Xarxes socials / Educació / Notícia EI

La IA ens fa deixar de pensar? Com fer-ne un bon ús

Utilitzar eines d’intel·ligència artificial com ChatGPT per fer tasques pot reduir la nostra capacitat de pensament crític i creativitat

La clau és que els estudiants aprenguin a utilitzar aquesta tecnologia de manera segura, responsable i ètica. (Gustavo Fring / Pexels)
La clau és que els estudiants aprenguin a utilitzar aquesta tecnologia de manera segura, responsable i ètica. (Gustavo Fring / Pexels)

En poc temps, ChatGPT s’ha convertit en una de les aplicacions més populars del món. El seu ús s’ha estès fins i tot als més joves: segons un estudi de Qustodio, l’eina d’OpenAI va ser la setena web més utilitzada per nens i nenes espanyols i menors d’edat l’any 2024. 

En altres països, la tendència és semblant. El 22% dels britànics de 8 a 12 anys ja ha utilitzat intel·ligència artificial generativa, segons una investigació de The Alan Turing Institute. L’estudi revela que els nens utilitzen la IA principalment per crear imatges divertides, cercar informació, entretenir-se i fer deures escolars.

Fer servir ChatGPT per fer treballs de classe s’ha convertit en una preocupació per al professorat de tot el món. D’una banda, hi ha la qüestió del plagi: alguns estudiants presenten treballs generats per intel·ligència artificial com si fossin propis, quan ni tan sols han adquirit els coneixements necessaris per redactar-los.

D’altra banda, hi ha el risc que l’ús de ChatGPT afecti l’aprenentatge general dels alumnes. Si depenen massa de la IA per fer tasques, podrien deixar d’aprendre a pensar, investigar i redactar per si mateixos, cosa que afectaria la seva capacitat de pensament crític i creativitat.

Menor activitat cerebral

Aquesta preocupació global ha fet que investigadors de tot el món es preguntin com pot afectar l’ús de la IA al nostre cervell. Una de les investigacions recents l’ha fet el MIT Media Lab, que ha analitzat l’impacte cognitiu que té fer servir ChatGPT per escriure assaigs en un context educatiu

La investigació va dividir 54 persones en tres grups: persones que van utilitzar ChatGPT per redactar el text, persones que només el van utilitzar com a motor de cerca per recopilar informació i referències sobre el tema, i persones que no van fer servir cap eina externa (només el coneixement i la memòria). 

Una de les conclusions principals de l’estudi és que els tres grups van mostrar patrons diferents de connectivitat neuronal, és a dir, que el cervell va reaccionar de manera diferent. Així, els qui van utilitzar ChatGPT per redactar el text van presentar menor activitat cerebral i un rendiment inferior a nivell neuronal, lingüístic i conductual. 

A més, els integrants d’aquest grup en van tenir més dificultats per recordar allò que havien escrit. Tot i que la mostra de l’estudi va ser petita i els resultats són preliminars, l’organització assenyala que l’ús de la IA generativa pot reduir les habilitats cognitives i d’aprenentatge en el context de l’escriptura. 

Com a suport i amb visió crítica

Tot i el seu impacte negatiu, per a molts experts en educació prohibir la IA per fer tasques seria com prohibir Google: avui dia és una eina que està molt estesa i controlar-ne l’ús és molt complicat. La clau és que els estudiants aprenguin a utilitzar aquesta tecnologia de manera segura, responsable i ètica.

Hem de tenir clar que la IA pot ser una eina de suport, però mai un substitut del nostre propi pensament i esforç. Encara que ChatGPT pugui oferir respostes ràpides, és important que seguim pensant, investigant i redactant per nosaltres mateixos.

A més, cal recordar que la IA pot cometre errors. Per això és molt important que contrastem la informació de ChatGPT amb fonts fiables com llibres, articles científics, llocs web educatius… Avaluar la informació generada amb una mentalitat crítica i analítica és clau.

Resum de la privadesa
Junior Report

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

Galetes estrictament necessàries

Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

Galetes de tercers

Aquest lloc web utilitza Google Analytics i Google Tag Manager per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.