La mesura s'aplicarà a totes les escoles de primària, mentre que a secundària serà cada centre el que posi les seves pròpies restriccions
A partir del proper curs, el telèfon mòbil quedarà fora de centres educatius catalans. Així ho ha decidit la Generalitat, que ha decretat una restricció absoluta a infantil i primària. Amb aquesta restricció, Catalunya s'uneix a altres comunitats on el mòbil ja està prohibit a les aules, com ara Madrid, Galícia, Castella-la Manxa i Andalusia.
La prohibició s'aplicarà a totes les escoles d'infantil i primària i no quedarà delimitada a les classes: el mòbil tampoc no es podrà utilitzar a l'hora del pati, el menjador, les hores d'acollida (aula matinal) i les activitats extraescolars.
A l'ESO, l'ús del mòbil també estarà generalment prohibit, encara que el Govern permetrà a cada centre decidir si opta per unes opcions més o menys restrictives. Els adolescents podran portar el mòbil al centre i, un cop allà, hauran de seguir les normes establertes.
D'aquesta manera, els instituts seran els encarregats de posar les restriccions pròpies. Podran decidir si prohibir l'ús d'aquests dispositius en tot moment o bé permetre'l en situacions excepcionals (per exemple, per fer una activitat concreta o quan la tasca no es pugui fer amb ordinador).
Aquestes directrius sobre l'ús del mòbil a l'aula han de formar part del que es coneix com a Normes d'organització i funcionament de centre (NOFC). Aquestes s'apliquen a partir del curs 2024-2025, després que el consell escolar del centre les hagi aprovat.
Tots els alumnes i les alumnes de secundària estaran obligats a complir la normativa, tant a l'aula com durant les excursions, els campaments i els viatges de final de curs.
Mòbil a l'aula: sí o no?
En els darrers anys, l'ús de dispositius mòbils a l'aula ha generat un debat intens en l'àmbit educatiu. D'una banda, hi ha aquells que consideren que els telèfons són un obstacle per a l'aprenentatge; d'altra banda, aquells que creuen que aquestes eines són útils en el procés d'ensenyament sempre que s'utilitzin amb responsabilitat.
Els dispositius mòbils ofereixen als estudiants l'oportunitat d'accedir a una gran quantitat de recursos educatius en línia, des de llibres electrònics fins a aplicacions especialitzades per aprendre certes matèries.
El telèfon mòbil s'ha convertit en una eina essencial en el seu dia a dia: l'edat mitjana a què un adolescent accedeix per primera vegada a un mòbil és de 10,96 anys i el 90,8% dels adolescents utilitzen el telèfon a diari, segons un informe d'Unicef. Per això alguns experts consideren que integrar la tecnologia a l'aula pot ajudar a preparar els estudiants per al món digital.
Tot i això, l'ús d'aquests dispositius a l'aula també té els seus riscos. L'Organització de les Nacions Unides per a l'Educació, la Ciència i la Cultura (UNESCO) assenyala en un informe que el mòbil a classe també pot provocar distraccions i, per tant, entorpir l'aprenentatge.
Els estudiants poden veure's temptats a revisar xarxes socials, jugar a jocs o enviar missatges durant les classes, cosa que pot afectar negativament la seva atenció i rendiment acadèmic. A més, aquests dispositius poden crear problemes d'addicció, afectar negativament la salut mental dels menors i esdevenir una plataforma per al ciberassetjament.
Regulació a Europa
El cas d’Espanya no és únic. Holanda va decidir prohibir l'ús de mòbils, tablets i smartwatches a classe l'any passat, unint-se a altres països com França, Itàlia i Portugal. A Alemanya, la prohibició també està estesa a algunes zones (les competències educatives depenen de cada comunitat, com a Espanya).
En la majoria de casos, els centres educatius tenen en compte excepcions a la prohibició. Per exemple, que l'estudiant necessiti utilitzar el mòbil per raons mèdiques o perquè la classe giri al voltant de les habilitats digitals.
Regular l'ús del telèfon mòbil a l'aula ha de ser una mesura que parteixi del consens i del diàleg entre totes les parts afectades. Així ho defensa Unicef, l'agència de les Nacions Unides que treballa per defensar els drets de la infància.
L'organisme assenyala que confiscar un telèfon davant la sospita d'un mal ús a l'aula pot esdevenir un element de conflicte si els procediments no són clars. És fonamental que l'entorn que envolta la infància (famílies, educadors, institucions…) engeguin els mecanismes necessaris que garanteixin un accés a un entorn digital segur.
Treballa l'actualitat a l'aula
Aquest article inclou materials didàctics exclusius per a subscriptors. Descobreix l’activitat que et proposem avui!