Els avions emeten més gasos d’efecte hivernacle per quilòmetre recorregut que no pas un tren o un cotxe
Cada cop més gent aprofita les vacances per conèixer un país i una cultura diferents. El 2018, el nombre de passatgers aeris va arribar als 4,3 bilions, 38 milions més que el 2017, segons l’Organització d’Aviació Civil Internacional.
Algunes aerolínies ofereixen bitllets a un preu molt baix, comparat amb fa uns anys, per la qual cosa el nombre de passatgers creix any rere any. Famílies, parelles, amics o viatgers intrèpids s’animen a reservar un vol, sigui per visitar una ciutat propera o per perdre’s a l’altra punta del planeta.
Hi ha un detall, però, que ens pot aigualir una mica les vacances: els avions emeten més gasos d’efecte hivernacle per quilòmetre recorregut que no pas un cotxe o un tren. Aquest fet contribueix a accelerar el canvi climàtic.
Volar contamina gaire?
Un passatger d’un vol transatlàntic entre Nova York i Londres produeix tant de diòxid de carboni (CO2) com el que es genera per escalfar una casa a la Unió Europea, segons la Comissió Europea.
Els avions, de la mateixa manera que altres mètodes de transport, fan servir combustibles fòssils per funcionar. Quan cremen, aquestes substàncies emeten gasos d’efecte hivernacle, com el diòxid de carboni, també conegut com a CO2. Aquests gasos contribueixen al fet que la temperatura de la Terra augmenti.
No obstant això, no contamina només el combustible. Segur que hem vist milers de vegades els deixants blancs dels avions quan ens sobrevolen.
Aquests núvols artificials es coneixen com a ‘contrails’. Segons un estudi fet per dues físiques ambientals del Centre Aeroespacial Alemany (DLR), podrien contribuir més a l’escalfament global que no pas la crema del querosè necessari per engegar l’avió.
Emergència climàtica
Els científics són ben clars: si no es prenen mesures per frenar l’augment de la temperatura global, les conseqüències del canvi climàtic seran catastròfiques. I, a Europa, el transport genera una cinquena part dels gasos d’efecte hivernacle europeus, segons l’Agència Europea de Medi ambient.
La Comissió Europea diu que els avions generen el 2% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle del món. Un estudi del Parlament Europeu calcula que el 2050 aquesta indústria serà responsable del 22% d’aquestes emissions.
Alguns científics fa anys que no agafen avions. Partits polítics el programa dels quals està molt centrat en el medi ambient i la sostenibilitat prohibeixen als seus diputats agafar un avió tret que sigui imprescindible.
També Greta Thunberg, activista adolescent sueca a favor del medi ambient, es nega a agafar-ne cap. Ha popularitzat el hashtag #IStayOnTheGround (em quedo a terra, en català) per conscienciar la població sobre l’impacte negatiu de l’aviació al planeta.
A Suècia, el país de Thunberg, s’ha fet popular la paraula ‘flygskam’, que significa ‘vergonya de volar’. Ha servit perquè els suecs prenguin consciència del problema. Segons el Fòrum Econòmic Mundial, el nombre de passatgers aeris al país ha caigut un 8% des de principis d’any.
En los países nórdicos, la gente se resiste a viajar en avión y prefiere el tren. La lucha contra el #CambioClimático se puede hacer a muchos niveles y este es uno de ellos, un cambio en una acción cotidiana puede ayudar a frenarlo 👍😯
vía @LaVanguardiahttps://t.co/sf8Jeeskwj
— WWF España 🐼 (@WWFespana) May 31, 2019
Què podem fer?
Algunes empreses comencen a produir avions elèctrics o híbrids, que es podrien fer servir en trajectes curts per així reduir la crema de combustibles fòssils.
Hi ha governs europeus que ja parlen de limitar alguns trajectes amb avió. Per exemple, tant Holanda com França estudien prohibir els que es puguin fer en tres hores de tren o menys.
Un passatger d’un tren emetria 14 grams de diòxid de carboni per quilòmetre, mentre que en un avió, la quantitat s’elevaria fins als 285 grams per quilòmetre.
Així com reciclem, reduïm l’ús de plàstic o duem a terme altres accions, escollir quin mitjà de transport fem servir per arribar a la nostra destinació també pot ajudar a tenir cura del medi ambient.
Junior Report impulsa una xarxa de Revistes Escolars Digitals gestionades per alumnes de secundària. Informa’t sobre el projecte aquí.