30 desembre 2024
spot_img
30 desembre 2024

El repte de combatre la desinformació i despertar l’interès per l’actualitat entre els joves

Junior Report participa en l’exitosa jornada “No m’ho empasso!”, dedicada a reflexionar sobre l’Alfabetització Mediàtica en espais educatius

Com es pot implementar l’Alfabetització Mediàtica i Informacional (AMI) a les escoles? Quin paper hi juguen els docents, les famílies, els mitjans de comunicació i les institucions polítiques? Què podem fer per motivar l’alumnat a informar-se i a contrastar les fonts? Totes aquestes qüestions han estat matèria de debat en la jornada “No m’ho empasso! Construïm espais de confiança mediàtica”, coorganitzada aquest dimecres per la Fundació Bofill i Verificat amb la col·laboració de Junior Report, Escuela 21, Catesco i El Til·ler. 

Un dels principals objectius de la jornada ha estat desxifrar la clau perquè els joves s’interessin per l’actualitat i aprenguin a discernir entre informació falsa, opinió i notícies verídiques. L’equip de Junior Report ha impartit un taller al Hub Social de la Fundació Bofill per donar eines, descobrir recursos didàctics ―com el programa InfoK, La Notícia del Dia de Junior Report o el perfil d’Act2ality a TikTok― i dissenyar dinàmiques d’aula que promoguin aquest interès. 

Preguntant el punt de vista dels participants i organitzadors de la jornada, Alba Tobella, co-fundadora de Verificat, ha apuntat que “hi ha un desencantament amb la informació” i que “cada persona té la seva forma de relacionar-se amb ella”. Ha afegit, també, que “és molt important que tots assumim el nostre compromís crític”, però que “no hi ha una sola manera d’arribar als joves”. Per la seva banda, Albert Aguilera, director del programa Tot es mou de TV3, ha assegurat que cal fer la informació atractiva, donant-los “notícies que interessin i fer-ho amb un llenguatge divertit i diferent” del que utilitzen els “mitjans tradicionals”. 

Desenvolupament de la jornada

Per tal de fer front al repte de la desinformació entre els infants i adolescents s’han dut a terme al llarg de tot el dia una sèrie de ponències i tallers de la mà de professionals nacionals i internacionals experts en la temàtica. La programació ha arrencat a les deu del matí amb una breu presentació de la mà d’Alba Tobella i ha seguit amb la conferència de l’educador de l’EUIPO Observatory, Kari Kivinen, que ha explicat, fent referències al model de l’escola finesa, com s’aterra l’AMI a l’educació. 

Després de la pausa per al cafè, s’han programat múltiples espais més per debatre sobre la realitat dels mitjans de comunicació tradicionals, la imposició de xarxes socials com TikTok o Instagram i la cascada d’informació que polaritza la societat, desmotiva l’aprenentatge i, fins i tot, afecta la salut física i mental de la població, especialment la dels joves. 

El primer espai, sota el títol “Experiències”, ha comptat amb Rayan Temara, Associat d’Advocat i Associat a Lie Detectors; l’estatunidenc Alex Mahadevan, director de Media Wise, i Vanesa Hernandez Perez, cap de la Unitat Estratègica d’Infantils de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). Mitjançant exemples europeus i dels Estats Units, s’han buscat eines per impulsar l’AMI des de les institucions i la societat civil. Lorenzo Marini, co-director de Verificat, ha moderat la taula rodona que també ha comptat amb Kari Kivinen. 

En un interludi de 15 minuts, Héctor Martínez ha presentat el Laboratori d’Equitat Digital de la Fundació Bofill i el Grup de treball de Confiança Mediàtica. Es tracta d’una iniciativa que treballa perquè la digitalització educativa sigui una font d’oportunitats per a tothom, acostant-se especialment a les comunitats que queden al marge dels avantatges de les tecnologies. 

Tot just abans de la pausa per dinar ha arrencat la segona tanda de ponències i la taula rodona amb Santiago Tejedor, professor i director del Departament de Periodisme de la UAB; Charo Sadaba, Doctora en Comunicació i Catedràtica titular de Publicitat a la Universidad de Navarra, i Eva Herrero, doctora en investigació de “Medios de Comunicación”. Moderat per Azucena Vázquez, directora de Transformació Digital a Escuela21 i coordinadora de la SX3 Academy, s’ha establert un diàleg sobre els reptes educatius i sobre les línies d’investigació en el món de la recerca. 

Centres Desfake i tallers pràctics

Havent dinat s’ha dut a terme una doble acció: d’una banda, s’ha obert un espai per al networking i, de l’altra, s’ha organitzat un cercle d’aprenentatge per als docents i participants en els Centres Desfake. Aquest projecte es desenvoluparà fins al 2024 i inclourà 10 centres educatius catalans que treballaran per formar-se i desenvolupar eines d’alfabetització amb els estudiants. 

Més tard, de la mà d’Albert Aguilera i de Domi Viñas, directora de l’institut IE El Til·ler, s’ha debatut sobre la creació d’espais de confiança mediàtica i l’ús del mòbil a les escoles. Per a Aguilera, els telèfons no són una “joguina”, sinó una “eina” necessària amb la qual els alumnes poden consultar informació, fer vídeos o directes de Twitch. Cristina Figueras, membre de Verificat Escola, ha moderat un diàleg que ha culminat amb el recordatori de què cal posar-se les piles i actuar per combatre la desinformació. 

Finalment, a banda del taller de Junior Report, Catesco, l’Escola Vedruna de Ripoll i Verificat també han impartit les seves respectives classes per aprendre a clicar la informació de forma crítica i per entendre quina és la realitat digital i informacional de l’alumnat. Aquesta part de la jornada no s’ha retransmès per streaming

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
-Contingut patrocinat -