Enguany es commemora el centenari de la mort de Salvador Seguí (1886-1923), un dels principals líders sindicalistes de principis del s.XX a Catalunya. El moviment obrer defensava el dret a tenir unes condicions laborals justes, però també a poder accedir a la cultura, l’educació i a crear una xarxa de solidaritat entre treballadors i treballadores. Com va reaccionar la classe dirigent davant d’aquestes reivindicacions? La figura del sindicalista català ens permet conèixer la realitat catalana de principis del segle XX i com la lluita obrera va influir en el panorama social, polític i econòmic fins avui: des del creixement de la burgesia fins a la creació dels primers sindicats i la transformació impulsada per la industrialització.
Aquesta Unitat Didàctica, d’accés gratuït i disponible en català, ha estat desenvolupada amb la col·laboració del Palau Robert amb ocasió de l’exposició Salvador Seguí, el Noi del Sucre, que es pot visitar fins al 3 de setembre de 2023. La visita a l’exposició és gratuïta i està disponible en català, castellà i anglès.
Articles
- La industrialització va fer que moltes persones es traslladessin del camp a la ciutat per treballar en fàbriques. Aquest canvi en la producció va transformar profundament la societat, l’economia i el funcionament de les ciutats. T’ho expliquem a: La Revolució Industrial: del camp a la fàbrica
- Les dures condicions a les fàbriques van fer que els treballadors i treballadores unissin forces per defensar els seus drets i els seu interessos davant dels propietaris burgesos. Aquest va ser l’origen de la lluita obrera i els primers sindicats. T’ho expliquem en aquest article: El naixement del moviment obrer
- La Primera Guerra Mundial (1914-1918) va marcar la vida dels països europeus, tant dels que hi van participar com dels que es van mantenir neutrals. La indústria catalana va aprofitar la situació per produir tot allò que els països en conflicte no podien fabricar. T’ho expliquem a: Barcelona durant la ‘Gran Guerra’
- El conflicte entre els propietaris de les fàbriques i els treballadors va ser l’origen d’una lluita violenta en què tots dos bàndols van recórrer a la violència, els atemptats i els assassinats per atacar-se i defensar els seus interessos. Les causes i conseqüències a l’article: Burgesos contra obrers: mig segle de violència
- Qui era Salvador Seguí? Quins van ser els seus orígens en el moviment obrer i com va arribar a convertir-se en un dels principals referents del sindicalisme a Catalunya? En aquest article t’expliquem la seva història i els ideals que defensava: Salvador Seguí, el Noi del Sucre
Activitats
- Activitat 1
- Activitat 2
- Activitat 3
- Activitat 4
- Activitat 5
Qui va ser Salvador Seguí? (3 hores)
L'activitat educativa que proposem s'enfoca a la investigació de la vida i al llegat de Salvador Seguí. Salvador Seguí va ser una figura destacada a la història del moviment obrer a Espanya durant el segle XX. A través d'aquesta activitat, els participants tindran l'oportunitat d'endinsar-se a la vida d'aquest personatge històric i descobrir-ne el paper important en la lluita pels drets laborals.
Durant la investigació, els estudiants podran explorar diferents fonts i documents històrics per obtenir informació sobre la vida de Salvador Seguí, els seus èxits i la seva influència en el moviment obrer. També podran investigar els esdeveniments històrics i contextuals que van envoltar el seu temps, com ara la lluita pels drets laborals, la creació de sindicats i els moviments anarquistes a Espanya.
Amb tota la informació recollida, hauran de crear una biografia visual que ens permeti explicar, en termes generals, qui era Salvador Seguí i el seu paper en la història de Catalunya.
Objectius d’aprenentatge:
-Investigar i analitzar fonts sobre Salvador Seguí i el context històric on va viure.
-Dissenyar i presentar una biografia visual sobre Salvador Seguí.
- Fem una breu introducció sobre qui era Salvador Seguí i, per grups, escollim una d’aquestes fonts per documentar-nos:
a. Salvador seguí: el noi del sucre
b. La revolució industrial: del camp a la fàbrica
c. El naixement del moviment obrer
d. Barcelona durant la ‘Gran Guerra’
e. Burgesos contra obrers: mig segle de violència
2. Quan cada grup té la informació rellevant que ha d’aparèixer en la seva biografia, decidim en quin format volem fer-la. Aquí us deixem algunes propostes:
a. Infografies
b. Mur de publicacions per l’Instagram
c. Vídeos curts en format TikTok
d. Tríptics
3. Creació del producte final per grups.
Per crear una presentació visual atractiva i informativa sobre Salvador Seguí, us animem a utilitzar eines i recursos gratuïts que us permetin elaborar el vostre producte final. Aquí teniu alguns suggeriments:
a. Infografies:
- Podeu utilitzar eines com Canva o Piktochart per dissenyar infografies de manera fàcil i intuïtiva.
b. Mur de publicacions per a Instagram:
- Podeu fer servir aplicacions com Unfold o Canva per Instagram per crear històries d'Instagram amb diverses publicacions en una mateixa imatge.
c. Vídeos curts en format TikTok:
- Podeu utilitzar l'aplicació TikTok per crear vídeos curts i dinàmics sobre Salvador Seguí.
- Aprofiteu l'opció de muntatge de vídeos, afegiu música de fons i textos per explicar de manera concisa la seva biografia.
d. Tríptics:
- Utilitzeu programes com Microsoft Word o Google Docs per crear tríptics amb informació sobre Salvador Seguí.
- Dividiu el tríptic en seccions per incloure una breu introducció, els èxits destacats i la seva influència en el moviment obrer.
Consells addicionals:
- Trieu un estil gràfic coherent amb el tema i la personalitat de Salvador Seguí.
- Utilitzeu fonts llegibles i imatges de qualitat per a una millor presentació.
- Incloeu citacions, dades interessants o anècdotes per enriquir la biografia visual.
Feu volar la vostra creativitat i demostreu la vostra creativitat i pensament crític en el disseny de la presentació!
Us animem a compartir el producte final amb altres classes o famílies perquè l'aprenentatge sigui més significatiu.
Recordeu que l'objectiu principal és comunicar de manera efectiva la vida i el paper de Salvador Seguí, utilitzant eines visuals per captar l'atenció i transmetre la seva importància en la història de Catalunya.
4. Presentació del producte final a la comunitat educativa.
Sempre que sigui possible, recomanem que la presentació del producte final hauria de traspassar les barreres de l’aula perquè l’aprenentatge sigui més significatiu. Per això, proposem que es presentin els productes finals a una altra classe, o a les famílies, etc.
Escenes vives del moviment obrer: role-playing i debat. (3 hores)
En aquesta activitat, els estudiants investiguen i preparen escenes teatrals que reflecteixen conflictes rellevants del moviment obrer durant l'època de Salvador Seguí. A través de la representació teatral i el role-playing, els alumnes personifiquen diferents actors socials i recreen l'ambient i les tensions d'aquella època. Després de la representació, es realitza un debat en classe per expressar opinions, plantejar preguntes i reflexionar sobre els temes abordats. Aquesta activitat fomenta la comprensió empàtica, l'anàlisi crítica i el diàleg constructiu, i permet als estudiants conèixer diferents perspectives sobre el moviment obrer i formar opinions fonamentades.
Objectius d’aprenentatge:
- Expressar i transmetre efectivament les emocions i conflictes del moviment obrer.
- Participar en el debat expressant opinions, fent preguntes i aportant reflexions significatives de manera coherent i respectuosa envers els altres.
1. Preparació de l’escena teatral
Dividim l’alumnat en grups de treball, cada grup investigarà i prepararà una escena teatral que reflecteixi un conflicte o situació rellevant del moviment obrer durant l'època de Salvador Seguí. Aquests conflictes poden incloure temes com les condicions laborals, les lluites sindicals, els drets dels treballadors, els enfrontaments amb els empresaris o les autoritats, entre d'altres. Per documentar-nos, llegim l’article El naixement del moviment obrer.
2. Representació teatral (Role-playing)
Durant la representació teatral, els i les estudiants tindran l'oportunitat de personificar els diversos actors socials de l'època, com ara treballadors/es, empresaris/es, polítics i polítiques o representants sindicals. A través de les seves interpretacions, cal recrear l'ambient, les tensions i els dilemes que es van viure en aquella època.
3. Debat
Després de la representació, es realitzarà un debat a classe en què els estudiants podran expressar les seves opinions, plantejar preguntes i reflexionar sobre els temes abordats en l'escena teatral. Aquest debat permetrà aprofundir en les raons, les conseqüències i les implicacions del moviment obrer en la societat de l'època, així com debatre sobre els valors, els drets i les llibertats que es van reivindicar.
Aquesta activitat busca fomentar la comprensió empàtica, la capacitat d'anàlisi crítica i el diàleg constructiu entre els estudiants. A més, ofereix una oportunitat per conèixer diferents perspectives i interpretacions sobre el moviment obrer, promovent la reflexió i la formació d'opinions fonamentades a partir dels coneixements adquirits durant la situació d’aprenentatge.
Creem una exposició per la comunitat educativa
En aquesta activitat, els estudiants realitzen una investigació sobre un aspecte específic de la vida de Salvador Seguí utilitzant fonts fiables. Després, creen una exposició per a la comunitat educativa, intercanviant grups i temàtiques relacionades amb la transformació de Catalunya en societat industrial, la formació del moviment obrer, la Primera Guerra Mundial, els anys del pistolerisme o la figura de Salvador Seguí. Els alumnes treballen individualment, en parelles i en grups per decidir els continguts i el format de l'exposició, utilitzant recursos com panells, fotografies, documents històrics, vídeos, enquestes o jocs. Finalment, presenten l'exposició a la comunitat educativa i actuen com a guies durant la visita.
Objectius d’aprenentatge:
- Realitzar una investigació sobre un aspecte específic de la vida de Salvador Seguí utilitzant fonts fiables.
- Crear una exposició per la resta de la comunitat educativa.
1. Intercanviem grups i temàtiques. Dividits en nous grups de treball, cada grup investiga sobre una d’aquestes temàtiques o qualsevol altra relacionada:
a. Transformació de Catalunya en societat industrial
b. La formació del moviment obrer
c. Què passa a Catalunya durant la Primera Guerra Mundial
d. Els anys del pistolerisme
e. La figura de Salvador Seguí: infància, el seu activisme sindical o la seva influència en el moviment obrer
2. Què creus que hauria de tenir l'exposició ara que som nosaltres l’organització?
a. Individualment: escrivim en 4-5 línies o esquematitzem que tindria l’exposició.
b. Per parelles: compartim i decidim què volem que tingui la nostra exposició.
c. Grups de 4 persones: compartim i decidim com seria la nostra exposició.
d. Conjuntament, decidim en quin format volem transmetre la informació que em recollit a l'exposició escolar. Els continguts poden ser creats manualment o fent ús de les tecnologies, penseu de quina manera podeu ser més originals. Aquí us deixem algunes idees:
i. Panells amb informació
ii. Fotografies
iii. Documents històrics
iv. Vídeos
v. Enquestes
vi. Jocs
3. Finalment, ens posem a treballar en la nostra part de l’exposició. Si acabem la nostra part podem ajudar als altres grups.
4. Quan hàgim acabat, compartim amb la resta de la classe les creacions perquè tothom sàpiga que ha fet la resta.
5. Abans de presentar l’exposició a la resta de la comunitat educativa i fer de guies de la visita, us proposem fer la següent activitat primer.
Fem d’artistes: creem una peça d’art per a l'exposició de Salvador Seguí (2 hores)
En aquesta activitat, els estudiants creen una peça d'art relacionada amb Salvador Seguí i la societat industrial de l'època. Utilitzant elements simbòlics, dissenyen una obra artística creativa per transmetre un significat clar i profund. Després, presenten les seves obres davant de la classe i organitzen visites de l'exposició per a la resta de la comunitat educativa, actuant com a guies i explicant el significat de les seves creacions. Aquesta activitat fomenta la creativitat, l'expressió artística i la comunicació efectiva dels missatges relacionats amb Salvador Seguí i la societat industrial.
Objectius d’aprenentatge:
- Dissenyar una obra artística molt creativa, utilitzant elements simbòlics per transmetre un significat clar i profund relacionat amb Salvador Seguí i la societat industrial de l'època.
- Exposar la justificació darrera l’obra exposa dels elements que hi apareixen.
1. Creació de les peces d’art
Individualment o per parelles, desafiem la creativitat i el coneixement de Salvador Seguí i la societat industrial amb el disseny d’una peça d’art de l’època. Podem incorporar elements simbòlics rellevants relacionats amb Salvador Seguí i la societat industrial de l'època.
La creació podrà ser manual o amb ajuda de la tecnologia, depenent de quines habilitats vulgueu treballar en aquell moment en la situació d’aprenentatge. Ens podem ajudar de l’especialista de l’escola d’educació visual i plàstica.
2. Presentació de les obres
Mostrem el cartell i expliquem el significat davant de la classe.
3. Finalment, organitzem visites amb la resta de la comunitat educativa i fem de guies, presentant l’exposició als diferents grups que vinguin a visitar l’exposició.
Explorant el llegat de Salvador Seguí: visita i reportatge
En aquesta activitat, els estudiants realitzen un reportatge sobre l'exposició de Salvador Seguí al Palau Robert. Primer, preparen la visita investigant sobre Salvador Seguí i compartint les seves expectatives. Després, visiten l'exposició i prenen notes reflexionant sobre el que veuen. A continuació, comparteixen les seves sensacions i opinions i debaten sobre el contingut de l'exposició. Finalment, redacten el seu reportatge utilitzant la seva investigació prèvia i les notes preses durant la visita. Presenten oralment els seus reportatges i reflexionen sobre el que han après i descobert sobre Salvador Seguí. Aquesta activitat fomenta el pensament crític, les habilitats de recerca i redacció, la comunicació oral i escrita, així com la creativitat i l'expressió artística.
Objectius d'aprenentatge:
- Fomentar el pensament crític i la capacitat d'anàlisi.
- Desenvolupar habilitats de recerca i de redacció.
- Millorar les habilitats de comunicació oral i escrita.
- Estimular la creativitat i l'expressió artística.
L’alumnat hauria d’anar a l’exposició, sigui amb l'escola o bé amb les famílies, per fer un reportatge de l’exposició.
Situació d’aprenentatge 1: preparació de la visita (1hora)
1. Investiguem l’exposició del Palau Robert sobre Salvador Seguí. Entrem a la pàgina web i mirem què ens explica sobre Salvador Seguí.
2. Individualment: pensem i redactem que esperem trobar a l’exposició i que ens agradaria trobar per intentar anticipar el que creiem que trobarem.
3. Per parelles: compartim les reflexions individuals.
4. Tota la classe: compartim les reflexions i a la pissarra apuntem què esperem trobar i que ens agradaria trobar.
5. Coordinem la visita a l'exposició i ens assegurem que els estudiants tinguin accés a tota la informació necessària, com ara l'adreça, els horaris, els requisits d'entrada, etc.
Situació d’aprenentatge 2: visita a l’exposició
Es proporciona un full de treball amb preguntes guia perquè els alumnes reflexionin sobre què estan veient i facin anotacions durant la visita.
Preguntes guia:
- Quines són les primeres impressions que t'ha causat l'exposició?
- Quins elements visuals o audiovisuals criden més la teva atenció?
- Quina informació nova has après sobre Salvador Seguí durant la visita?
- Quins objectes o documents exposats t'han semblat més importants? Per què?
- Com et sents després d'haver visitat l'exposició? Ha canviat alguna cosa la teva percepció sobre Salvador Seguí?
- Quines són les principals idees o missatges que creus que l'exposició vol transmetre sobre Salvador Seguí?
- Com creus que l'exposició contribueix a la comprensió del paper de Salvador Seguí en la història de Catalunya i en la lluita pels drets laborals?
- Hi ha alguna pregunta o aspecte que t'hagi quedat pendent de conèixer o aprofundir després de la visita?
- Quina és la teva opinió global sobre l'exposició de Salvador Seguí? Recomanaries a altres persones que la visitessin?
Situació d’aprenentatge 3: com ha anat l’exposició? (1 hora)
1. Les persones que hagin pogut anar a l’exposició comparteixen sensacions i opinions amb l’ajuda de les preguntes guia proporcionades.
2. Es genera un debat sobre l’exposició i el contingut de la mateixa.
Situació d’aprenentatge 4: elaboració del reportatge (2 hores)
a. Expliquem les característiques d'un reportatge, incloent-hi la introducció, el desenvolupament, la conclusió i les cites de fonts.
b. Animem els alumnes a utilitzar la seva investigació prèvia, les notes preses durant la visita i qualsevol altre recurs addicional per redactar-ne el reportatge.
c. Proporcionem una guia d'avaluació amb els criteris que es tindran en compte per avaluar els reportatges, com l'estructura, la claredat de la informació, la qualitat de la redacció i l’ús adequat de les fonts.
Presentació dels reportatges: (1,5 hores)
a. S’assigna un temps perquè els estudiants presentin oralment els seus reportatges als companys de classe.
b. Fomentem la participació de l'audiència amb preguntes i comentaris després de cada presentació.
c. Si és possible, obrim la presentació a més persones de la comunitat educativa.
Reflexió final:
a. En acabar l'activitat, dediquem un temps perquè els alumnes reflexionin sobre allò que s'ha après i comparteixin les seves experiències.
b. Animem els estudiants a expressar com es van sentir durant la visita, què van descobrir de nou sobre Salvador Seguí.
Guia del professorat i solucionari
Junior Report posa a la teva disposició materials didàctics
per treballar l’actualitat a l’aula.
Omple les teves dades i accedeix de manera gratuïta
a la Guia del Professorat i Solucionari d’aquesta unitat didàctica.