3 desembre 2024
spot_img
3 desembre 2024

22 de novembre: Dia de la Música

Aquesta jornada coincideix amb la celebració religiosa de Santa Cecília, una noble romana del segle III coneguda per ser la patrona de la música i dels músics

Cada 22 de novembre se celebra el Dia de la Música, una festa dedicada a valorar i gaudir de l'art musical en totes les seves formes. Durant aquesta jornada, se solen organitzar diferents esdeveniments musicals com concerts, festivals i conferències impartides per músics i compositors. 

La data coincideix amb la commemoració de Santa Cecília, la patrona de la música i els músics per a l'Església catòlica. Santa Cecília va ser una noble romana que va morir en un any indeterminat (entre el 180 i el 230) després de ser martiritzada per la seva conversió al cristianisme.

D'acord amb els costums i tradicions de les famílies nobles romanes, es creu que Cecília podria haver après a tocar algun instrument musical, probablement la lira o algun tipus d'arpa de l'època. A més, la llegenda explica que, el dia del casament, mentre els músics tocaven, ella cantava a Déu

El 1594, més de mil anys després del seu naixement, l'aleshores Papa Gregori XIII la va proclamar patrona de la música

Encara que va començar tenint un caràcter religiós, avui dia aquesta celebració ha transcendit i té una dimensió universal. El Dia de Santa Cecília (o Dia de la Música) se celebra a països com Espanya, Itàlia, Mèxic, Argentina, Colòmbia i Xile.

Conceptes clau de la música

La Real Acadèmia Espanyola (RAE) defineix el terme “música” com “l'art de combinar els sons de la veu humana o dels instruments, o dels uns i dels altres alhora, de manera que produeixin plaer, commoguin la sensibilitat, bé sigui de manera alegre o trista”.

Una de les característiques principals de la música és que, a diferència del soroll, aquesta segueix una sèrie de patrons i estructures que poden ser percebuts i apreciats per les persones. Com explica la RAE, la música té la capacitat d'evocar sentiments, per la qual cosa funciona com un llenguatge universal.

Es basa en quatre principis bàsics. El ritme, que és el patró de durada i accents que tenen els sons i els silencis; la melodia, que és la successió de notes musicals que formen una unitat musical coherent; l'harmonia, que és una combinació de notes que es toquen simultàniament; i el timbre, que dóna “personalitat” al so i permet distingir entre diferents instruments o veus.

Un dels conceptes clau quan parlem de música són els gèneres musicals, que es poden definir com les categories que agrupen les composicions segons les seves característiques comunes. Avui dia, existeixen multitud de gèneres: pop, rock, clàssica, jazz, R&B, flamenc, rap, electrònica, reggaeton, trap, blues, country...

Beneficis d'aprendre música

En els darrers anys, diferents investigacions científiques han analitzat els beneficis que té aprendre música des que som petits.

Un estudi publicat a l'Oxford Academy va arribar a la conclusió que els infants d'entre quatre i sis anys que havien fet un any de classes musicals tenien un desenvolupament cerebral més avançat que altres nens de la seva edat, que mai no havien fet classes de música.

Un altre estudi, publicat aquesta vegada per l'Associació Nord-americana de Psicologia, va concloure que els estudiants de secundària que toquen un instrument obtenen qualificacions significativament millors als exàmens d'altres matèries, incloses les matemàtiques i les ciències, que la resta dels alumnes.

Aprendre música va més enllà d'entendre el llenguatge musical i aprendre a llegir un pentagrama. Tocar un instrument requereix desenvolupar la coordinació mà-ull, la creativitat, la capacitat d'escolta i treball en equip, així com la disciplina per practicar. A més, millora l'autonomia, l'autoestima, i fins i tot la memòria.

En un estudi fet a majors de 60 anys, els científics van arribar a la conclusió que aquells que havien tocat instruments durant almenys una dècada tenien menys problemes de memòria. El risc de patir problemes de deteriorament cognitiu a l'etapa final de la vida era més baix entre aquelles persones que havien rebut classes de música.

Treballa l'actualitat a l'aula

Aquest article inclou materials didàctics exclusius per a subscriptors. Descobreix l’activitat que et proposem avui!

Restricted Content
To view this protected content, enter the password below:

Encara no estàs subscrit a Junior Report?

Subscriu-te

Si tu o el teu centre esteu subscrits,
introdueix el perfil de xarxes socials o el teu usuari

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
-Contingut patrocinat -