Diferents solucions i recursos digitals poden contribuir a abordar problemes de benestar emocional dels estudiants
En els darrers anys, la consciència global sobre la salut mental a les escoles ha crescut considerablement, però encara queda molt per fer per garantir un entorn segur per a tothom. En l’àmbit educatiu, aquesta responsabilitat és particularment important, especialment quan es tracta d’infants i joves en un moment crític del seu desenvolupament.
En aquesta etapa, infants i joves poden mostrar comportaments disruptius o crítics que poden tenir un impacte en el seu benestar mental. Per això, és essencial que els educadors estiguin capacitats per interactuar eficaçment amb els estudiants durant aquesta etapa i ajudar-los en aquests reptes. Aquí és on la tecnologia pot exercir un paper fonamental.
Experts d’ACER expliquen que l‘ús de la tecnologia a les escoles és essencial per a l’educació, i alhora, també pot ser clau per millorar l’avaluació de la salut mental. Actualment, internet ofereix una àmplia gamma de recursos gratuïts que permeten adquirir coneixements sobre temes complexos, com els problemes de salut mental. Tanmateix, les institucions educatives han de liderar el camí proporcionant als docents la capacitació adequada.
Solucions digitals per a la salut mental
Una de les claus per abordar els problemes de salut mental és la prevenció. Per aconseguir-ho, és recomanable portar un registre de les preocupacions dels estudiants mentre es garanteix la seva privacitat. Els programaris especialitzats ajuden a emmagatzemar i organitzar aquesta informació, alhora que també faciliten la comunicació entre estudiants, docents i professionals de la salut. D’ aquesta manera es pot assegurar un seguiment constant.
La teràpia en línia també es presenta com una solució accessible per superar els problemes econòmics i de disponibilitat que enfronten moltes escoles en intentar oferir suport professional al mateix centre. Amb aquesta opció, els estudiants poden rebre suport des de qualsevol lloc i segons la seva disponibilitat.
Una altra proposta innovadora és el monitoratge de la freqüència cardíaca per educar els estudiants sobre el seu benestar emocional. Els dispositius que registren el ritme cardíac i envien alertes via Bluetooth permeten als estudiants relacionar les seves reaccions físiques amb les seves emocions. Així es fomenta una comprensió conscient dels seus nivells d’ estrès o entusiasme.
Eines tecnològiques per crear entorns escolars segurs
Hi ha diverses plataformes i recursos digitals que poden adoptar les escoles per fomentar la salut mental. Des d’ ACER, destaquen els següents:
- 7 Mindsets: Una plataforma que ofereix solucions integrals basades en mentalitats i aprenentatge per preparar els estudiants de manera òptima.
- Neolth: Dissenyada per educadors i professionals de la salut, aquesta plataforma digital inclou serveis d’autoavaluació per a estudiants i plans de lliçons llestos per a docents.
- Mindful.org: Un lloc web que combina articles sobre benestar mental amb cursos premium accessibles per a la capacitació de docents.
- Students Against Depression: Aquest portal ofereix suport a estudiants que enfronten estats d’ànim baixos o pensaments foscos, oferint testimonis reals i consells d’experts.
Avaluar les iniciatives tecnològiques en salut mental
Reforçar la salut mental a les escoles implica oferir als estudiants el millor entorn possible per potenciar els seus talents i habilitats. Tanmateix, l’estrès derivat de la constant avaluació sovint pot suposar un obstacle a aquest objectiu. Això ha portat moltes escoles a adoptar l’anomenada “educació positiva“, una metodologia que se centra a desenvolupar les fortaleses personals dels estudiants mitjançant l’atenció plena i el compromís comunitari.
Malgrat els seus beneficis, aquest plantejament educatiu exigeix grans esforços. Capacitar els docents, donar suport a tots els estudiants i fomentar el diàleg comunitari són tasques que requereixen recursos. Aquí és on la tecnologia pot actuar com una drecera, en facilitar el flux de coneixements i empoderar els educadors per oferir suport personalitzat segons les necessitats individuals dels estudiants.
En el context de la salut mental a les escoles, la tecnologia pot actuar com un motor de connexió humana, creant espais d’ intercanvi que, tot i que virtuals, són extremadament útils per als estudiants. D’aquesta manera, s’obre la porta a una educació més inclusiva i efectiva, on el benestar dels joves ocupa un lloc central.
Descobreix més sobre Acer For Education aquí