El centre mataroní s’uneix a la xarxa de revistes escolars digitals, un projecte basat en l’educació mediàtica de l’alumnat
Els i les alumnes de l’Institut Escola Mar Mediterrània (Mataró) es convertiran en periodistes d’una redacció durant els dos propers cursos. El centre ha rebut una de les beques del Projecte Revista Escolar Digital (RED), apadrinada per l’escola de producció musical MicroFusa, que els permetrà crear la seva pròpia capçalera escolar digital.
El projecte RED és una xarxa de diaris escolars escrits, dirigits i gestionats pels mateixos estudiants: a través d’aquesta plataforma poden escriure sobre els temes que més els interessen a ells i al seu entorn. El projecte es complementa amb una sèrie d’activitats per treballar l’educació mediàtica a l’aula i un pla de treball específic per a cada centre.
A més, l’escola mataronina comptarà amb el suport i tutorització d’una periodista professional del diari Junior Report, el diari per als joves lectors.
Per la coordinadora pedagògica de l’IE Mar Mediterrània, Clara Macià, incorporar-se al projecte RED és “una manera d’implicar-se al barri” i donar a conèixer les activitats educatives entre la comunitat. A més, també permetrà donar sortida a l’estudi de ràdio del centre.
Eduard Gramunt, director de l’escola MicroFusa, va assegurar que l’apadrinament de la beca RED s’engloba dins “l’interès per apropar la producció de música urbana a la comunitat educativa i els més joves”. L’escola barcelonina és col·laboradora habitual del diari Junior Report.
Per la seva part, el director de Junior Report, Francesc Castanyer, va animar els alumnes a aprofitar l’oportunitat per crear un mitjà digital que els representi i que està englobat en una xarxa “amb audiència dins i fora de l’Estat espanyol”.
La xarxa RED arreu del món
El projecte Revista Escolar Digital (RED) ofereix als centres educatius la possibilitat de crear un diari escolar en format digital a través de qual treballar l’educació mediàtica i promoure el pensament crític entre l’alumnat. La capçalera és gestionada per l’alumnat de cada escola, que és qui en generarà el contingut periodístic, amb el suport d’un periodista professional.
Com a redactors, els estudiants que formen part del projecte RED tindran l’oportunitat de participar en un consell de redacció, entrevistar personalitats i treballar els diferents gèneres periodístics. I, tot plegat, tenint en compte els formats d’actualitat, que van des dels articles i reportatges escrits fins a la creació de contingut multimèdia, com vídeos i pòdcasts.
La xarxa RED està formada per un centenar de centres d’Espanya, Andorra i Bolívia, que publiquen contingut en català, euskera, espanyol, francès i anglès. Des que es va iniciar el projecte l’any 2018, s’han publicat més de 4.000 articles signats per joves. Els articles més destacats es publiquen a la revista col·laborativa RED Report, la finalitat de la qual és convertir-se en un altaveu de l’opinió i vivències dels joves.
Gràcies al programa de beques RED, el projecte arriba a centres d’alta complexitat per tal que l’alumnat amb més dificultats socioeconòmiques pugui accedir a una educació mediàtica de qualitat.