer feina en equip.
📢@InclusionEurope relanza su campaña sobre educación inclusiva #ThatsWhatILearned.
Con esta campaña quiere concienciar sobre el derecho a la educación inclusiva de todas las personas.
➡️Más info: https://t.co/lXJD3EPVna pic.twitter.com/kiNVJJ88mD
— 🍀 Plena inclusión (@Plenainclusion) August 22, 2020
L’educació inclusiva, en pràctica
L’educació inclusiva continua sent un repte dins del sistema educatiu de molts països. Per avançar cap a un model més inclusiu, l’educació necessita una transformació profunda: des de la formació inicial i continuada del professorat, fins als recursos que es fan servir a classe, passant per les tècniques d’ensenyament fins a la manera d’avaluar els coneixements.
El canvi de sistema educatiu suposa una oportunitat perquè la mainada amb discapacitat intel·lectual tingui les mateixes oportunitats i els mateixos drets educatius que la resta d’infants.
Les entitats que defensen els drets dels nens i joves amb necessitats educatives especials tenen clar que aquest pas cap a una educació més inclusiva s’ha de fer tenint en compte els Centres d’Educació Especial (CEE), que compten amb la trajectòria i experiència necessàries per atendre les necessitats d’aquest alumnat. Per això, reclamen que els CEE es transformin en centres de recursos per a la inclusió i donin suport a les escoles ordinàries per atendre de forma adequada les necessitats educatives de tots els alumnes.
📢 1 de cada 3 infants i joves a Catalunya té alguna discapacitat. L’educació inclusiva encara és una assignatura pendent i no tot l’alumnat compta amb els suports necessaris.
👉 Més de 10.000 alumnes tenen necessitats educatives especials.#ActuemPerLaInfància pic.twitter.com/POr1D1nFRT
— Taula Tercer Sector (@Taula3sector) November 16, 2020
Fonts: Dincat, Plena Inclusió, UNESCO, inclusioneducativa.org, Ministeri d’Educació d’Espanya
Junior Report dissenya unitats didàctiques per llegir i treballar l’actualitat a l’aula. Pots accedir a la nostra botiga per consultar el catàleg complet!