El 14 de març se celebra el Dia Internacional de les Matemàtiques. Tot i que tenen fama de ser complicades, les matemàtiques ens han permès avançar en àmbits tan diferents com les noves tecnologies, la medicina o l’economia. En l’actualitat, tenen un paper fonamental a l’hora de trobar solucions per a grans reptes com el canvi climàtic o el desenvolupament sostenible. Descobreix fins a quin punt les matemàtiques estan presents en la vida quotidiana i quines són les seves aplicacions més innovadores.
Aquesta Unitat Didàctica ha estat desenvolupada amb la col·laboració de Wiris. És d’accés gratuït i està disponible només en castellà.
Articles
- Quin és l’objectiu del Dia de les Matemàtiques? Per què se celebra el 14 de març? Com contribueixen les matemàtiques a millorar el món? En aquest primer article t’introduïm en el món de les matemàtiques i com s’apliquen en el nostre dia a dia. Un dia per celebrar les matemàtiques
- Els matemàtics i matemàtiques han fet contribucions molt importants per al progrés de la humanitat, des dels principis d’Arquimedes fins als estudis de Sophie Germain o Emmy Noether. En aquest article repassem les grans figures. Grans matemàtics i matemàtiques de la història
- Què significa la paraula ‘àlgebra’? A què es dedica l’estudi de l’aritmètica? Quines són les característiques dels nombres primers? Un article per repassar els principals conceptes de les matemàtiques. Conceptes matemàtics
- El món de les matemàtiques pot resultar apassionant si sabem com explicar-lo. Us oferims una selecció de pel·lícules per gaudir d’aquesta ciència tan complexa com interessant. Pel·lícules sobre el meravellós món dels nombres
- Els llicenciats en matemàtiques poden treballar en sectors molt diferents: poden ser professors, treballar elaborant estadístiques, fer de meteoròlegs o fins i tot disenyar videojocs. T’expliquem quines són algunes de les seves sortides professionals en aquest article: El futur d’un matemàtic
Activitats
- Materials didàctics digitals
- Activitat 1
- Activitat 2
- Activitat 3
- Activitat 4
- Activitat 5
Llegeix les diverses càpsules informatives sobre les matemàtiques i les seves aplicacions en el nostre dia a dia.
· Quin és l’objectiu del Dia de les Matemàtiques? Per què se celebra el 14 de març? Com contribueixen les matemàtiques a millorar el món? En aquest primer article t’introduïm en el món de les matemàtiques i com s’apliquen en el nostre dia a dia. Un dia per celebrar les matemàtiques
· Els matemàtics i matemàtiques han fet contribucions molt importants per al progrés de la humanitat, des dels principis d’Arquimedes fins als estudis de Sophie Germain o Emmy Noether. En aquest article repassem les grans figures. Grans matemàtics i matemàtiques de la història
· Què significa la paraula ‘àlgebra’? A què es dedica l’estudi de l’aritmètica? Quines són les característiques dels nombres primers? Un article per repassar els principals conceptes de les matemàtiques. Conceptes matemàtics
· El món de les matemàtiques pot resultar apassionant si sabem com explicar-lo. Us oferims una selecció de pel·lícules per gaudir d’aquesta ciència tan complexa com interessant. Pel·lícules sobre el meravellós món dels nombres
· Els llicenciats en matemàtiques poden treballar en sectors molt diferents: poden ser professors, treballar elaborant estadístiques, fer de meteoròlegs o fins i tot disenyar videojocs. T’expliquem quines són algunes de les seves sortides professionals en aquest article: El futur d’un matemàtic
Qui ha dit que les matemàtiques no serveixen?
Avui toca treballar en parella! Segur que alguna vegada us heu plantejat per què cal estudiar matemàtiques… Doncs, per superar aquesta gimcana les necessitareu. A continuació haureu de respondre a una sèrie de preguntes amb què us podríeu trobar fàcilment en el vostre dia a dia.
Us caldrà tenir un paper, un boli i les vostres ments ben actives!
MatArt
Per dur a terme aquesta activitat necessitaràs deixar-te portar per la teva imaginació i intentar comprendre el món des d’una perspectiva matemàtica. El teu objectiu és crear un pòster o una fotografia sense paraules, només amb elements matemàtics que et permetin expressar una idea.
En aquesta pàgina web pots trobar algun exemple que et pot servir d’inspiració. A més, et donem alguns consells per elaborar el pòster o fotografia matemàtica:
1. Pensa què t’agradaria reflectir en la teva obra d’art. Pots fer-ne un esbós!
2. Crea el teu pòster/ foto.
3. Descriu la relació entre la teva creació i les matemàtiques. Com les has utilitzat? On es veuen reflectides?
4. Pensa un títol original per a la teva obra.
5. Comparteix la teva idea amb la classe!
Matemàtiques del passat i del present
Si has llegit l’article Grans matemàtics i matemàtiques de la història ja et deus haver adonat que l’àmbit de les matemàtiques no és cap excepció en relació amb la igualtat de gènere. I et deus preguntar:¿on són les dones matemàtiques?
Si bé és cert que els últims anys s’ha fet un esforç per recuperar i visibilitzar les contribucions que han fet les dones en el camp de les matemàtiques, encara ens queda molta feina per fer. De fet, segur que si preguntes a la majoria de persones joves o adultes sobre una (una!!) dona matemàtica… no sabran què contestar-te! O si revisem els llibres d’història i matemàtiques, quantes dones creus que hi apareixeran? Ben poques… això segur.
Així que… posem-nos mans a l’obra i contribuïm a difondre el treball de les dones matemàtiques! L’objectiu d’aquesta activitat és generar, en petits equips de treball, material perquè nens i nenes de 6è de Primària coneguin dones matemàtiques del passat i del present.
Passos a seguir:
1. Escull una dona matemàtica —del passat… o del present!— el treball de la qual sigui rellevant en el desenvolupament d’aquesta ciència. (Si la memòria et falla, a l’article Grans matemàtics i matemàtiques de la història en trobaràs algunes.)
2. Busca informació sobre el seu treball i sobre la seva vida i redacta’n una breu biografia. Pots seguir aquesta guia:
· Nom complet
· Any (o segle) i ciutat de naixement (i de la seva mort, si és el cas)
· Context familiar i social (si és rellevant) i estudis
· Treball principal i contribució a les matemàtiques: quin és el seu gran èxit?
· Premis, reconeixements…
3. Ara que ja tens una idea de qui va ser aquesta matemàtica desconeguda recorda que estem preparant un material per a nens i nenes de 6è de Primària. Com ho hauríem de fer perquè entenguin i recordin aquesta científica? La dibuixarem!
Utilitzant la informació més rellevant de les matemàtiques que estàs estudiant, dibuixa o fes una creació artística que les representi. Pots utilitzar la tècnica del collage i utilitzar retalls, imatges, lletres, paraules… per crear un retrat que incorpori dades clau de la seva biografia. O pots fer una creació més clàssica!
4. Amb el text i el retrat… ja tens el teu material llest per divulgar!
Al teu centre escolar s’imparteix docència a alumnes de Primària? O coneixes cap escola de Primària a prop del teu institut? Tens germans o germanes petits? Entre els companys i companyes de la classe penseu com podeu contribuir a divulgar el paper de la dona al llarg de la història i del present en les matemàtiques.
Podeu muntar una exposició col·lectiva amb els retrats i les biografies que heu elaborat, o fer fotos dels treballs i enviar-los a altres centres. Si el professor o la professora ho considera oportú, també podeu compartir el treball a les xarxes socials i etiquetar-nos perquè vegem les vostres creacions! (Twitter: @JuniorReport_ i @Wiris_science / Instagram: @junior-report).
Escapa’t de les mates!
Tradicionalment les matemàtiques se solen veure com una matèria tediosa, avorrida o impopular. Però res més lluny de la realitat! Les matemàtiques també poden ser molt divertides. Per això et proposem que passis una bona estona jugant-hi i que creïs el teu propi escape room matemàtic digital. Aquesta activitat és purament creativa i només la teva imaginació posarà els límits del que pugui passar. Per aconseguir-ho, et donem els següents consells:
1. De manera individual, fes una llista de tots els tipus d’operacions matemàtiques que hagueu après aquest curs o en cursos anteriors (equacions, fraccions, proporcionalitat, geometria, estadístiques, etc.)
2. Ajunteu-vos en grups d’entre tres i cinc persones. Compartiu les llistes d’operacions que hagueu pensat cadascun i cadascuna de vosaltres i feu una llista final. Proposeu un exemple per a cadascuna de les operacions de la llista que doni com a resultat una xifra sencera (no decimal). Aquestes xifres seran els codis que permetran superar el vostre escape room, així que procureu posar tot el vostre enginy quan les penseu!
3. Ara us toca pensar una història. De nou, aquí s’ha de ser molt pensatiu i creatiu. Us proposem seguir aquests passos:
a. Feu una pluja d’idees amb tot allò que se us acudeixi.
b. Penseu els personatges principals.
c. Penseu en els espais que us imagineu.
d. Escriviu un breu guió amb presentació, nus i desenllaç.
4. Perquè tots i totes pugueu jugar, creeu un formulari digital (per exemple amb Google Form o amb Typeform). Hi podeu incloure contingut molt divers: històries per escrit, imatges, vídeos, etc. El podeu programar de tal manera que les respostes correctes siguin les solucions a les operacions que hagueu plantejat anteriorment i que només siguin respostes que permetin passar a la següent prova.
5. Feu proves dins del grup per veure si el joc funciona.
6. Envieu-ho a la resta de companys i companyes i competiu entre tota la classe. Quin grup serà el més ràpid a resoldre tots els escape rooms?
Les matemàtiques i el treball
Tal com pots llegir en l’article sobre les sortides professionals en l’àmbit matemàtic, encara que no ho sembli multitud de professionals utilitzen les matemàtiques diàriament en les seves feines, i no només en l’enginyeria o en la ciència, sinó també a llocs com els forns de pa o les comissaries de policia. Fins i tot els lluitadors i les lluitadores d’arts marcials també incorporen les matemàtiques. En aquesta activitat us proposem que investigueu l’ús en que fan els i les professionals adults del vostre entorn (pares, mares, altres familiars, docents, veïns i veïnes, etc.) seguint els passos següents:
1. Formeu grups d’entre 3 i 5 persones. Llegiu l’article sobre conceptes matemàtics on podreu trobar els diversos conceptes generals en matemàtiques.
2. Dissenyeu un formulari en línia que reculli les utilitats que puguin tenir els professionals del vostre entorn. Per elaborar les preguntes reflexioneu prèviament sobre:
a. Quins tipus de categories laborals podeu trobar en el vostre entorn.
b. Quins tipus de preguntes seran més interessants per recollir la informació (preguntes obertes, d’opció múltiple, de vertader o fals, etc.)?
3. Compartiu-lo amb totes les persones que pugueu a través dels mitjans que penseu més oportuns (envieu-lo per correu electrònic, genereu-ne un codi QR, anuncieu-lo a la pàgina web del centre o a les xarxes socials, tot el que us imagineu!).
4. Amb la informació que recopileu, completeu aquesta taula:
Guia del professorat i solucionari
Junior Report posa a la teva disposició materials didàctics
per treballar l’actualitat a l’aula.
Omple les teves dades i accedeix de manera gratuïta
a la Guia del Professorat i Solucionari d’aquesta unitat didàctica.