Les plataformes de ‘streaming’ i la pandèmia canvien la forma de consumir música, mentre els artistes venen les seves cançons per garantir els ingressos
El cantant i compositor Bruce Springsteen ha venut els drets de reproducció de totes les seves cançons a l’empresa discogràfica Sony Music Entertainment per 500 milions de dòlars (441 milions d’euros). Es tracta del preu més alt pagat fins ara per l’obra musical d’un artista.
El catàleg adquirit per Sony inclou els seus 20 àlbums d’estudis i més de 300 cançons, incloent grans èxits de la història del rock com Born to run, The river o Born in the USA.
Als 72 anys, Bruce Springsteen és una llegenda del rock&roll. Va començar la seva carrera musical a la dècada del 1960 i al 1972 va començar a col·laborar amb la E Street Band, que es va convertir en la seva banda durant gran part de la seva carrera. Al llarg de 50 anys sobre els escenaris, ha guanyat 20 premis Grammy i fins i tot un Oscar pel tema central de la pel·lícula Philadelphia.
Springsteen és el 16è artista més venut de la història i només al 2020 les seves cançons van generar 20 milions de dòlars de beneficis, segons dades de l'Associació de la Indústria Musical dels Estats Units (RIAA).
Els darrers anys, altres artistes com Bob Dylan, David Bowie o Shakira també han optat per vendre la seva obra a una discogràfica: d’aquesta manera, reben en un sol pagament una quantitat de diners immensa que equival als ingressos que podrien generar en anys futurs amb els drets de reproducció de la seva música.
El llegendari músic de folk rock Bob Dylan va vendre el seu catàleg a Universal Music a finals del 2020, més de 600 cançons per una xifra que no va ser revelada però que es calcula entre 300 i 400 milions de dòlars. La banda de rock Red Hot Chilli Peppers va vendre al maig tot el seu repertori a Hipgnosis Songs per 140 milions.
Per la seva banda, Shakira va vendre també les seves 145 cançons a Hipgnosis Songs per una quantitat desconeguda. A partir d’ara, aquests empresa serà la propietària dels drets d’autoria de les cançons.
Ingressos per drets d’autoria
Cada cop que una cançó sona a la ràdio, en un podcast o s’utilitza en un programa de televisió, una sèrie o una pel·lícula, el seu autor o autora rep una quantitat de diners en concepte de drets de reproducció. Aquesta retribució també es coneix com royalties.
Com a conseqüència de la pandèmia, molts artistes han hagut de cancel·lar gires i concerts, i això ha afectat directament els seus ingressos. Altres es troben al final de la seva carrera i es plantegen retirar-se. La venda dels drets d’autor i reproducció de les seves obres els permet assegurar-se uns guanys a llarg termini.
De la mateixa manera, internet i les xarxes socials han revolucionat la indústria musical i han canviat per complet la forma de consumir música: ara poques vegades es compren àlbums, ja sigui en format físic o per descàrregues, sinó que s’escolten online a través de plataformes com Spotify, Apple Music o YouTube.
Precisament, las plataformes de streaming s’han convertit en el negoci estrela de la indústria musical: no només per llançar novetats i artistes de moda, sinó per treure rendiment als repertoris d’artistes mítics amb grans èxits, com és el cas de Bob Dylan o Bruce Springsteen. I la pandèmia ha intensificat encara més el consum d’aquestes plataformes.
En el cas dels artistes dels Estats Units, alguns també han venut la seva música per obtenir avantatges fiscals. Durant l'última campanya electoral, l'actual president, Joe Biden, va anunciar que apujaria els impostos al sector artístic. Per això alguns artistes s'han afanyat a vendre el seu catàleg musical abans que la nova normativa entri en vigor.
Els més escoltats a Spotify
Spotify s’ha convertit en la plataforma de streaming musical de referència. Té més de 380 milions d'usuaris mensuals i 172 milions de subscriptors de pagament, segons el darrer informe de la companyia. Aquestes xifres la situen per davant de les competidores més directes: Amazon Music i Apple Music.
Així, les dades de reproduccions a Spotify serveixen de referència per conèixer els artistes més populars del moment al món.
Com cada any, Spotify ha fet pública la llista dels artistes més escoltats el 2021. El cantant porto-riqueny de trap i reggaeton Bad Bunny ha estat l'artista més escoltat: més de 9.000 milions de reproduccions de les seves cançons, sense haver tret cap àlbum enguany. El segueixen la cantant nord-americana Taylor Swift i la boy band sudcoreana BTS.
D'altra banda, les plataformes de streaming també permeten recuperar artistes i cançons del passat que segueixen sonant a les llistes de reproducció de milions de nostàlgics. Els grups desapareguts més escoltats el 2021 van ser Fleetwood Mac, Nirvana i Linking Park.
Per adaptar-se als nous temps i competir amb altres plataformes audiovisuals, Spotify ha creat nous formats més enllà de les cançons. Per exemple, amb shows en directe que permeten seguir actuacions i presentacions de nous temes en exclusiva només als subscriptors de pagament.