19 abril 2024
spot_img
19 abril 2024

Spotify al centre de la polèmica per un podcast antivacunes

La plataforma musical perd valor en borsa després de negar-se a retirar un podcast que serveix d'altaveu per al moviment antivacunes

 La plataforma musical Spotify comença a notar les conseqüències del boicot musical que van iniciar la setmana passada artistes com Neil Young o Joni Mitchell, que van retirar les seves cançons d'aquesta aplicació com a protesta contra un podcast on es dona veu a defensors de la teoria antivacunes. 

El protagonista de la polèmica és Joe Rogan, excampió del món de taekwondo i humorista que presenta un dels podcasts més populars a Spotify, fet que el converteix en un dels programes de ràdio més escoltats del món. Rogan és un personatge controvertit que ja ha violat les normes de tolerància i respecte de la plataforma en diverses ocasions. 

També ha convidat al seu programa diverses personalitats antivacunes que han utilitzat la plataforma per difondre les seves teories: des que l'eficàcia de les vacunes està sobredimensionada pels mitjans de comunicació, fins que els hospitals estan finançats per inflar les xifres de morts per covid.

Al gener, un col·lectiu de 270 metges i científics van publicar una carta oberta a Spotify en la qual denunciaven que la desinformació sobre les vacunes i la covid al pódcast de Rogan arribava a desenes de milions d'oients i que això podia tenir efectes molt greus sobre la salut pública, a més d'allargar la pandèmia de manera indefinida.

Spotify ja ha retirat altres podcasts antivacunes en els quals es difonien informacions com que les vacunes provoquen malalties de la pell i que serveixen per inserir microxips i controlar a la gent. Però, en aquest cas, la plataforma musical s'ha negat a eliminar el programa perquè considera que Rogan no és qui difon aquestes teories, sinó els seus convidats. Els seus defensors assenyalen també la llibertat d'expressió com a argument per continuar amb el programa. 

No obstant això, les veus més crítiques asseguren que en el fons és una qüestió econòmica: Rogan té un contracte multimilionari en exclusiva amb Spotify i els seus podcasts superen els 10 milions d'oïdors, fet que representa importants ingressos publicitaris.

Spotify s'ha compromès a incorporar un text d’advertència als continguts que parlin sobre covid i incloure pàgines web oficials on els oients puguin accedir per trobar-hi informació contrastada. Però de moment no retirarà el programa de Rogan.

 Una qüestió econòmica

La decisió de mantenir el podcast de Rogan ha provocat una gran polèmica al món de la música. Artistes mítics com Neil Young, Joni Mitchell, David Crosby o Stephen Stills han retirat el seu catàleg musical de Spotify i ja no es poden escoltar a la plataforma.

Altres presentadors de podcast també han cancel·lat les seves col·laboracions a l'espera que Spotify prengui una decisió sobre la continuïtat de Rogan a la plataforma. Els Ducs de Sussex, Harry i Meghan, que tenien acordat un podcast per emetre a Spotify, també han frenat les negociacions. 

Els artistes, cantants i presentadors de podcast que s'han sumat al boicot musical renuncien als ingressos que reben amb cada reproducció de Spotify. Ara bé, els ingressos per drets de reproducció a Spotify són molt petits en comparació amb els beneficis que poden obtenir per la venda de discos o la celebració de gires i concerts.

Al boicot musical s'hi afegeix una campanya a xarxes socials amb l'etiqueta #DeleteSpotify, que demana suprimir l'aplicació com a protesta. Com a conseqüència, les accions de l’empresa han perdut valor i han passat de més de 190 dòlars a menys de 160 en les últimes setmanes.

Així i tot, els experts assenyalen que Spotify hi té molt més a perdre amb Rogan i les seves audiències milionàries. Per això, malgrat que la polèmica amb el moviment antivacunes ha perjudicat la imatge pública de la companyia, mantenir el programa (encara que sigui controvertit) és l'opció més segura econòmicament.

El límit de la llibertat d'expressió

El cofundador i màxim dirigent de Spotify, Daniel Ek, ha publicat un comunicat per explicar la posició de l’empresa. Segons Ek, l'objectiu principal de Spotify és protegir el dret dels creadors a expressar-se, sempre tenint en compte la seguretat dels usuaris.

En aquest sentit, Ek no vol convertir-se en un “censor de continguts”, però també implantarà una sèrie de normes de seguretat que prohibeixin els continguts ofensius o perjudicials per als oients. En el cas d'informació relacionada amb la covid, es reforçarà l'accés a informació mèdica i científica.

Així i tot, la polèmica amb Joe Rogan i Spotify genera molts dubtes i preguntes: Hi ha límits en la llibertat d'expressió? Qui decideix el que és ofensiu i el que no? La desinformació s’ha de poder difondre? L'opinió individual d'un antivacunes té el mateix valor que la informació científica?

I sobretot: Quin paper juguen les empreses i mitjans de comunicació en aquest debat? Spotify és la principal plataforma de streaming del món amb prop de 400 milions d'usuaris mensuals, els seus continguts tenen un poder de difusió immens i poden arribar a persones de tots els països i generacions: quina responsabilitat té a l'hora de difondre o prevenir la desinformació?

Treballa l'actualitat a l'aula

Aquest article inclou materials didàctics exclusius per a subscriptors. Descobreix l’activitat que et proposem avui!

Restricted Content
To view this protected content, enter the password below:



Encara no estàs subscrit a Junior Report?

Subscriu-te

Si tu o el teu centre esteu subscrits,
introdueix el perfil de xarxes socials o el teu usuari

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -